Uutta ja upeaa vanhoilla rakennuspalikoilla: arvostelussa jrpg Bravely Default

02.01.2014 21:30 | Jukka O. Kauppinen

Vuoden ensimmäinen peliarvostelu vie meidät kaukaisille japanilaisten roolipelien ihmeellisiin maailmoihin. Ja onneksi oikein mainioihin sellaisiin! Tero Lehtiniemiraportoi!

Päällisin puolin Bravely Default toimii kuten mikä tahansa genren perinteinen edustaja: sankaripoppoota ohjataan kylästä, kaupungista ja luolastosta toiseen laajalla maailmankartalla, ja matkaa hidastavat tyhjästä alkavat satunnaistaistelut. Ensimmäinen asia johon huomio kiinnittyy, on satunnaistaisteluiden määrä. Siihen voi itse vaikuttaa helposti säädettävällä mittarilla. Tiheys vaihtelee tarpeen mukaan muutamasta askeleesta siihen, ettei taisteluita ole ensimmäistäkään.

Tämä antaa pelaajalle rutkasti mahdollisuuksia: hahmonkehityksellisten paineiden iskiessä tämä voi säätää mittarin kaakkoon helppoja vihollisia kuhisevalla alueella ja antaa automaattitaistelun hoitaa pahikset. Jos taas pupu iskee pöksyyn ja luolastosta on päästävä ennen pomotaistelua täydennyspisteelle, onnistuvat sekä pako- että paluumatka ilman resursseja kuluttavia tai jopa hengenvaarallisia satunnaistaisteluita.

Lue koko arvostelu: Bravely Default (3DS)

Lisää aiheesta

Kingdom Hearts 1.5 Remix HD (PS3) 

Legend of Zelda: A Link Between Worlds (3DS) 

Persona 4 Golden (PSV) 

Pokemon X ja Y (3DS)