Uusimmat

Uutta kulmaa The Elder Scrolls Online –morppiin lukijanäkökulmalla

05.05.2014 22:00 Jukka O. Kauppinen

Morpit ovat perinteisesti pelejä, joihin on niin monta näkökulmaa kuin pelaajaakin. Jokaisella on omat mielipiteensä ja niin pitääkin olla, eikä Virallisen Arvostelijan mielipide ole ainoa sallittu. Myös Domen lukijoilla on The Elder Scrolls Online -seikkailusta monenlaista mielipidettä, joista nostamme esille pari vaihtoehtoista – tai täydentävää – näkemystä:

Teemu ”Tedger” Tuominen arvioi peliä näin:

Aloitetaan negatiivisista (?) asioista:

Servereitä on huollettu aika paljon ja sen takia on jäänyt väliin muutama pelitunti. Ei mitään katastrofaalista kun huomioi, että kyseessä on launchi. Questibugit ynnä muut, pääosin spawneihin ja toimintoihin liittyneet, ovat 95% korjaantunut reloggaamalla. Henkilökohtaisesti en ole törmännyt mihinkään, mikä olisi estänyt pelaamasta. Pankki- ja kiltatoimintojen jäädyttäminen, niilläkin ollut syynsä, lähinnä item dupettaminen. Sekään ei vaikuttanut hirveesti, jos ollenkaan pelaamiseen.

Negatiivisiin asioihin puuttuminen on kuitenkin tehnyt selväksi, että devaajat ovat hereillä ja oikeasti pistävät hommaa toimimaan. Minkään pelin julkaisua ei voida siirtää äärettömästi eteenpäin, kun live-versio on aina live-versio, silloin tulee esiin asioita, joita mikään beta ei löydä.

Graffa ja visuaalinen ilme:

Vaikka grafiikka ei ehkä ole ihan mieltäräjäyttävää, niin se on kuitenkin toteutettu tyylikkäästi ja taiteellinen puolikin on hallussa. Enpä muista milloin olisin pysähtynyt ihmettelemään maisemia ja näkymiä samalla tavalla kuin ESOssa. Ei tee edes mieli portata paikasta toiseen, kun vaeltaminen on niin kivaa. Samalla tulee kerättyä resursseja, löytyy questeja, uniikkeja mobeja ja muuta sälää.

Hahmograffatkit toimivat hyvin. Hahmoja pystyy customoimaan rodun puitteissa hyvin. Haltioista ei saa samanlaisia pullia kuin esim. norseista tai örkeistä. Imperiaaleista taas ei saa yhtä pitkiä. Graffiikka on yltäkylläistä eikä tunnu, että FPS ottaisi missään vaiheessa pahasti osumaa, vaikka koneeni ei enää mikään top notch olekaan.

Questit:

Questit ovat onnistuneet hyvin, tosin oma kokemukseni rajoittuu haltioilla hihhulointiin. Tietty ainahan se vähän hämää, kun oma pelaaja on suuri sankari ja kaikki muutkin tekevät samoja questejä. Mutta millä muullakaan tavalla saisi rakennettua mielenkiintoisen questirakenteen? Enpä ole vielä törmännyt yhteenkään questiin missä pitäisi listiä x-määrä jotain mobeja. Mobeja tulee läiskittyä lähinnä tehtävää suorittaessa, kun ne yrittävät estää sinua.  Monelle tuottaa vaikeuksia se, että questit eivät ole enää samalla tavalla hubeissa, vaan ne onkin levitetty pitkin maailmaa. Onhan isommissa keskuksissa aina questejä enemmän, mutta hubeista ei voi puhua.

Kyllä tämä hemmo ihastui ainakin vähän haltia-kuningattareen jo Auridonin aikana ;)

Craftaus:

Eipä ole missään pelissä ollut näin mukaansa imevää craftausta. Taidan käyttää enemmän aikaa craftailuun kuin questaamiseen. Muutama tunti kun menee mettällä seikkaillessa ja questatesssa, sen jälkeen on aina vuorossa tarvikkeiden lajittelu, purkaminen ja uusien ominaisuuksien tutkiminen. Sitten kun on taas säkit tyhjät ja pankissakin tilaa, niin ei muuta kuin taas seikkailemaan.

Killat:

Killat on toteutettu vähän eri tavalla. Pelaaja voi kuulua viiteen kiltaan ja jokaisessa voi olla 500 jäsentä. Niiden toiminta on ollut vielä hiukan rajoittunutta, mutta ne ovat kuitenkin hyvä paikka tutustua porukkaan. Itse kuulun pariin isompaan trade guildiin, joissa myydään ja ostetaan tavaraa sekä luodaan kontakteja. Niiden lisäksi kuulun pariin pienempään kiltaan, joissa olen foorumituttujen ja muiden kaverien kanssa.

Killat toimivat yllättävänkin hyvin.

Taistelu:

Hyvinkin vauhdikasta verrattuna mihin mitä olen tottunut morpeissa. Pelin lapsukset ja tasapainoilu hakevat vielä vähän uomiaan. Kerralla käytössä voi olla viisi kykyä per ase, ja tason 15 jälkeen voi olla kaksi kykyryhmää, minkä jälkeen voit vaihtaa asetta tappelussa. Kyvyt kehittyvät käytettäessä, eli ne keräävät expaa. Kun kyvyt kehittyvät tarpeeksi voit muokataniitä haluttuun suuntaan. Kyvylle voi valita lisää kestoa tai vaikutuksia, se on aina joko tai.

Monsutkaa ei stikkaa ihan suoraan hahmoon, vaan voi oikeasti väistellä. Kun pysyy tarkkana eikä vain rämpytä skillejä, niin voi blokkailla ja muutenkin pärjätä kovempia vihuja vastaan.

Hahmon kehitys:

Hhybridi perinteisistä ES- ja MMO-malleista, mielestäni hyvin onnistunut. Aina löytyy niitä, jotka sanovat että on vain yksi oikea superbuildi ja muut ovat kuraa. Minä olen kuitenkin kohdannut melkein yhtä monta eri buildia kuin pelaajiakin.  Hahmo saa perinteisesti tasoja ja tasojen yhteydessä voi nostaa joko health/magica/staminaa, jotka vaikuttavat sekä kyseisiin asioihin että stattien kautta vähän muihinkin.

Taitopisteitä saa leveloinnin yhteydessä skyshardeista ja questeistä. Niillä voi ostaa kykyjä ja morphata niitä. Kraftauskyvyt ostetaan samoilla pisteillä. Skyshardeja on mukavan paljon ja niillä saa jo aloitussaarella pari skillpointtia.

Alussa valittava luokka vaikuttaa vain siihen mitkä luokkataidot on valittavissa, mutta ne eivät vaikuta muuhun. Sorcci voi hyvin olla hvy armorissa toikkaroiva miekkamies tai dragonnight staffilla sähköä ampuva hörhö.  

NPC-kiltojen mukana saa myös erilaisia taitoja.

PVP/AvA/RvR:

Betan jälkeen en ole ehtinyt ottamaan pahemmin osaa PvP-tappeluihin, muulloin kuin Cyrodiilissä skyshardeja metsästäessäni. Betassa en juuri muuta tehnytkään, koska homma toimi niin hyvin. Tappelemaan pääsee kun vain valitsee kampanjan, jossa on hyvät populaatiot. Vaikka vähän nekkuun tuliskikin, niin aina löytyy hyviä tappeluja.

Hassua kun ajattelin, että AvA olis se just mitä tekisin paljon, mutta kun muu peli on yllättänyt toimivuudellaan, niin ei ole ollut mitään kiirettä tappeluihin. Paitsi kun kiltalaiset huutelivat mukaan pariin keep-deffiin. Niissä pelimoottori pyöritti isoja massoja ihailtavan hyvin, eikä lagejä pahemmin ole.

Maailma:

Jos joku väittää, että Elder Scrolls -tunnelma ei välity, niin se on heidän mielipiteensä. Itse näen asiat täysin eri tavalla. Lore pitää kutinsa riittävän hyvin, vaikka sitä pitikin vähän muokata, että voitiin luoda kolme liittoumaa ja ne voitiin kansoittaa eri roduilla. En muista milloin olisin käyttänyt missään pelissä niin paljon aikaa vain vaelteluun ja tutkimiseen… Paitsi ehkä aikasemmissa Elder Scrollseissa ja Fallout 3:ssa.

Homma toimii koko ajan paremmin ja eka lisärikin on jo tulossa. Toivon että peliin tulee jatkossakin uusia featureja, mutta tällä hetkellä devaajien huomio on bugien korjaamisessa ja serverien fiksailussa, varsinkin alueelta toiselle siirtymisen yhteydessä.

En näe mitään syytä miksi pelillä ei voisi olla edessään hyvä tulevaisuus. Kuukauksimaksullisuuskaan ei minua haittaa, sen verran hyvä tuote on kyseessä.

Minä olisin antanut pelille vähintään neäjä tähteä, ehkä enemmänkin. ESO polarisoi pelaajia, sillä se ei ole WOW eikä myöskään ES-yksinpeli. Se vain on oma pelinsä, joka tekee monet asiat eri tavalla.

– Teemu ”Tedger” Tuominen

VaN peesaa Tedgeriä näin:

Tuossa oli aika paljon juuri niitä pointteja miksi ite tykkään pelistä. Ainut ongelma alkuun on ainakin, että inventaariot ja pankit ovat täynnä tavaraa. Ongelma ratkesi kun rupesi säästämään rahojaan pankkitilan ja oman repun kasvattamiseen.

Samaten kavereiden kanssa jaettiin craftaus-hommat kolmeen osaan, niin tulee sitten postilla heiteltyä ylimääräiset armorit purettaviksi. Tarvittaessa heittää sitten mailin ja ilmoittaa mitä tarvitsee.

Pvp:tä olen vasta aloittelemassa ja se on kyllä ihan mukavaa puuhaa. Pitää olla oma porukka tosin aina mukana, koska yksin ei välttämättä varsinkin pikkutunneilla löydä tasaisia rähinöitä.

Pelikavereita löytää, kun pelissä voi kuitenkin liittyä viiteen eri pelaajakiltaan.

Yksinpeli onkin tosin erittäin miellyttävä pelata tähän mennessä. Jotain huhua olen kuullut, että korkeammilla leveleillä questeissa oli jotain ongelmia. Itse tuossa viikonlopun aikana kerkesin pelaamaan craftihahmon 30 levelille.

Yksinpelissä viehättää lähinnä paikkojen tutkiminen vapaasti. Questaaminen on ihan viihdyttävää, mutta välillä pitkän session jälkeen houkuttelisi lähteä sivuraiteille tutkimaan mitä syrjäkolkasta löytyy.

Tutkimisen tarkoitus korostuu isommilla leveleillä, kun vaikeammista kohtaamisista heruu oikeasti kovempaa loottia. Ja saattaa sieltä perältä löytyä arkku, josta löytyy aarrekartta…

Morppina ESO noudattelee aika lähelle samaa kaavaa kuin muutkin mmo:t, mutta craftaus, paikkojen tutkinta, jokaisen npc:n oma ääninäyttely, monipuolinen hahmonkehitys luo yhteisvaikutuksellaan omanlaisensa pelin, jota vain EverQuest 2 on aikanaan lähennellyt.

EQ2:n verrattuna tosin (EQ2:ssa ei ollut käytännössä ollenkaan PvP:tä) ESO:n älyttömän hyvin pyörivä PvP-systeemi antaa fiiliksen, että  pakettiin kuuluukin kaksi peliä.

– VaN

 

Lisää aiheesta

The Elder Scolls Online –arvostelu

The Elder Scolls Online –kommentit sivu 1

The Elder Scolls Online –kommentit sivu 2

Osallistu keskusteluun foorumilla: Elder Scrolls Online