Valve antaa peliensä puhua puolestaan
Pelien budjetit ovat nykyään pahimmillaan valtavia. Niin myös markkinointibudjetit. Kun uusi CoD tai Battlefield puskee markkinoille, pelaajat saavat varmasti tietää tulevasta ilouutisesta vähintään puolta vuotta ennen, useimmiten vielä kalliiden ja näyttävien mainoskampanjoiden muodossa.
Muun muassa Half-Life-sarjasta, Portalista ja Steam-pelikaupasta tuttu Valve toimii toisin. Yrityksen pitkäaikainen työntekijä Chet Faliszek kertoo VG247:n haastattelussa, että yrityksen filosofiana on antaa pelien puhua puolestaan.
Faliszekin mukaan pelin ylenmääräinen kehuminen lisää myyntiä ehkä hieman. Sen sijaan se, että pelaajat pääsevät kokeilemaan itse peliä toimii paljon paremmin. Faliszekilla sanomisissa on vinha perä, sillä Valven pelit tapaavat myydä miljoonia, vaikka yritys ei pidäkään niistä niin suurta meteliä kuin kilpailijansa.
Chet Faliszekin haastattelu kannattaa lukea kokonaan, sillä se sisältää runsaasti mielenkiintoisia näkemyksiä niin pelaamisen tulevaisuudesta kuin Valven ainutlaatuisesta yrityskulttuurista. Valven jatkuva menestys ei ole nimittäin sattumaa. Onnistumiset juontavat juurensa siitä, miten yrityksessä ajatellaan ja työskennellään.
Haastattelu löytyy kokonaisuudessaan täältä.
Lisää aiheesta
Valve ajautumassa juridisiin vaikeuksiin Euroopassa?
Gabe päästää Valven mieluummin nurin kuin muiden käsiin
Valven ”uuden sukupolven pelikone” onkin VR-kypärä?
Lue myös
Halo 4 -moninpeliennakko (Xbox 360)
Roccatin uusi hiiri – ei Savua ilman tulta