UUSIMMAT

Valven flopanneen korttipelin suunnittelija perusteli epäonnistunutta maksumallia: ”Emme halunneet manipuloida ketään”

12.02.2021 15:55 | Muropaketin toimitus

Valven flopanneen Artifact-korttipelin suunnittelija Richard Garfield kertoi taannoisessa haastattelussa, millainen idea epäonnistuneeksi osoittautuneen maksumallin takana oli.

Siinä missä monet digitaaliset korttipelit, kuten Hearthstone ja Legends of Runeterra, jakavat pelaajille ilmaisia kortteja, piti Artifactissa kaikki kortit ostaa oikealla rahalla. Myös itse peli maksoi 20 euroa.

”Toivoin, että malli olisi otettu vastaan paremmin, sillä sen perimmäisenä ideana oli ettemme halunneet manipuloida ihmisiä”, Garfield totesi PC Gamerille. Tällä suunnittelija tarkoitti, ettei pelaajia haluttu koukuttaa pelin pariin esimerkiksi päivittäisistä sisäänkirjautumisista palkitsevilla bonuksilla. ”Suuri osa Artifactia kehittävästä tiimistä ei pitänyt Hearthstonessa ja monissa muissa peleissä nähdystä mallista, vaikka se onkin hyvin yleinen. Toisaalta osa ihmisistä myös rakastaa kyseistä mallia.”

Haastattelussa Garfield myönsi, Artifactin epäonnistuminen oli suurelta osin hänen syytään. Tällä hetkellä Valve kehittää uudistettua Artifact 2.0 -versiota ilman Garfieldin tukea, joskin Garfield testaa edelleen silloin tällöin kyseistä peliä. Garfield puolestaan kehittää uutta Roguebook-nimistä peliä Abrakam-nimisellä studiolla.