Uusimmat

Verkkopelattavaa rts-strategiaa kesällä: SAGA

06.02.2007 14:41 Jukka O. Kauppinen

StarCraft: Brood War –pelin pääohjelmoija Dallan Christensen on työstänyt jo vuoden ajan mielenkiintoisen kuuloista uutta rts-peliä. SAGA on rts-veteraanin suunnittelema MMO-pelattava naksustrategia, eli MMORTS.

”Pelin luominen on ollut haaste, mutta sen konseptissa on valtavasti potentiaalia. Olemme jo nyt tehneet paljon asioita, joita kukaan ei ole tehnyt aikaisemmin rts-pelimaailmassa. Meillä on nyt valmiina tarvitsemamme pohja”, kertoo Dallan.

SAGA on 24 tuntia vuorokaudessa toimiva fantasiamaailmaan sijoittuva naksustrategia, jossa pelaajat rakentavat armeijoita, valtaavat alueita ja rakentavat yhteisvoimin omia valtakuntiaan. Siinä sivussa puuhaillaan resurssienhallinnan, kaupunkien rakentelun ja asukkaiden hallinnoinnin parissa.

Pelin ominaisuuksiin lukeutuu massiivisten armeijoiden ohella myös useiden pelaajien suoritettavaksi suunnitellut tehtävät, joukkojen ja taikojen huutokauppaaminen, kiltojen väliset sodat ja vakoileminen.

SAGA-tiimin mukaan verkossa massiivimoninpeliksi suunnitellun naksustrategian luonnissa on täytynyt voittaa lukuisia vaikeuksia. Verkkokoodi, dataliikenteen suojaus ja satojen, jopa tuhansien pelaajien jatkuvasti muuttuvien armeijoiden ylläpito on ollut ”kolossaalinen saavutus, ensimmäinen laatuaan.”

Peli on parhaillaan suljetussa alphatestissä, johon voi hakeutua netin kautta. Avoimempi betatesti käynnistyy keväällä.

StarCraftin ohella Dallan Christensen on työskennellyt myös Tom Clancy’s Rainbow Sixin (1999), Justice League: Injustice for Allin (2002) ja Advent Risingin (2005) parissa.

Verkossa pelattavia RTS-pelejä ei ole todellakaan nähty kovin usein. MMO-mittakaavaisia ei ole tainnut ilmestyä ainuttakaan. RTS-mittakaavassa ensimmäinen mieleen tullut yritys oli pahanpäiväisesti flopannut Command & Conquer: Sole Survivor. Tuleeko lukijoille mieleen muita esimerkkejä?

Lisätietoja: www.playsaga.com