Virtuaalitodellisuuden holtiton historia

11.04.2016 19:15 | Jukka O. Kauppinen

Virtuaalitodellisuus ei ole mikään uusi juttu. Se yritti tehdä tuloaan kotitalouksiin ja kotipelikoneisiin jo 1990-luvulla, mutta vähemmän yllättäen tekniikka oli tuolloin vielä niin köpöä ja kelvotonta, että yritykseksi jäi. Aivan ihka ensimmäiset oikeat virtuaalitodellisuuslaitteet tehtiin kuitenkin jo 1960-luvulla, ja ylipäätään ajatus koko virtuaalitodellisuudesta keksittiin jo 1950-luvun vaihteessa.

Historiaa siis riittää kauan ennen kuin Oculus Rift tupsahti Kickstarteriin.

Ja sitä käsitellään naapurisivuston puolella huolella:

Kolme vuotta myöhemmin maailma pääsi ihmettelemään ensimmäistä VR-päähinettä, Ivan Sutherlandin kehittämää The Sword of Damoclesta. Koska Sutherlandia pidetään myös tietokonegrafiikoiden isänä, voidaan sanoa, että ajatus VR-laseista on vähintään yhtä vanha kuin graafinen käyttöliittymäkin.

The Sword of Damocles oli niin raskas ja valtava, että sen täytyi riippua katosta käyttäjänsä yläpuolella. Tästä uhkaavasta muodostaan se sai myös nimensä: kreikkalaisen mytologian Damokleen pään yllä riippuvasta miekasta. Sutherlandin laitteella pystyi kuitenkin katselemaan ympärilleen karkeassa 3D-maisemassa, vaikka teknologia olikin vielä kaukana jälleenmyyntikelpoisesta tuotteesta.

1960-luvulla alkoi myös ensimmäisen VR-lentosimulaattorin kehittäminen Yhdysvaltain ilmavoimien toimesta. VR-teknologian mahdollisuudet huomattiin siis viihteessä vasta sotateollisuutta myöhemmin.

1970-luvun lopulle tultaessa kasvava videopeliteollisuus huomasi VR:n markkinapotentiaalin.

Pelijätti Atari perusti VR-tutkimuslaboratorion vuonna 1982, mutta seuraavan vuoden videopelimarkkinoiden romahdus tuhosi emoyhtiön ohella myös tuoreen VR-labran. Tämän raunioilta syntyi kuitenkin vuonna 1985 perustettu VPL Research, joka kehitti 1980-luvulla monenlaista VR-tekniikkaa. VPL Researchin perustaja Jaron Lanierin kerrotaan myös keksineen (tai tehneen tunnetuksi) termin ”virtual reality”.

Lue koko artikkeli: Muropaketti, Virtuaalitodellisuus tulee taas: Katsaus VR-laitteiden hulluun historiaan

Lisää aiheesta

HTC myöntää: ongelmia on, mutta kaikki hoituu ajallaan

HTC Viven eurojulkaisu meni aivan reisille, fanit hiilenä

Sony haluaa tuoda PlayStation VR:n myös PC:lle

Tässäkö seuraava hitti Room Escape –pelien jälkeen?

Virtuaalitodellisuusennusteet jatkavat romahteluaan