Uusimmat

Vuonna 1986: ”Sanxion on lähes valmis”

23.07.2012 17:00 Jukka O. Kauppinen

ZZAP!64 oli yksi aikansa tärkeimmistä pelilehdistä. Ja sen sivuja pläräillessä saattaa nykylukijakin löytää mielenkiintoisia historiallisia yksityiskohtia. Kuten Miha Rinne bongasi ZZAPin 10/1986-numerosta:

Stavros Fasoulas, Sanxion, Rob Hubbard ja David Whittaker. Tästä ei enää paljoa pyhemmäksi mennä, kun ensimmäisen suomalaisen maailmalla julkaistun videopelin yhteydessä mainitaan myös muusikkolegendat ja tietysti eräs aikansa kiinnostavimmista pelitaloista, Thalamus.

Tuoreehkoa, modernia näkemystä edustavan Sanxion-arvostelun sanoja lainaten:

Stavros Fasoulas on nimi Sanxionin takana. Hän kehitti Sanxionin Commodore 64 -pelikonevanhukselle, joka oli 80- ja 90-luvun suosituimpia kotitietokoneita. Lähtökohtina oli joystick, jossa oli tunnistus neljään eri suuntaan kääntämiselle ja painike. Fasoulas hyödynsi nämä sijoittamalla peliin aluksen, jota liikutetaan joystickia kääntämällä ja joka tulittaa painikkeesta. Alus liikkuu itsestään eteenpäin, mutta usein muodostelmissa tulevia vihollisia voi ampumisen lisäksi myös väistellä. Tällaisista lähtöasetelmista ei kuitenkaan itsestään vielä erikoista peliä synny. Tarvitaan luovuutta, hyviä oivalluksia, kokeilua ja välillä tuuriakin.

Herää mietteitä siitä, miten Sanxion pidentää elinikäänsä. Peli pohjautuu pitkälti siihen, että opetellaan ulkoa, miten mistäkin paikoista selvitään. Esimerkiksi nopeutetussa kohdassa on teoriassakin mahdotonta ehtiä vastaantulevan seinän ainoan kolon korkeudelle. Täytyy vain muistaa, mille korkeudelle asettumalla siitä selvitään. Myös monet viholliset käyttäytyvät osittain niin, että ellei tiedä etukäteen miten pitää toimia, käy todennäköisesti huonosti. Tämä kuitenkin luonteensa puolesta jossain määrin toimii pelimekaniikan kanssa, ja kun otetaan huomioon Commodore 64:n asettamat rajoitukset pelin koon suhteen, niin ratkaisu oli oikea. Välillä on kuitenkin turhauttavaa olla se ladunraivaaja.

Sanxion on toista luokkaa kuin nykypelit. Se on erittäin vaikea, ja niin pitääkin. Sanxion on tuulahdus menneeltä aikakaudelta tietokonepelien historiassa, mikä näkyy ja kuuluu. Mutta syystä tai toisesta se on elinvoimaisempi kuin useimmat nykyajan pelit kerran ne läpi pelattuaan.

Lähde: Merri.net: Arvostelu: Sanxion

Tänks, Miha.

Lue myös

Erämaalääkärit auttavat DayZin zombietuhon selviytyjiä

Gravity Rush (PS Vita)

Haluatko tuoksahtaa Han Sololta, Super Mariolta tai Commander Shepardilta?

Wiikon wanha: The Hobbit