Uusimmat

Windows 10 julkaistiin – DirectX 12 vauhdittaa pelejä

30.07.2015 12:00 Jukka O. Kauppinen

Microsoftin Windows 10 -käyttöjärjestelmä on julkaistu virallisesti. Päivitykset tarjotaan asennettavaksi 190 eri maassa, mutta tuurista riippuen siihen voi mennä jopa päiviä, sillä Microsoft porrastaa asennuksia välttääkseen ongelmia.

Raporttien mukaan Microsoft on valmistautunut päivityksen aiheuttamaan verkon rasitukseen hyvin. Sen kerrotaan varanneen ulkopuolisilta sisällönjakeluverkoilta kaistaa yhteensä peräti 40 terabittiä sekunnissa. Eilen alkaneiden esilatausten kerrotaan vieneen kaistaa jo 10 terabittiä sekunnissa.

Referenssiksi esimerkiksi Applen erittäin suositus livelähetykset ja -julkaisut ovat nostaneet kaistankulutuksen parhaimmillaan noin 8 terabittiin sekunnissa. Jotkut uskovat, että Windows 10:n julkaisu saatttaa nostaa kaistankäytön per päivä internetin historian uuteen ennätykseen.

Uuden käyttöjärjestelmän ohessa julkaistaan myös DirectX 12 –grafiikkarajapinta.

useimmat nykypäivän näytönohjaimista tukevat uutta rajapintaa ainakin osittain.

AMD:n näytönohjaimista Direct3D 12 -rajapintaa tukevat kaikki GCN-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet, Intelin puolella tuettuina ovat integroidut grafiikkaohjaimet Haswellista lähtien ja NVIDIAlla puolestaan Fermi-, Kepler- ja Maxwell-arkkitehtuurit, joista viimeisin jaetaan kahteen sukupolveen.

Direct3D 12:n myötä pelinäytönohjainten ominaisuudet jaetaan neljään päätasoon eli Feature Leveliin: 11_0, 11_1, 12_0 ja 12_1. Näiden tasojen lisäksi Resource Binding-, Tiled Resources-, Conservative Rasterization- ja Resource heap -ominaisuudet on jaettu kahteen tai kolmeen eri tasoon, ja UAV-paikkojakin kaikille GPU:n suoritusvaiheille on saatavilla vaihtelevia määriä. Kaikkia ominaisuuksia tukee täysin tällä hetkellä vain Microsoftin oma ohjelmistopohjainen WARP12-renderöijä.

AMD:n näytönohjaimista GCN 1.0 -sukupolvi tukee Direct3D Feature Level 11_1:tä ja 1.1- ja 1.2-sukupolvet D3D FL 12_0:aa. GCN 1.0 -sukupolveen kuuluvat Cape Verde-, Pitcairn- ja Tahiti -grafiikkapiirit. GCN 1.1 -sukupolveen kuuluvat puolestaan Bonaire ja Hawaii. GCN 1.2 -sukupolveen kuuluvat Tonga ja Fiji. Johtuen ristiriitaisesta tiedosta, tällä hetkellä ei ole täyttä varmuutta kuuluvatko Oland ja Pitcairnin päivitetyt Curaçao ja Trinidad -versiot GCN 1.0- vai 1.1 -sukupolveen.

Intelin integroitujen näytönohjainten osalta Haswellin Gen 7.5- ja Broadwellin Gen 8 -grafiikkaohjaimet tukevat D3D FL 11_1:tä ja Skylaken grafiikkaohjain puolestaan 12_0:aa.

NVIDIAn näytönohjaimista Fermi-, Kepler ja ensimmäisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuureihin perustuvat näytönohjaimet tukevat Direct3D Feature Level 11_0:aa, ja toisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuuriin perustuvat D3D FL 12_1:tä. Fermejä ovat kaikki GFxxx-grafiikkapiirit ja Keplereitä kaikki GKxxx-grafiikkapiirit. GM107 on ainut ensimmäisen sukupolven Maxwell. GM200, GM204 ja GM206 ovat toisen sukupolven Maxwelleja.

Laajamittaisempaa analyysiä ja kommentaaria Windows 10:n julkaisusta löytyy Muropaketin puolelta.