Windows 10 -pelit saivat kovasti kaivattuja päivityksiä

11.05.2016 15:00 | Miikka Lehtonen

Windows 10 on todella hyvä käyttöliittymä, mutta sen yksinoikeuspelit … no, ne ovat jättäneet vähän toivomisen varaa. Syypää lepää osittain Microsoftin UWP-ratkaisussa, joka ei ole huomioinut läheskään kaikkia PC-pelaamisen vaatimia juttuja. Tilanne paranee, mutta paraneeko tarpeeksi nopeasti?

Paperilla UWP on erinomaisen hyvä juttu. Se tekee helpoksi kääntää Xbox One -pelejä toimimaan Windowsilla, mikä tarkoittaa ainakin teoriassa, että Windows 10 -käyttäjät voivat päästä käsiksi lukuisiin Xbox One -yksinoikeuspeleihin. Ja näinhän on tapahtunutkin jo: Killer Instinct, Rise of the Tomb Raider ja Quantum Break ovat vetäneet kelkkaa Gears of War 6:n ja Forza Motorsportsin kaltaisten pelien siintäessä horisontissa.

Käytännön kokemukset Windows 10 -peleistä ovat kuitenkin olleet vähän vaisumpia. Kyse ei ole vain laiskoista pelinkehittäjistä vaan ihan UWP-alustan omista sisäisistä ongelmista ja rajoituksista. Esimerkiksi Quantum Breakiin piti päivittää jälkikäteen mahdollisuus lopettaa peli millään järkevällä tavalla. Ennen päivitystä ainoa keino lähteä pelistä (sen klassisen ALT-F4:n lisäksi) oli tietää, että Windows 10:n koko ruudun ohjelmissa on ruudun ylälaidasta esiin vedettävä ohjauspaneeli, josta ohjelman voi sulkea. Tiesitkö sitä? Koska minä en!

Nyt UWP on saanut ensimmäisen suunnitteilla olevista suuremmista päivityksistään. Tällä kertaa tarjolla on tukea muun muassa rajoittamattomille ruudunpäivitysnopeuksille, AMD:n FreeSync-teknologialle, sekä NVIDIAn G-SYNC-teknologiaa tukeville monitoreille. Lähitulevaisuudessa UWP saa myös tuen kahden tai useamman näytönohjaimen yhtäaikaiselle käytölle, mikä myös ilahduttanee ainakin sitä rahakkaampaa pelaajaporukkaa.

Kehitys siis kehittyy, mutta kehittyykö se tarpeeksi nopeasti? Ongelmia ja rajoituksia kun riittää edelleen.

Lähde: Microsoft