UUSIMMAT

Yksi Bioshock Infiniten kenttä sisältää enemmän tarinaa kuin koko Bioshock

20.03.2012 19:00 | Miikka Lehtonen

Ken Levine on lupsakka mies. Jo vuosia pelialalla puurtanut kaveri ei pidä itsestään suunnatonta meteliä, mutta kun hän avaa sanaisen arkkunsa, tuloksena on yleensä jotain hyvin kiinnostavaa. Niin tälläkin kertaa, sillä mies pohtii ääneen Bioshock Infiniten tarinankerrontaa. Sen määrää, sen laatua ja sen vaatimuksia.

Irrational Gamesin Bioshockia pidetään edelleen tarinankerronnaltaan eräänä modernin pelaamisen valioteoksista. Eikä suotta. Pelin loppu jätti monet kylmäksi, mutta sitä ennen kerrottu tarina oli kiinnostava ja rohkea. Eikä vain sisällöltään, vaan myös kerrontatavoiltaan. Levine kertoi tiimeineen passiivisesti pelinsä maailmalla enemmän tarinaa kuin moni peli rautalangasta väännetyllä dialogillaan. Ja miksipä ei: kun pelistä ei löytynyt dialogiin kykeneviä hahmojakaan kuin muutama, tarinaa piti kertoa erilaisilla tavoilla.

Vaan miten on Bioshock Infinitessä? Sen maailma kun on täynnä muitakin hahmoja, joilta juttua irtoaa. Ja lisäksi päähahmojakin on kaksi: pelaajan itsensä ohjastama Pinkerton-etsivä, sekä tämän pelastama tyttönen. Ja tietenkin myös aivan uudenlainen maailma. Levine kertoo Eurogamerin haastattelussa, ettei hän oikein tajunnut itsekään, mihin nurkkaan maalasi itsensä moista peliä ideoidessaan. Sitä juttua kun nimittäin riittää.

”Vain yksi Bioshock Infiniten kenttä sisältää kolme tai neljä kertaa enemmän käsikirjoitusta ja hahmojen välistä interaktiota kuin koko alkuperäinen Bioshock”, mies päivitteli. Niinpä onkin ollut suuri haaste pitää taso korkealla. Levineä auttaa kuitenkin se, että työ ei ole pakkopullaa vaan kaikki tulee suoraan sydämestä.

”Minä teen työstä valtaosan ja kyllähän se joskus tuntuu hukuttavalta. Mutta toisaalta tämä on maailma, jonka kirjoittamista rakastan. Enimmäksen, koska se on uusi haaste. Pääsen pohtimaan, miten nämä kohtaukset lopulta avautuvat pelaajan edessä, miten teemme niistä interaktiivisia ja miten kommunikoimme pelaajalle ideoitamme.”

Niin, todellakin. Levine ei todellakaan tarkoita tarinalla sitä, että hahmo toisensa perään lukee paperilta tönkkönä monologinsa ja poistuu sitten takavasemmalle. Aivan kuin Bioshockissakin — mutta vielä pitemmälle vietynä — Levine haluaa kertoa tarinaa pelin maailmalla, fyysisillä toimilla ja sillä, miten pelaaja pääsee harrastamaan interaktiota maailman eri osasten kanssa.

”Olisi tosi paljon helpompaa vain kirjoittaa pino välianimaatioita. Voisin kertoa saman tarinan niin paljon helpommin. Mutta minun perstuntumani, joka varmasti juontaa juurensa siihen, miten System Shock 1:n pelaaminen muutti minut pysyvästi, on pitää kokemus vauhdissa.”

Levinellä riittää paljon enemmänkin juttua ja kuten yleensäkin, se on laadukasta. Naurakoon ken nauraa, mutta Ken Levine kuuluu juuri tällaisten juttujensa ansiosta meikäläisen harvojen todellisten peli-idolien listalle. Keep on rocking!

Lähde: Eurogamer

Lue myös

AAA-pelit ovat niin eilistä, Microsoft siirtyi AAAA-peleihin

Bioware ei sulje pois uuden Mass Effect 3 -lopun mahdollisuutta

Rift – vuotta myöhemmin

Vuosikymmenen työn alla ollut Wing Commander -faniprojekti on valmis

Keskustelu

Sanotaanko vaikka näin, että itseltäni löytyy ensimmäinen Bioshock sekä PC:lle että Xbox 360:lle ja Bioshock 2 Special Edition PS3:lle ja normi versio PC:lle.

Täällä myös Bioshock 1 ja 2 pelattu sekä molemmista tykkäsin aika lailla. Ehdottomasti hankintaan menee Infinite myöskin B).

@5 Kommenttisi pelasti kyllä päiväni. :) Kyseessä on kuitenkin pelin ensimmäiset minuutit.

2: Itsekin tykkäsin kakkosesta tosi paljon. Se tarina tuntui paljon henkilökohtaisemmalta ja pelikin oli hiotumpi. Mutta ykkönenkin oli todella hyvä.

Itse en tohtinut ekaa pelata alkua pitemmälle, oli liian painostava se hämärä aula johon hissillä tultiin.

Eka ja toka molemmat ovat mutta tosiaan en ole pelannut.

Pidin monessa mielessä Bioshockista, mutta sen jälkeen olin kuitenkin sitä mieltä että tämä on nyt nähty, enkä koskaan innostunut Bioshock 2:sta. Bioshock Infiniten sivuutin kanssa pitkään, ajatellen että se on vain uusi jatko-osa. Motorized Patriot-video kuitenkin herätti kiinnostuksen ja nyt vaikuttaa ilmeiseltä, että Bioshock Infinite on pakkohankinta, kunhan se aikanaan tulee.

@1 Mielipiteitä, mutta Bioshockit.. AAAAAAAAAAAAAAAAH niin muistan kun pelasin ekan kerran veljen peeceellä, ja sitten pleikalla. Bioshock 2 oli mielestäni jopa hieman parempi vaikka monet sitä haukkuvatkin. Kumminkin mielestäni todella tarina rikkaita ja muutenki mahtavia pelejä molemmat, odotukset on korkeella nytkin !

Eli tätä ei jaksa edes ekaa kenttää pelata? Bioshock ykkönenkin jäi johonkin puolen välin paikkeille puuduttavan tylsän etenemisen takia.

Muropaketin uusimmat