Uusimmat

Zombit vaihtuivat peuroihin, myynnit lähtivät nousuun

23.04.2013 14:00 Miikka Lehtonen

Lautapelien maailmassa on pitkään väännetty kättä siitä, ovatko pelimekaniikat se ainoa tärkeä asia, vai onko teemalla myös väliä. Itse uskon tietenkin, että on, ja nyt saan myös uskolleni todisteita, kiitos Steve Jacksonin hämmentävän tarinan.

Amerikkalainen Steve Jackson Games on tehnyt pelejä niin kauan kuin minä muistan. Mainio GURPS-roolipelisysteemi, OGRE, Munchkin ja ties miten monet muut pelit ovat viihdyttäneet lauta- ja roolipelien ystäviä jo vuosikymmenten ajan. Nyt firma on löytänyt ensimmäisen mainstream-menestystuotteensa ja vieläpä aika hämmentävästä lähteestä.

Steve Jackson Games on jo vuosia myynyt Zombie Dice -noppapeliä, joka on sangen simppeliä tuuripeliä. Heitetään noppia, yritetään kerätä korkeita komboja ja venyttää onneaan äärimmilleen ennen kuin nopat kääntyvät vastaan ja kosauttavat pelin. Ihan hauskaa ajanvietettä, mutta ei mikään klassikkopeli tai suunnaton myyntihitti.

Firma teki kuitenkin pelillään rohkean kokeilun: he vaihtoivat zombit peuroihin ja muuttivat pelinsä teeman zombiselviytymisestä metsästykseksi, minkä myötä se kelpasi suunnattoman Walmart-tavarataloketjun valikoimiin. Ja kauppahan kävi. Trophy Buck -peli on nimittäin noussut Steve Jackson Gamesin tuottoisimpien pelien joukkoon ja jatkaa koko ajan kiipeämistään.

Kyse ei ole toki pelkästään siitä, että peurajahti miellyttäisi lautapelaajia enemmän kuin loputtomat zombipelit, vaan tietenkin myös siitä, että nyt se kiinnostaa aivan uutta yleisöä. Sellaista, joka ei olisi zombeihin koskenutkaan tai muutenkaan välttämättä perustaisi lautapeleistä, mutta metsästyspeli? Hmm! Eikä toki myös sovi unohtaa sitä, että pienikin näkyvyys Walmartin kokoisessa kauppaketjussa tuo välittömästi pelille paljon lisää potentiaalisia asiakkaita.

Kiinnostavaa joka tapauksessa.

Lähde: Penny Arcade Report

Lisää aiheesta

Onnistunut Kickstarter: halusivat 20 000, saivat lähes miljoonan

Munchkin