Uusimmat

Raportti paljastaa: Rockstar Gamesin huono johtaminen ja crunch-kulttuuri tuhosivat kulttipelin jatko-osan

04.01.2022 11:30 Muropaketin toimitus

Kulttipeli Bullyn jatko-osan kehitys oli jo pitkällä, mutta lopulta projekti hyllytettiin Rockstarin jättipelien vuoksi.

Game Informer on julkaissut laajan raportin, joka paljastaa mitä tapahtui Bully 2:lle. Aikanaan vuonna 2006 ilmestynyt ja kohua aiheuttanut Bully (Euroopassa nimeltään Canis Canem Edit) oli saamassa jatko-osan pian alkuperäisen pelin jälkeen ja kehitys ehti jo pitkälle.

Raportin mukaan edeltäjäänsä suurempi ja kunnianhimoisempi Bully 2 ehti jo pelattavaan kuntoon, ja sitä saattoi pelata 6-8 tuntia. Lopulta peli kuitenkin hyllytettiin.

Jatko-osaa kehitti pelistudio Mad Doc Software, joka vastasi myös Bullyn ehostetusta versiosta, ja jonka Rockstar Games osti vuonna 2008. Tämä kauppa johti myös Bully 2:n hyllyttämiseen, sillä Rockstar joutui suurempien peliensä kehityspaineissa värväämään myös Mad Docin kehittäjät avustamaan niissä. Studio joutui siis auttamaan emoyhtiötään Red Dead Redemptionin ja Max Payne 3:n kehityksessä.

Rockstar-kaupan myötä Mad Doc Softwaren valtasi myös pelialalla harmittavan tuttu crunch-kulttuuri, jossa työntekijöiltä vaadittiin paljon eikä palautumiseen annettu riittävästi aikaa. Lisäksi Rockstar irtisanoi runsaasti työntekijöitä, joista osa ei saanut läksiäislahjaksi edes työstämiään pelejä.

Lopulta Bully 2:lle ei siis löytynyt riittävästi resursseja Rockstarin alaisuudessa. Game Informerin raportissa entiset kehittäjät pohtivat, että pelissä olisi vieläkin paljon hyviä aineksia, eikä sitä kannattaisi lopullisesti hylätä.