Uusimmat

Remedy avautui AAA-tason pelien tekemisestä: ”Yksinpelit ovat nykyään todella kalliita”

17.01.2018 17:02 Muropaketin toimitus

Suomalaisstudio Remedyn Thomas Puha kertoo tuoreessa haastattelussa AAA-tason yksinpelien ongelmista. Yksinpelikokemus on hänen mukaansa entistä kalliimpi tehdä ja pelaajien odotukset korkealla.

Kotimainen Remedy tunnetaan yksinpeliseikkailuista kuten Max Payne (2001), Alan Wake (2010) ja Quantum Break (2016). Perinteisesti studio on kehittänyt pelejä hitaasti ja vain yhtä kerrallaan, mutta nyt puhaltavat uudet tuulet. Remedy tehtailee samaan aikaan salaperäistä Project 7 -peliään sekä tulevan Crossfire 2:n tarinallista yksinpeliä.

Remedyn viestintäjohtaja Thomas Puha kertoo Games Industryn tuoreessa haastattelussa, kuinka AAA-yksinpelien tekeminen on muuttunut.

”Tosiasia on, että perinteinen AAA-yksinpelikokemus on todella kallis tehdä”, Puha kertoo. ”Pelaajien odotukset ovat todella korkealla pelin kestosta, ominaisuuksista ja tuotantoarvoista. Ne ovat kaikki kalliita tehdä.”

”Jos katsotaan 10 vuotta taaksepäin, konsolimarkkinat olivat jo samaa kokoluokkaa. Nykyään yleisö on siis jotakuinkin yhtä suuri, mutta pelikehityksen kustannukset ovat kymmenkertaiset. Eli siinä on selkeä ongelma.”

Puhan mukaan yksinpelien ongelma on myös niiden lyhyt kesto, ja tulevan Project 7:n onkin kuvailtu olevan ”pitkäkestoinen kokemus”.

”Pelin tekemisen hulluus on siinä, että teet neljä tai viisi vuotta peliä, ja sitten se on pelattu yhdessä viikonlopussa”, Puha toteaa.

Koko haastattelun voit lukea Games Industryn sivuilta.