Uusimmat

24 vuoden matka Death Rallysta Controliin – Tällainen on Remedy-pelistudion historia pähkinänkuoressa

03.09.2019 10:00 Ilari Hauhia

Suomalaisstudio Remedyn uusin peli, Control, ilmestyi 27. elokuuta. Kun kävimme testaamassa mystistä toimintaseikkailua etukäteen Remedyn päämajassa Espoossa, tuli samalla kerrattua läpi pelistudion historia.

Remedy on yksi Suomen vanhimmista ja menestyneimmistä pelistudioista – se avasi ovensa alun perin jo vuonna 1995. Remedyn ensimmäinen tuotos oli ylhäältä kuvattu kaahailupeli Death Rally. Vuonna 1996 julkaistu peli menestyi varsin hyvin ja studio jatkoi kasvamistaan.

Death Rallyn jälkeen Remedy julkaisi vuonna 2001 läpimurtohittinsä Max Paynen.

Mark Wahlbergin tähdittämän elokuvasovituksenkin saanut peli tunnetaan erityisesti aikaa hidastavasta bullet time -efektistään, joka erotti sen monista muista 2000-luvun alun räiskintäpeleistä. Pelimekaniikka kiinnosti myös pelaajia, ja Max Paynestä tulikin aikansa menestynein suomalainen pelijulkaisu (noin neljä miljoonaa myytyä kappaletta). Remedyn käsissä Max Payne sai jatkoa vuonna 2003 julkaistun The Fall of Max Paynen merkeissä.

Myöhemmin pelisarjan oikeudet myytiin eteenpäin, ja vuoden 2012 Max Payne 3 oli Rockstarin käsialaa.

Max Paynen jälkeen Remedy otti askeleen suorasta toiminnasta tiivistunnelmaisten trillerien suuntaan. Vuoden 2010 Alan Wake oli kerännyt vaikutteita The Twilight Zonen ja Twin Peaksin kaltaisista televisiosarjoista, mikä näkyi seikkailun paranormaalissa juonessa ja selkäpiitä karmivassa ympäristössä.

Alan Wake sai Muropaketilta positiivisen vastaanoton, jonka lisäksi se menestyi mainiosti myös muiden kriitikoiden keskuudessa. Ikävä kyllä pelin julkaisuajankohta oli huono, sillä samaan aikaan ilmestyi Rockstarin kuuluisa Red Dead Redemption, joka söi Alan Waken myyntimääriä. Siitä huolimatta Alan Wake myi vuoteen 2015 mennessä yli 4,5 miljoonaa kopiota.

Uutta Alan Wake -peliä ei ainakaan toistaiseksi ole tulossa, toiveista ja runsaista huhuista huolimatta, mutta Remedyn luomuksen pohjalta ollaan tekemässä tv-sarjaa. Yhteistyössä Contradiction Filmsin kanssa tuotettava sarja julkistettiin vuonna 2018, mutta sen (mahdollisesta) ilmestysmisajankohdasta ei ole vielä tietoa.

Vuonna 2016 Remedy julkaisi Quantum Breakin, joka kertoi epäonnistuneesta aikamatkustuskokeesta. Muropaketin arviossa myös Quantum Break keräsi vuolaita kehuja, eikä kansainvälinenkään vastaanotto huono ollut, sillä pelin Xbox One -versio keräsi 77 pistettä Metacriticissä. Varsinkin pelin PC-versiota vaivasivat kuitenkin useat tekniset ongelmat.

Remedyn uusimpana pelinä vastikään ilmestynyt Control saattaa hyvinkin olla studion kaikkien aikojen paras pelijulkaisu, ainakin Muropaketin arvion perusteella.

Control on saanut positiivisen vastaanoton myös maailmalla.

Nykyään Remedyn toimistot löytyvät Espoon Olarinluomasta, ja yritys työllistää vajaat 250 työntekijää. Studiolla voi muun muassa kuvata liikkeentunnistusta vaativia kohtauksia ja äänittää pelien ääninäyttelyä. Controlin jatkokehityksen ja lisäosien lisäksi Remedy työstää tällä hetkellä CrossfireX-pelin yksinpeluukampanjaa. Crossfire on korealaisen SmileGaten kehittämä ilmaispelattava räiskintäpeli. Lisäksi pieni ryhmä Remedyn työntekijöistä toimii Vanguard-nimisen projektin alla, jossa kehittäjät testaavat uusia moninpeli-ideoita.

Mikäli uskoa suomalaisen peliyrityksen tulevaisuuteen riittää, voi kuka tahansa ostaa pienen palan Remedyä. Studio nimittäin listautui Helsingin pörssiin vuonna 2017. Ainakin toistaiseksi Remedyyn sijoittaminen on kannattanut: kirjoitushetkellä osakkeen arvo on jo lähes kaksinkertaistunut parin vuoden takaisesta listautumishinnasta. Viime aikoina on tosin huhuttu, että Sony saattaa olla kiinnostunut ostamaan Remedyn. Jos näin käy, saatetaan esimerkiksi Control 2 julkaista yksinoikeudella PlayStationilla.

Remedyn pelit

  • Death Rally (1996)
  • Max Payne (2001)
  • Max Payne 2: The Fall of Max Payne (2003)
  • Alan Wake (2010)
  • Death Rally -remake (2011)
  • Alan Wake’s American Nightmare (2012)
  • Agents of Storm -mobiilipeli (2014)
  • Quantum Break (2014)
  • Control (2019)

Ilari Hauhia

”Olen ollut mukana Muropaketin toiminnassa vuodesta 2016 saakka ja osallistun nykyään peli-, tietotekniikka- ja mobiiliaihealueiden uutisointiin sekä peli- ja laitetesteihin. Pelien osalta rakastan erityisesti kilpailullisia moninpelejä, mutta niiden ohella pelaan laajasti kaikkien genrejen edustajia. Tietotekniikan ja mobiililaitteiden osalta erityisesti uusia innovaatioita esittelevät laitteet ovat omaan mieleeni.”

Muropaketin uusimmat