UUSIMMAT

Seaman-kulttipelin kehittäjä muistelee: ”Tein hahmosta tahallani ällöttävän, tylyn ja loukkaavan”

29.08.2019 07:30 | Muropaketin toimitus

Yoot Saito muistelee tuoreessa haastattelussa 20-vuotta sitten julkaistua hämypeliään.

Vuonna 1999 Dreamcastille julkaistu Seaman on yksi pelihistorian oudoimmista peleistä. Omaperäisessä simulaatiossa nimittäin elätetään ihmiskasvoista kalaolentoa, jolla pelin englanninkielisessä versiossa on vielä Star Trek -näyttelijä Leonard Nimoyn ääni.

Gamasutra on nyt haastattelut pelikummajaisen kehittänyttä Yoot Saitoa pelin 20-vuotispäivän kunniaksi. Hän kertoo, ettei Seaman-olennon haukkuminen ällöttäväksi paljon kehittäjiä hetkauttanut, sillä otuksen oli tarkoituskin olla karsean näköinen. Samasta syystä Seamanista tehtiin töykeä ja epäystävällinen.

”Olin kyllästynyt söpöihin hahmoihin ja halusin tehdä jotain täysin erilaista”, Saito toteaa.

Seamanin tylyyn asenteeseen vaikutti myös pelisuunnittelu, joka perustui puheentunnistukseen. Kehityksen loppupuolella Vivarium-studion kehittäjät järjestivät pelitestin ja huomasivat, että pelaajat puhuivat Seamanille liian pitkillä ja vaikeilla lauseilla. Tämän takia olennolle lisättiin mahdollisuus ilmoittaa töykeästi, ettei hän ymmärtänyt sellaista puhetta.

Seaman saattoi jopa loukkaantua ja uida akvaarion perälle, jos pelaajat jatkuvasti puhuivat epäselvästi.

Alta näet pelikuvaa Seamanin ensimmäisestä päivästä.