Suomalainen tutkimus: Pelaaminen ei ole todellisuuspakoa tai pelkkää hauskanpitoa

14.04.2018 08:08 | Muropaketin toimitus

Turun yliopiston Jukka Vahlon väitöstutkimus osoittaa, että videopelien pelikokemuksesta on vallalla virheellisiä käsityksiä. Vahlon kyselytutkimuksen perusteella haasteet ja pelimaailmaan uppoutuminen ovat pelaajien tärkeimpiä motivaatioita.

Videopelit nähdään yhä vieläkin usein helppona viihteenä, ajantappona tai pakona tylsästä arkitodellisuudesta. Pelaajien kokemus asiasta on kuitenkin täysin erilainen.

Tämä selviää pelitutkija Jukka Vahlon tuoreesta folkloristiikan väitöskirjasta, jonka jätetään tarkistettavaksi Turun yliopistossa tänään, 14. huhtikuuta. Vahlon kyselytutkimus osoittaa, että osaa pelaajista vetävät pelien pariin haasteet ja osaa taas uppoutuminen pelimaailmoihin.

”Haasteiden takia pelaaminen on yhteydessä toiveeseen hauskasta pelikokemuksesta, mutta uppoutumisen takia pelaaminen ei”, Vahlo kertoo.

”Uppoutumisen eli immersion ja itseilmaisun vuoksi pelaaminen ennustaa pelaamiseen liitettyä syvempää merkityksellisyyttä, mieleenpainuvuutta ja voimakkaiden tunteiden kuten jopa surun kokemisen toivetta.”

Vahlo erittelee väitöskirjassaan viisi erilaista pelaamisen perusmieltymystä, joiden perusteella voidaan tunnistaa erilaisia pelaajatyyppejä. Hänen mukaansa näistä olisi hyötyä myös peliteollisuudelle.

”Pelaajat hahmottavat pelejä aggression, johtamisen, tutkiskelun, koordinaation ja huolenpidon ulottuvuuksilla”, Vahlo kuvailee. ”Pelaajapersoonien avulla voidaan ennustaa, minkä pelin pelaajat hankkivat ja minkä he jättävät kaupan hyllylle.”

Jukka Vahlon väitöskirja ”In Gameplay. The Invariant Structures and Varieties of the Video Game Gameplay Experience” on julkaistu sähköisesti Turun yliopiston nettisivuilla.