Uusimmat

Testasimme: The Last of Us Part II:n uusi päivitys tekee pelistä aivan helvetillisen kokemuksen – ja paikoin myös ihan järkyttävän ruman

17.08.2020 09:00 Tuukka Hämäläinen

The Last of Us Part II sai juuri uuden päivityksen, joka tuo peliin runsaasti uusia ominaisuuksia sekä kokonaan uusia pelimuotoja. Palasimme kokeilemaan, miltä peli tuntuu toisella kierroksella, raskaimmalla vaikeusasteella.

Vuoden kiistatta suurimpiin ja puhutuimpiin julkaisuihin kuuluva The Last of Us Part II näki päivänvalon jo kesäkuussa, ja moni pelaaja on varmasti ehtinyt pelata pelin kertaan jos toiseenkin. Elokuun alulla Naughty Dog julkaisi kuitenkin pelilleen tuhdin päivityksen, joka tuo runsaasti syitä palata uudelleen Ellien veriselle matkalla.

Päivitykseen kuuluu koko joukko pieniä ja suuria muutoksia. Pikkuasetuksiin kuuluu esimerkiksi pelimaailman muuttaminen peilikuvaksi itsestään, hidastusmoodi, loputtomat luodit tai yhden iskun tapot kaikille vihollisille. Pelikokemusta voi siis muokata vaikka mihin suuntaan näillä bonuksilla, jotka avataan pelistä ansaittavilla pisteillä. Osa asetuksista on tosin lähinnä huonoja vitsejä, kuten hahmojen ääntä nostava ”Helium Audio”.

Merkittävä lisäys on Permadeath-asetus, jonka nimikin kertoo mistä on kyse. Permadeathilla ei pääse yrittämään uudelleen samasta kohdasta, vaan kuolema on ”lopullinen”. Asetuksessa on kuitenkin kolme vaihtoehtoa, joiden pohjalta kuolema palauttaa joko Chapterin, Actin tai koko pelin alkuun. Permadeathilla voi siis nostaa merkittävästi panoksia, jos pelikokemus on jo alkanut tuntua liian vaarattomalta.

Visuaalisesti pelaajat voivat nyt esimerkiksi säätää pelikuvan rakeisuutta (film grain) tai ottaa käyttöön yhden uusista Render Modeista, jotka muuttavat koko pelin visuaalista ilmettä. Render Modet ovat kuitenkin ehkä päivityksen turhin lisäys, sillä yksikään kokeilemani moodi ei näytä loppuun asti hiotulta, ja osa muuttaa koko pelikuvan aivan pelikelvottomaksi. Mitään Ghost of Tsushiman upean Kurosawa Moden kaltaista näiltä vaihtoehtoisilta moodeilta ei siis kannata odottaa.

Alla olevasta galleriasta näet kuvia muutamista Render Modeista. En rehellisesti tiedä, miksi kukaan pilaisi peliä näillä moodeilla.

Päivityksen merkittävin lisäys on kuitenkin Grounded-moodi, joka kulkee alkuperäisen The Last of Usin samannimisen pelimuodon jalanjäljissä. Grounded tekee pelistä merkittävästi vaikeamman monilla tavoilla, ja se onkin tervetullutta pelaajille, jotka kaipaavat uudelle pelikerralle lisähaastetta.

Grounded toimii myös New Game Plus -muodossa, eli uudella vaikeusasteella pääsee jatkamaan halutessaan edellisen pelikerran varusteilla ja päivityksillä. Näin tein itse, ja jopa kehitetyllä hahmolla Grounded tuntuu uudelta haasteelta.

Groundedin näkyvimmät muutokset on HUD-elementtien puuttuminen kokonaan, eli nyt luotien määrää tai elämäpalkkia ei näe pelikuvassa. Ilman HUD:tä pelin immersio vahvistuu ja upea visuaalisuus pääsee uudella tapaa esiin.

Lisäksi pelaaja ei pysty enää kuuntelemaan seinien läpi vihollisia, mikä muuttaa kaikkea hiiviskelyä olennaisesti. Hiiviskely on Groundedilla kuitenkin elinehto, sillä viholliset ovat todella vaarallisia ja voimakkaita. Kun ensimmäistä kertaa viskaa clickereitä molotovilla, on pieni järkytys kun mörkit eivät siitä kuolekaan.

Viholliset myös havaitsevat pelaajan liikkeet entistä herkemmin, joten selän taakse hiipiminen on haastavaa. Ja tietysti varusteita löytyy erittäin niukasti, joten kannattaa tottua availemaan tyhjiä laatikoita ja säästelemään sitä viimeistäkin luotia.

Itse pelasin The Last of Us Part II:n alunperin Hardilla, ja Grounded+ tuntuu juuri siltä vaikeusasteen nostolta mitä ensi kerran jälkeen kaipasin. Pelimuoto nostaa panoksia kaikissa kohtaamisissa vihollisten kanssa, mitä kokeneemmat pelaajat osaavat varmasti arvostaa.

Tähän jos lisää vielä Permadeath-asetuksen päälle, saa halutessaan aikaan aivan helvetillisen pelikokemuksen.

Tuukka Hämäläinen

"Olen kirjailija ja toimittaja, joka on avustanut Muropakettia vakituisesti vuodesta 2016 alkaen. Juttuja kirjoittelen pääasiassa pelipuolelle, mutta myös leffapuolella voi nimeni näkyä. Pidän eniten seikkailupeleistä, joissa voi edetä hiippailemalla, enkä koskaan lakkaa puhumasta Jurassic Parkista ja Metal Gear Solidista. Olen vannoutunut konsolipelaaja, jonka suosikkipelejä ovat esimerkiksi Outer Wilds, Death Stranding ja The Last of Us Part II."

Muropaketin uusimmat