Uusimmat

Spoilerivapaat ensituntumat: The Last of Us Part II on pelottava, verinen ja todennäköisesti myös PlayStation 4:n kaunein peli – Kesän odotetuin julkaisu toimii kuin unelma

01.06.2020 16:01 Tuukka Hämäläinen

Viimeinkin kesäkuussa ilmestyvä The Last of Part II tekee vaikutuksen jo parin tunnin kokeilun perusteella. Naughty Dogin uusi seikkailu on uskomattoman upea, verinen ja oikeasti pelottava.

The Last of Us ilmestyi aikanaan PlayStation 3:lle aivan konsolin viimeisten hittipelien joukossa, ja se oli paitsi mestarillinen seikkailupeli, myös kuin koko sukupolven summaava julkaisu. Nyt The Last of Us Part II on tekemässä saman tempun PlayStation 4:llä, juuri ennen PlayStation 5:n julkaisua.

The Last of Usin pitkään odotettu ja pariin otteeseen lykätty jatko-osa ilmestyy viimeinkin juhannusaattona, eikä ole mikään salaisuus, että pelimediat ovat jo saaneet pelin käsiinsä. Ensituntumani perustuu kuitenkin julkaisijan toiveiden mukaan vain kahden tunnin peliosuuteen, jonka aikana ei juurikaan tarinassa edetä.

LUE MYÖS: Kesän odotetuin peli on saapunut toimitukseen – Tässä ainoa kuvakaappaus, jonka saamme siitä tässä vaiheessa jakaa

Tämä ensintuntuma onkin TÄYSIN SPOILERIVAPAA, ellei lasketa muutamia uusia pelillisiä ominaisuuksia ja yleistä luonnehdintaa. Olkaa siis huoletta: The Last of Us Part II:n tarinaa en tässä vaiheessa kuvaile tai kommentoi sanallakaan.

Välittömin ensivaikutelma on tämä: The Last of Us Part II näyttää aivan käsittämättömän kauniilta. Ainakin PlayStation 4 Prolla se on heittämällä koko alustan kauneimpia pelejä, ellei se kaikkein kaunein. Kiistatta esimerkiksi God of War (2018) ja Death Stranding (2019) ovat poskettoman näyttäviä, mutta The Last of Us Part II:een on saatu aitoutta ja rosoisuutta, joka helposti puuttuu komeimmistakin pelimaailmoista.

Osansa tästä tekee elokuvallinen tekstuuri, joka erottuu niin pelikuvassa kuin välivideoissakin. Tätä voisi kuvata jonkinlaiseksi film grain -efektiksi, mutta en tarkoita sanoa, että kuva olisi missään tilanteessa epätarkka tai tuhnuinen. Se vain näyttää aidolta tavalla, joka ei kristallinkirkkaassa, terävässä pelimaailmassa ole mahdollista.

Tätä tukee tietysti The Last of Us Part II:n karu pelimaailma, joka on ensimmäistä osaakin raunioisempi, monin paikoin suorastaan umpeenkasvanut. Maailma on täynnä vesihyöryä, ilmassa leijuvia hiukkasia, kasvillisuutta, roskaa ja rojua. Kaikki pelissä on niin kuvauksellista, että onneksi Photo Mode on tuotu mukaan jo heti kättelyssä.

Ja mainittakoon myös, että hahmomallit ja animaatiot ovat nekin ottaneet uskomattoman harppauksen eteenpäin. Lopputuloksena kaikki pelissä tuntuu käsinkosketeltavan aidolta.

Pelillisesti The Last of Us Part II rakentaa vahvasti edeltäjänsä varaan, mikä luo välittömän jatkuvuuden pelien välille. Jatko-osan kontrollit ovat pitkälti samat kuin ensimmäisessä osassa, ja ohjaustuntuma on myös hyvin samankaltainen. Kaikessa on tosin enemmän painoa, kitkaa ja samaa aitoutta kuin visuaalisessa ilmeessä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki olisi tuttua ja turvallista. Pelissä on joukko uusia ominaisuuksia ryömimisestä lähtien, ja hiiviskelyllä tuntuukin olevan yhä suurempi merkitys. Pelaaja joutuu harkitsemaan tarkkaan, kannattaako esimerkiksi rikkoa ikkuna päästäkseen etsimää varusteita uudesta tilasta, koska tällöin tulee väistämättä houkutelleeksi viholliset peräänsä.

Ensituntuman puitteissa pelissä kohdattiin myös erilaisia vihollisia – ja oi kyllä, clickerit ovat vieläkin pelihistorian karmivimpien vihollisten kärkikastia. Ihmiset tarjosivat kuitenkin tämän ensikokeilun haastavimmat ja pelottavimmat hetket.

Ensituntuman pohjana olevaan osioon mahtui myös elokuvallinen toimintakohtaus, josta ei todellakaan intensiteettiä puuttunut. Teknisesti on myös huomattavaa, että The Last of Us Part II siirtyy täysin saumattomasti vapaasta pelaamisesta käsikirjoitettuihin osuuksiin ja välivideoihin, ja jopa kuoleman jälkeen lataustauko on (ainakin PS4 Prolla) olemattoman lyhyt. Pelin tekniseen toimivuuteen on selvästi panostettu valtavasti, jotta uppoutuminen pelimaailmaan olisi entistä täydellisempää.

The Last of Us Part II näyttäkin olevan juuri niin hiottua, vaikuttavaa ja edistyksellistä pelattavaa kuin Naughty Dogilta sopii jo odottaakin. Jää nähtäväksi, kuinka kouriintuntuva pelituntuma palvelee tarinaa ja kuinka laajan ja monipuolisen kokemuksen peli lopulta tarjoaa.

Varsinainen arviomme pelistä julkaistaan perjantaina 12. kesäkuuta, kello 10.01. Itse peli ilmestyy viikkoa myöhemmin, 19. kesäkuuta, vain PlayStation 4:lle.

(On paikallaan huomauttaa, että alla oleva traileri ei ole yhtä spoilerivapaa kuin tämä teksti. Jos siis haluat säilyttää koko tarinallisen kokemuksen itse peliin, suosittelemme skippaamaan trailerin.)

Tuukka Hämäläinen

"Olen kirjailija ja toimittaja, joka on avustanut Muropakettia vakituisesti vuodesta 2016 alkaen. Juttuja kirjoittelen pääasiassa pelipuolelle, mutta myös leffapuolella voi nimeni näkyä. Pidän eniten seikkailupeleistä, joissa voi edetä hiippailemalla, enkä koskaan lakkaa puhumasta Jurassic Parkista ja Metal Gear Solidista. Olen vannoutunut konsolipelaaja, jonka suosikkipelejä ovat esimerkiksi Outer Wilds, Death Stranding ja The Last of Us Part II."

Muropaketin uusimmat