Uusimmat

The Last of Usin jatko-osassa ei tapeta kasvottomia vihollisia – tuntevat jopa toisensa nimeltä

19.06.2018 18:45 Muropaketin toimitus

The Last of Us Part II:n uusi tekoäly mahdollistaa, että viholliset eivät ole vain nimettömiä pahiksia.

E3-messujen vanavedessä The Last Us Part II:sta on jälleen kerrottu lisätietoja. Viime viikolla julkaistussa pelikuvatrailerissa nähtiin komeita hiiviskely- ja toimintakohtauksia, ja nyt pelin pääsuunnittelija Richard Gambier on selittänyt tarkemmin, kuinka viholliset pelissä on toteutettu.

The Last of Us Part II:n päävihollisina toimii uskonnollinen yhteisö, joka kutsuu itseään nimellä Seraphites. Nämä eivät kuitenkaan ole mitään kasvotonta massaa, vaan hahmoilla on nimet, ja viholliset kommunikoivat keskenään esimerkiksi vihellyksin ja koodisanoilla, hämätäkseen pelihahmoa.

Gambier kertoo VG24/7:n mukaan, että uudistettu tekoäly myös näkyy tuoreella trailerilla. Tarkkakorvaiset saattavat esimeriksi huomata, että kultistit kutsuvat pelihahmo Ellietä kiertoilmauksella ”Wolf”, ja että yksi vihollisista kutsuu toista nimellä Ethan.

”Siinä on uutta tutkimaamme tekniikkaa, jonka ansiosta tekoälyt tietävät toistensa nimet”, Gambier kertoo. ”Kun he kohtaavat, he tunnistavat toisensa.”

Gambierin mukaan kehittäjät ovat tarkastelleet asioita, jotka pitävät erilaisia yhteistöjä yhdessä ja mikä heitä motivoi. Seraphitesin jäseniä yhdistävät erityisesti ”uskonnolliset teemat”.

”Sen näkee tavasta, jolla he puhuvat ja pukeutuvat, siinä on tiettyä yhdenmukaisuutta”, Gambier selittää.

Jo viime viikolla Naughty Dog -studion kehittäjät selittivät, kuinka pelisuunnittelun ansiosta melkein kaikki elokuvalliset hetket The Last of Us Part II:n trailerilla ovat itseasiassa aitoa pelikuvaa. Peli vaikuttaakin uudistavan monia pelien tuttuja kaavoja uuden tekniikan ja tarkan suunnittelun ansiosta.

The Last of Part II:lla ei ole vielä ilmestymispäivää. Peliä kehitetään yksinoikeudella PlayStation 4:lle.

Muropaketin uusimmat