UUSIMMAT

Toimittajan puheenvuoro: Ghost of Tsushiman vaihtoehtoinen pelimuoto on upea kokeilu, jollaisia tarvitaan lisää

21.07.2020 10:00 | Tuukka Hämäläinen

Juuri julkaistun Ghost of Tsushiman voi kokea hyvin poikkeavalla tavalla, joka tuskin pelaajien enemmistöä miellyttää. Silti se saattaa olla paras asia koko pelissä.

Viime viikolla ilmestynyt PlayStation 4:n toimintaseikkailu Ghost of Tsushima sijoittuu vuoden 1274 Japaniin, jossa mongolivalloittajat saapuvat Tsushiman saarelle. Peli ammentaa siis todellisesta historiasta, mutta vielä enemmän se on velkaa samurai-elokuville.

Kehittäjät ovat jopa suoraan todenneet, että Akira Kurosawan (1910-1998) klassikkoteokset, erityisesti Seitsemän samuraita (1954), ovat tärkeitä vaikuttajia Ghost of Tsushimalle. Kurosawalle nostetaankin hattua vaihtoehtoisella pelimuodolla.

Ghost of Tsushima tarjoaa nimittäin alussa pelaajille kolme vaihtoehtoa: englanninkielisen dialogin, japaninkielisen dialogin ja erityisen ”Kurosawa Moden”. Japaninkieli ääniraidalla tarjoaa tietysti historiallisesti ja kulttuurillisesti autenttisemman kokemuksen, mutta Kurosawa Mode menee vielä pidemmälle.

LUE MYÖS: Arvostelu: Samuraiajan Japaniin sijoittuva Ghost of Tsushima on upea kokemus, jossa Zelda kohtaa Sekiron

Kurosawa-moodilla pelatessa koko peli on mustavalkoinen, kuvaan on lisätty elokuvallista tekstuuria (film grain) ja vanhoilta filmikeloilta tuttuja epäpuhtauksia. Lisäksi jopa ääniraita on pistetty uusiksi: Kurosawa Modella pelin äänet kuulostavat ”vanhemmilta” – ehkä hieman ohuemmilta ja vähemmän käsitellyn kuuloisilta, jos nyt jotenkin yrittäisin vaikutelmaa kuvailla.

On sanomattakin selvää, että alkuvalikosta valtava enemmistö pelaajista valitsee jomman kumman värillisistä vaihtoehdoista. Kehtaan kuitenkin väittää, että Kurosawa Modella peli tarjoaa paljon ainutlaatuisemman kokemuksen.

Alta näet muutaman vertailukuvan Kurosawa Moden ja tavallisen pelimuodon välillä. (Valitettavasti kuvat eivät ole aivan yksi yhteen, mutta niistä saa hieman käsitystä erosta pelimuotojen välillä.)

PS4:n kuvakaappauksella tallennetut, pienennenyt kuvat eivät tee lainkaan oikeutta Kurosawa Moden kokonaisuvaikutelmalle.

Pelikuva on mustavalkoisuudestaan huolimatta huikean dynaaminen ja elävä, mitä HDR epäilemättä vahvistaa, ja efekti toimii uskomattoman hyvin niin välivideoissa kuin pelitilassakin. Itseasiassa juuri jälkimmäisessä se tuntuu ainutlaatuisimmilta, sillä mikään kohtaamani AAA-luokan peli ei ole koskaan näyttänyt pelatessa tältä.

Peleissä on toki tehty ennenkin kokeiluja vaihtoehtoisten filtterien kanssa. Esimerkiksi The Last of Us (2013) tarjosi kolme vaihtoehtoista ”Render Modea”, jotka sai avattua läpäisemällä pelin Hardilla. Nämä kuitenkin muuttivat vain värifiltteriä, eivätkä muutoin vaikuttaneet peliin. En ainakaan itse ole aiemmin kohdannut niin kokonaisvaltaisesti vaihtoehtoista pelitapaa kuin Kurosawa Mode.

Kiehtovaa onkin, että historiallisuuden sijaan Kurosawa Mode korostaa Ghost of Tsushimasta elokuvallisuutta. Tavallaan se tekee koko kokemuksesta myös karumman ja aavistuksen synkemmän. Esimerkiksi sattumalta heti alkumetreillä tekemäni sivutehtävä Whispers in the Woods oli yhtäkkiä kuin kauhuelokuva pimeän metsän keskellä.

Vaihtoehtoiselle estetiikalla nojaava Kurosawa Mode ei siis tee pelistä vain eri tavalla kaunista, vaan peli oikeasti tuntuu erilaiselta. Kokeilin toki pelata tavallisellakin pelimuodolla, ja silloin Ghost of Tsushima tuntui heti paljon enemmän ”pelimäiseltä”, paljon tutummalta ja tunnelmaltaan latteammalta.

Näistä kehuista huolimatta on melko varmaa, että valtaosa niistäkin, jotka uskaltautuvat Kurosawa Modea kokeilemaan, tulevat pian pakenemaan takaisin perusmoodin puolelle. Tämä ei ole kaikkien herkkua, mutta sellaiseksi sitä ei ole tarkoitettukaan.

Rohkaisen kuitenkin kaikkia pelaajia kokeilemaan Kurosawa Modea ennakkoluulottomasti. Saatatte huomata, että mustavalkoinen Japani tuntuukin kummasti kiehtovammalta!

Erityisen hienoa on se, että Kurosawa Moden kaltainen vaihtoehto tarjotaan suuressa AAA-pelissä. Indiepuolella tehdään jatkuvasti mitä erilaisimpia kokeiluja, mutta ne jäävät pienen yleisön tietoisuuteen ja ovat väistämättä mittakaavaltaan pienempiä.

On harvinaista herkkua, että suuren luokan pelissä tehdään näin rohkea kokeilu. Muiden suurten studioiden toivoisikin ottavan mallia Sucker Punchin ratkaisusta.

Alta näet muuan tubettajan taltioimana pelin alkuosan Kurosawa Modessa. (Tosin suosittelisin kokeilemaan itse pelaamista videon sijaan.)

Muropaketin uusimmat