Uusimmat

Tomb Raider oli 90-luvulla niin valtava menestys, että kehittäjille ehdotettiin jopa Tomb Raider -tamponeja

23.07.2017 14:55 Muropaketin toimitus

Tomb Raiderin alkuperäisen kehittäjästudion perustaja Jeremy Heath-Smith on avautunut 1990-luvun menestyksestä ja syistä, jotka saivat hänet lähtemään peliteollisuudesta.

Alkuperäinen Tomb Raider ilmestyi vuonna 1996 valtavan menestyksen saattelemana, ja se nosti Core Design -studion pelikehittäjät videopeliteollisuuden kärkeen. Yksi studion perustajista, Jeremy Heath-Smith, nousi myöhemmin jopa pelijulkaisija Eidosin johtajistoon, mutta lopulta hän jätti peliteollisuuden kokonaan vuonna 2005.

Heath-Smithin mukaan Tomb Raiderin menestys johti valtaviin paineisiin ja pelien tekemiseen kiireessä: 1990-luvulla uusi Tomb Raider -peli julkaistiin vuosittain. Nykyään hän ei enää olisi kotonaan videopelien tuotannossa, joka muuttunut valtavaksi teollisuudenalaksi.

”Se on nykyään kuin elokuvien tekemistä”, Heath-Smith kertoo Polygonille. ”Tarvitaan valtavat määrät rahaa.”

Tomb Raiderin menestys oli niin huikea, että pelisarjan lisenssiä haluttiin käyttää monenlaisissa oheistuotteissa.

”Meille tuli tarjouksia älyttömiltä yhtiöiltä tekemään älyttömiä asioita, ja vastasimme kieltävästi niille kaikille,” Heath-Smith kertoo.

Kun häneltä kysytään hulluinta ehdotusta, hän vastaa: ”Tomb Raider -tampoonit.”

Heath-Smithin kiinnostava haastattelu Tomb Raiderin menestyksestä ja pelialan jättämisestä löytyy kokonaisuudessaan Polygonin sivuilta.