Tulipahan pelattua | Kuvankaunis Raji voisi olla hyvä toimintaseikkailu, mutta jotain jää puuttumaan

14.11.2020 20:00 | Tuukka Hämäläinen

Indiepeli Raji: An Ancient Epic vie keskelle intialaisten kansantarinoiden maailmaa. Valitettavasti itse pelaaminen jättää kovasti toivomisen varaa ja alkaa helposti kyllästyttää.


Julkaisupäivä: 15.10.2020
Studio: Nodding Heads Games
Julkaisija: Super.com
Saatavilla: PC, Xbox One, PlayStation 4 (testattu), Nintendo Switch
Pelaajia: 1 
Ikäraja: 7
Peliä pelattu arvostelua varten: 2 tuntia


Jumalten ja demonien välillä raivoaa muinainen konflikti, jonka keskelle ajautuvat sisarukset Raji ja Golu. Kun pikkuveli Golu joutuu demonien kaappaamaksi, lähtee Raji epätoivoiselle pelastusretkelle ja saa tuekseen myyttiset voimat.

Raji: An Ancient Epicin asetelma on yksinkertainen, mutta siinä on jotain kovin hurmaavaa. Nodding Heads Gamesin pienimuotoinen toimintaseikkailu ammentaa intialaisista taruista ja hindulaisesta uskonnollisesta perinteestä tavalla, joka tuntuu perinpohjin uskolliselta historialle ja kulttuurille.

Välivideot on jopa toteutettu intialaisen varjoteatterin tyyliin. Vaikutteet näkyvät ja kuuluvat myös kaikessa arkkitehtuurista musiikkiin, ja kuvankaunis indiepeli on audiovisuaalisesti vakuuttavaa jälkeä.

Valitettavasti itse pelaaminen jättää toivomisen varaa.

Raji on hieman turhankin simppeli ollakseen todella immersiivinen seikkailu, ja pelialueet tuntuvat lähes suoraviivaiselta juoksulta taistelusta ja tasohyppelystä toiseen. Välillä ratkotaan yksinkertaisia puzzleja ja kuunnellaan taustakertomuksen osia, ja nämä hetket ovat hienoja, mutta pääosa peliajasta tuntuu kuluvan itseääntoistavissa taisteluissa.

Juuri toiminnassa Raji on heikoimmillaan. Muutamaan erilaiseen aseeseen ja erikoisliikkeeseen perustuva taistelujärjestelmä tuntuu ensi alkuun lupaavalta, mutta taistelut useita vihollisia vastaan ovat turhan usein sekavaa huitomista ja epäreilua juuttumista iskujen tielle. Sitten kun isompi, yksittäinen demoni osuu tielle, voi se olla naurettavan helppo päihittää tavalliseen pikkumörköjen laumaan verrattuna.

Kamerakulmat tekevät myös hallaa taistelulle. Rajin fiksatut kuvakulmat luovat hetkittäin komeita näkymiä, mutta taisteluiden aikana on usein vaikea kohdistaa iskut tai vaikka pylväästä heitettävä voltti oikein. Vapaa kameran liikuttelu tai edes vähän lähempi kuvakulma auttaisivat kummasti.

Raji tuo mieleen inupiatien kansanperinteestä ammentavan Never Alonen (2014). Eri genreistä huolimatta molemmat ovat samaan tapaan maailman ja taruston puolesta kiehtovia, mutta peleinä vähän kankeita, liian yksinkertaisia ja epätasaisia.

Noin 4-5 tunnin mittainen Raji voi tarjota kiehtovan välipalan, mutta se kaipaisi ehdottomasti vaihtoehtoisia vaikeustasoja, jotta pelin voisi halutessaan luistella läpi pelkän tarinan vuoksi. Ainakin itselleni tympäännyttävät taistelut saivat lyhyenkin arvion maistumaan vähän pakkopullalta.

RAJI

”Raji: An Ancient Epic loistaa visuaalisesti elävöittäessään muinaisia kansantaruja, mutta pelinä se jää puolitiehen.”

Muropaketin uusimmat