Liian hyvä grafiikka tekikin peleistä rumia
Oletteko muuten huomanneet, että useimmat uudet pelit sekä PC- että konsolirintamalla ovat oikeastaan aika rumia. Tai ei ehkä rumia, mutta valjuja. Pelien värimaailmat ovat synkkiä ja ruskeita, yksitoikkoisia. Siitä on kiittäminen grafiikkateknologian kehittymistä liiankin hyväksi.
Ubisoftin pelitaitelija Philippe Ringuette-Angrignon syynää Gamasutran artikkelissaan nykypelien grafiikoita eikä ole kovinkaan otettu. Ja syystäkin. Vaikka pelikonsolien tehot ovat parantuneet ja grafiikat komistuneet, pelien grafiikat ovat aina vain vähävärisempiä. Paletit kutistuvat ja rumistuvat. Yhä useampi peli on sitä samaa ruskeissa suttuisissa ympäristöissä kipittämistä.
Suurin syy tähän on… Grafiikkateknologian kehittyminen. Kehitys kun on edennyt niin pitkälle, että grafiikkaa voidaan toistaa hyvinkin pikkutarkasti ja näyttävästi, mutta samalla jälki on liian kliinistä. Pelaaja odottaa näkevänsä fotorealistisia maisemia, mutta erityisesti PC:n ja konsolien näytönohjainten kyvyt luonnonmukaisten valonlähteiden ja varjostusten toistamiseen ovat vielä puutteelliset. Niinpä peligrafiikka näyttääkin yhtäkkiä epätasapainoiselta ja epäluonnolliselta, elleivät pelintekijät tasapainota tilannetta väripalettejaan rukkaamalla.
Ja näin kaikki pelit ovatkin sitä samaa ruskeanharmaata mössöä.
Philippe Ringuette-Angrignonin artikkelin voit lukea täältä:
Lue myös
Korealaiset WoW-typyt saavat WoWinkin näyttämään hyvältä – katso kuvat!
PlayStation 3 on liian kova pala Valvelle
Suomalainen strategiapeli tuplaennakossa: East India Company