Uusimmat

3Dmark05-ennätyksen metsästys

24.03.2005 00:00 Muropaketin toimitus

English summary:
We finished our 3rd testing day with my friend Kamu and finally broke the World Record in 3DMark05. We managed to get a score of 12483.

XFX GeForce 6800 GT graphics cards were cooled down to -90C with LN2 and we were able to run GPU @ 575 MHz and memory @ 1300 MHz. We were able to run the cards even higher but the scores dropped a little bit. Athlon 64 FX-55 was cooled with VapoChill LS and it worked @ 3184 MHz (14 x 227 MHz) during the tests.

Check out the pictures and stay tuned for even higher scores. We have some Ultras on the way :)

Huge thanks to our partners!

-Sampsa

Suomalaisen Futuremarkin testiohjelmilla on kisailtu parhaimman tuloksen tittelistä jo useamman vuoden ajan. Muropaketin historiassa onkin metsästetty ja saavutettu maailman parhaita tuloksia 3DMark-testiohjelman jokaisella sukupolvella. Futuremarkin tuorein testiohjelma on viime syyskuussa julkaistu 3DMark05, jossa parhaat tulokset saavutetaan NVIDIAn GeForce 6800 -näytönohjaimilla SLI-konfiguraatiossa.

3DMark05-ennätyksen metsästysprojekti aloitettiin jo marraskuussa allekirjoittaneen (Sampsa) ja Mikko Liljeroosin (Kamu) toimesta, kun Muropaketti onnistui saamaan käsiinsä ensimmäisen pohjoismaihin rantautuneen nForce4 SLI -emolevyn. Seuraavaksi metsästettiin kissojen, koirien ja NVIDIAn avustuksella PCI Express -väyläisiä GeForce 6800 -näytönohjaimia, jotka kuukauden odottelun jälkeen vihdoin saapuivat XFX:ltä Singaporesta. Ensimmäisissä testeissä ilmajäähdytyksellä saavutettiin 10329 pisteen tulos.

Tämän jälkeen näytönohjaimille alettiin suunnittelemaan kuparikulhoja rajumpia jäähdytysmenetelmiä ajatellen. Helmikuun alussa otettiin yhteyttä siisteistä kuparikulhoista ja SuperPi-tuloksista tuttuun Team Takorautaan. Kuppien toteutuksessa kului kuitenkin valitettavan pitkä tovi ja kupit saatiinkin lopulta vasta maaliskuun puolivälissä päivää ennen suunniteltuja ajoja. Lisäksi pienoiseksi pettymykseksi kupit eivät aivan vastanneet suunnitelmia.

1. päivä: 11335 pistettä

GeForce 6800 GT -näytönohjaimessa käytetään Samsungin 2,0 nanosekunnin GDDR3-muisteja, jotka toimivat vakiona 1000 MHz:n kellotaajuudella. Ultra-mallin 1,6 nanosekunnin muistit toimivat vakiona puolestaan 1100 MHz:n kellotaajuudella. GT:n grafiikkapiiri toimii vakiona 350 MHz:n kellotaajuudella, kun Ultran GPU tikittää 400 MHz:n kellotaajuudella. Koska käytössä oli GT-kortit, jäimme heti lähtöviivalla Ultra-tuloksille jonkin verran jälkeen. Näytönohjaimien vakiojäähdytyksillä grafiikkapiirit suostuivat toimimaan 437 MHz:n ja muistit 1160 MHz:n kellotaajuudella

NVIDIAn PCI Express -väyläiset GeForce 6800 -näytönohjaimet käyttävät erillistä siltapiiriä, jolla AGP-väylään suunniteltu GPU saadaan toimimaan PCI Express -väylässä. Grafiikkapiirin ympäriltä löytyy ytimen suojus, johon oli kirjoitettu GeForce 6800 GT. Itse GPU:sta ei löytynyt mitään merkintöjä, joten GT- ja Ultra-näytönohjaimissa käytetään luultavasti samoja piirejä.

Koko projekti aloitettiin päivittämällä GeForce 6800 GT -näytönohjaimiin GeForce 6800 Ultran BIOS-tiedosto. Ultrassa grafiikkapiirin käyttöjännite on hieman korkeampi (1,5V) ja samalla toivottiin parempia muistiasetuksia korkeampia muistikellotaajuuksia ajatellen. Ongelmia tuotti Board ID, joka on GT:ssä ja Ultrassa erilainen. Onneksi pitkän etsinnän jälkeen nvflash-ohjelmasta löytyi salainen force-ominaisuus (parametri -4), jonka avulla Ultran BIOS-tiedosto saatiin leiskautettua GT-näytönohjaimiin. BIOS-päivityksen jälkeen käyttöjärjestelmä tunnisti näytönohjaimet GeForce 6800 Ultrina.

Astetta kovemman jäähdytyksen ansiosta grafiikkapiirille voitiin syöttää korkeampi käyttöjännite, joten molempiin näytönohjaimiin tehtiin VR-Zonen Shaminon ohjeiden mukaan VGPU-modifikaatio. Tämän ansiosta GPU:n käyttöjännite nousi Ultran vakiosta 1,47 voltista 1,65 volttiin. Modifikaatiossa juotetaan 100 kilo-ohmin monikierrostrimmeri tietyn vastuksen ja maan välille.

Kaksi rankasti ylikellotettua GeForce 6800 -näytönohjainta ja Athlon 64 FX-55 haukkaavat melkoisen määrän virtalähteen resursseista, joten testejä varten Kamu askarteli kahdesta 450 watin AT-serverivirtalähteestä 12- ja 5 voltin linjat sekä erillisestä 420 watin ATX-virtalähteestä 3,3 voltin linjan. Virtalähteet yhdistettiin toisiinsa hieman modifioidun PC Power & Cooling -palikan avulla ja kokonaistehoksi saatiin miehekkäät 1320 wattia.

Kiintolevylle asennettiin puhdas Windows XP SP2 -käyttöjärjestelmä, nForce4 6.39 -piirisarja-ajurit ja näytönohjaimille Forceware 66.93 -ajurit. 3DMark05 päivitettiin uusimpaan viralliseen 1.2.0-versioon ja turhat prosessit sammutettiin taustalta. NVIDIAlta on jo saatavilla uudet Forceware 71.84 -ajurit, mutta ne eivät ole Futuremarkin hyväksymät. Testit pyrittiin ajamaan sellaisilla asetuksilla, jotka olisivat ehdottomasti viralliset ja hyväksytyt.

Prosessorin jäähdytykseksi valittiin VapoChill LS -kompressorijäähdytys ja kokoonpano testattiin alustavasti 3DMark-vakaaksi ainakin 3150 MHz:n kellotaajuudella. Höyrystimen lämpötila oli rasituksessa noin -40 astetta. Muistien virkaa toimitti Akiban esitestaamat TwinMOS PC3200 512 MB -palikat Winbondin UTT-piireillä varustettuna, jotka hienoisesti modifioidulla Asus A8N-SLI Deluxe -emolevyllä kulkivat kireillä asetuksilla noin 235 MHz:n väylätaajuudella. Alla käytetty testikokoonpano kokonaisuudessaan:

  • AMD Athlon 64 FX-55 (2,6 GHz)
  • Asus A8N-SLI Deluxe (nForce4 SLI)
  • 2 x XFX GeForce 6800 GT PCIe
  • 2 x Twinmos PC3200 512 MB (CAS 2 5-2-2)
  • Seagate Barracuda SATA 120 GB
  • VapoChill LS
  • NVIDIA nForce4 -ajurit 6.93
  • NVIDIA Forceware 66.93
  • Rivatuner RC15.4
  • Futuremark 3DMark05 1.2.0
  • Windows XP SP2

Näytönohjaimien kulhot täytettiin kuivajäällä ja joukkoon kaadettiin tuttuun tyyliin Masinolia parantamaan kylmänjohtavuutta. AGP-väyläisillä GeForce 6800 -näytönohjaimilla on ilmennyt vakavia ongelmia, kun lämpötila on laskenut riittävän alas, mutta onneksi XFX:n GeForce 6800 GT -näytönohjaimilla kylmä ei tuntunut aiheuttavan minkäänlaisia ongelmia.

Näytönohjaimien kellotaajuudet nostettiin heti suurin piirtein siihen, mihin ilmajäähdytyksellä jäätiin ja kokoonpanon menohalut tuntuivat olevan kohdillaan. Ensimmäinen 3DMark05-testistä saatu tulos oli 10400. Tästä jatkettiin pienillä 10 – 20 MHz:n korotuksilla, kunnes GPU:n kellotaajuus lähestyi 500 MHz:n rajapyykkiä ja muistit 1200 MHz:ä.

Kuten jo aiemmin mainittiin, kuparikulhot eivät olleet suunnitelmien mukaiset ja se valitettavasti näkyi myös rasituslämpötiloissa. Kupariputket eivät olleet sivusta kiinni pohjalevyssä, kuten oli tarkoitus ja kylmä johtui heikosti GPU:n kohdalle. Kuppien pohjalevyyn kiinnitetyt lämpötila-anturit ilmoittivat rasituslämpötiloiksi pahimmillaan vain noin -20 astetta. Grafiikkapiirien todellinen lämpötila oli vieläkin korkeampi.

Suurempi versio kuvasta

Noin viiden onnistuneen 3DMark05-ajon jälkeen paras saavutus oli 11171 pistettä, kunnes kokoonpano kaatui ensimmäisen kerran. Kokoonpano ei enää suostunut rullaamaan Windowsin aloitusruutua pidemmälle, joten se sammutettiin, purettiin ja kuivattiin. Tulos ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa tyydyttänyt ja kokoonpano kasattiin uudelleen ja pienellä lisäviilaamisella saatiin aikaiseksi 11335 pistettä. Tämän jälkeen kokoonpano kaatui seuraavassa ajossa ja jostain syystä järjestelmä alkoi kuluttaa lepotilassakin 20% prosessoritehoja. Testit päätettiin keskeyttää ensimmäiseltä päivältä.

Sisältö

  1. 3Dmark05-ennätyksen metsästys
  2. 2. päivä: 11850 pistettä
  3. 3. päivä: 12483 pistettä