Uusimmat

3DMark06-ennätyksen metsästys, osa 3

28.02.2007 21:35 Sampsa Kurri

Muropaketissa on julkaistu joulu- ja tammikuussa artikkelit 3DMark06-ennätyksen metsästyksestä (osa 1 ja osa 2), joissa Intelin neliytimistä Core 2 Extreme QX6700 -prosessoria jäähdytettiin ilmalla, Vapochill-kompressorilla ja kuivajäällä. Kokoonpanossa käytetty GeForce 8800 GTX SLI -konfiguraatio modifiointiin (vGPU & vMEM) ja ylikellotettiin tappiin asti ilmalla ja kuivajäällä. Vakiokellotaajuuksilla kokoonpanolla ajettiin 3DMark06-tulokseksi hieman yli 13 000 pistettä. Ilmajäähdytyksellä tulos saatiin korotettua yli 17 500 pisteeseen ja Vapochillillä meni 20 000 pisteen raja rikki. Kuivajäällä tulokset nousivat entisestään ja prosessori saatiin kulkemaan 4334 MHz:n kellotaajuudella GeForce 8800 GTX -näytönohjainten venyttyä 845/1145 MHz:n kellotaajuuksille (GPU/muistit). Artikkelisarjan kolmannessa osassa käydään läpi ensimmäiset testit, kun kyseistä kokoonpanoa jäähdytettiin nestemäisellä typellä (LN2 -196 °C).

Tällä hetkellä tilanne Futuremarkin 3DMark06 Hall of Fame -listalla on yllä olevan kuvan kaltainen. NIVIDAn luottomies Kingpin on kärkisijalla 23 802 pisteen tuloksella. Kingpinin testiajossa QX6700-prosessori oli toiminut huimalla 4984 MHz:n ja GeForce 8800 GTX näytönohjaimet 810/1180 MHz kellotaajuuksilla. Hyvänä kakkosena on singaporelainen Shamino 23 773 pisteellä (QX6700: 4860 MHz & GeForce 8800 GTX SLI: 864/1200 MHz). Seuraavana listalla olevat Overklokk, Mickeymouse ja OPPAINTER ovat saaneet QX6700:n toimimaan 4560 – 4690 MHz:n kellotaajuudella ja näytönohjaimet +800/1100 MHz kellotaajuuksilla. Kuudentena listalla majaileva kreikkalainen Hipro on venyttänyt QX6700:n toimimaan kaskadikompressorilla 4851 MHz:n kellotaajuudella, mutta näytönohjaimet ovat toimineet vakiojäähdytyksellä. Muropaketti on tällä hetkellä listan sijalla seitsemän ja eroa kärkeen on 2000 pistettä.

 

3DMark06-testit nestemäisellä typellä

Aikaisemmin käytetty Asuksen Striker Extreme -emolevy yritettiin valjastaa tämän kertaisia testejä varten uudella 0802-biosilla, mutta valitettavasti tämä koitui emolevyn kohtaloksi. BIOS-päivityksen jälkeen emolevy ei enää herännyt, vaikka patteri otettiin irti ja nollausjumpperi jätettiin 2-3-asentoon pidemmäksi aikaa. Käynnistyksen yhteydessä emolevyn I/O-liittimien joukosta löytyvät LCD-näyttö ilmoittaa ainoastaan ”CPU Init”-tekstin. Onneksi testilabrasta löytyi EVGA:n nForce 680i SLI -emolevy, joka korvasi rikkoutuneen Asuksen lankun. Lisäksi Cooltekin 600W -virtalähde korvattiin Enermaxin kilowatin Galaxy-virtalähteellä.

Alkuvalmisteluissa viimekertaiset jännitemodifikaatiot GeForce 8800 GTX -näytönohjaimille askarreltiin uudelleen. Tällä kertaa käytettiin reikälevyä ja jumppereita, joiden avulla jännitteiden säätäminen ja mittaus onnistuvat helpommin. Modit toimivat hienosti ja niiden osalta ei ole ilmennyt ongelmia. Tulevia testejä varten säätövaraakin on jäljellä vielä jonkin verran.

Alumiiniset näytönohjainkulhot eristettiin solumuovilla alaosasta edellisiä testejä paremmin ja kiinnitys näytönohjaimiin hoidettiin 2,5 mm:n kierretangoilla.

Nestemäisen typen saatavuus oli alkuun pienoinen kysymysmerkki, sillä Oy AGA Ab osti syksyn aikana Messer-konserniin kuuluneen suomalaisen teollisuuskaasuyhtiö Messer Suomi Oy:n. Uskollinen LN2-toimittajamme Porinhitsauslaite Oy hommasi käyttöömme kuitenkin tuttuun tyyliin 20 litraa sitä itseään, jotta testit saatiin käyntiin.

Nestemäinen typpi eroaa kuivajäästä monessa suhteessa. Ensinnäkin se on kylmempää, kuin -79-asteinen kuivajää, mutta sen käsittely on samalla myös huomattavasti vaivalloisempaa. Kuivajäällä testaaminen on kohtalaisen helppoa, sillä jäät kaadetaan kulhoon, säädetään halutut asetukset ja pistetään testi rullaamaan. Testin aikana huolehditaan vain siitä, että kulhoissa on koko ajan tarpeeksi jäitä. Nestemäisen typen kanssa kulhojen lämpötila elää koko ajan. Jos typpeä kaataa liian paljon, laskee kulhojen lämpötila liian alas ja jos taas kulhoihin ei kaada tarpeeksi usein nestemäistä typpeä, nousee prosessorin lämpötila hetkessä. Lisäksi kokoonpano käyttäytyy aina ongelmallisemmin, mitä kylmempänä komponentit toimivat. Yleensä LN2-testien aikana esiintyy satunnaisia ja selittämättömiä kaatuiluja sekä ongelmatilanteita.

Testit aloitettiin kiinnittämällä kuparikulho ainoastaan prosessorille ja kokeilemalla sen rajoja nestemäisellä typellä. Prosessorin käyttöjännite asetettiin 1,7 volttiin ja kellotaajuus 4404 MHz:iin. Kulhon pohjan lämpötila laskettiin -90 asteeseen. 3DMark06:n ensimmäinen pelitesti kaatoi kokoonpanon heti, mutta kun lämpötila laskettiin -103 asteeseen, rullasi testi kiltisti läpi. Seuraava harppaus 4450 MHz vaatikin jo 1,75 voltin käyttöjännitteen ja -115 asteen lämpötilan kulhon pohjasta mitattuna. Seuraava harppaus 4490 MHz:iin vaati testaajilta hermoja, aikaa ja runsaasti nestemäistä typpeä. Lopulta 1,775 voltin käyttöjännitteellä ja kulhon pohjan lämpötilan ollessa -140 astetta, 3DMark06-testi saatiin ajettua onnistuneesti läpi. Pelkät prosessoritestit menivät läpi vielä pykälää korkeammalla 4511 MHz:n kellotaajuudella.

Parin tunnin prosessoritestien jälkeen tulimme siihen tulokseen, että juuri enempää prosessorista ei saada revittyä irti. Neliytimisen Core 2 Extreme QX6700:n kellotaajuuden korottaminen 4400 MHz:stä 4500 MHz:iin vaati melkoisesti työtä, testiajoja ja kymmenkunta kokoonpanon kaatumista. Ajatus lähes viiden gigahertsin kellotaajuudesta tuntui täysin mahdottomalta haasteelta kyseisellä prosessorilla.

3DMark06:n prosessoritesti antoi 4490 MHz:n kellotaajuudella tulokseksi 6420 markkia. Kun ajoimme pelkän prosessoritestin läpi 4511 MHz:n kellotaajuudella, CPU1-testi antoi tulokseksi 2,121 ja CPU2-testi puolestaan 3,286 fps, joista kokonaistulokseksi muodostui 6600 markkia.

Seuraavaksi päätimme ottaa GeForce 8800 GTX -näytönohjaimet mukaan bileisiin. Sillä aikaa, kun näytönohjaimille pultattiin alumiinikulhot, kokoonpano odotteli varanäytönohjaimella varustettuna varikolla (biosissa). Kulhojen kiinnitys ja kontakti tarkistettiin huolella ja virransyötön komponenteille aseteltiin erilliset pikkusiilit. Näytönohjaimet asennettiin eristyksineen emolevylle ja jännitteet säädettiin kohdilleen.

G80-grafiikkapiirien jännite säädettiin 1,55 ja muistipiirien 2,13 volttiin. Näytönohjaimien lämpötila laskettiin aluksi -40 asteeseen ja testit aloitettiin varovasti 800/1100 MHz kellotaajuuksilla. 3DMark06 ei osoittanut minkäänlaisia vaikeuksia, joten kulhojen lämpötila laskettiin -60 asteeseen ja kellotaajuudet nostettiin 850/1150 MHz:iin. Myös näillä parametreilla 3DMark06 rullasi läpi onnistuneesti ja kuivajäällä saavutetut kellotaajuudet (845/1145 MHz) oli ylitetty.

Tässä vaiheessa testejä, jotka olivat jo kestäneet reilusti päälle pari tuntia, ylikellotettujen näytönohjainten kaveriksi yritettiin ottaa mukaan korkea prosessorikellotaajuus. Kokoonpano kaatuili jatkuvasti millä tahansa prosessorin kellotaajuudella välillä 4 – 4,5 GHz. Ilmeisesti jokin osa kärsi kylmästä, jäästä tai kosteudesta.

Kun tilanne oli todettu prosessorin osalta toivottomaksi, alkoi myös 20 litran LN2-tankki olla viimeisillään. Päätimmekin uhrata jäljellä olleet typet näytönohjainten testaamiseen. Kellotaajuudet korotettiin GPU:n osalta 865 MHz:iin ja muistien 1165 MHz:iin ja 3DMark06 saatiinkin ajettua onnistuneesti läpi. Vasta 875/1175 MHz:n kellotaajuuksilla esiintyi epävakautta ja samalla loppui myös nestemäinen typpi.

Tämänkertainen testisessio ja artikkelin kolmas osa paljasti extreme-ylikellotuksen synkän puolen. Valitettavasti huipputuloksia jahdattaessa ja kokoonpanon toimiessa äärirajoilla, virheet ja ongelmat korottuvat muutamaan potenssiin. Vaikka kuivajäällä kaikki sujuikin mallikkaasti, toi harppaus järeämpään jäähdytykseen tällä kertaa mukanaan joukon ongelmia. Vaikka prosessoria saatiin ajettua siedettävällä 4,5 GHz:n kellotaajuudella ja näytönohjaimetkin venyivät hyville kellotaajuuksille, ei näitä osa-alueita saatu lopulta yhdistettyä. Lopputuloksena olisi todennäköisesti ollut 22 000 pisteeseen oikeuttavaa 3DMark06-tulos.

Muropaketin testilabrassa ei kuitenkaan aiota vielä heittää hanskoja tiskiin, vaikka prosessoriosastolla täytyisikin tapahtua suoranainen ihme nykyisten kärkitulosten saavuttamiseksi. Ensimmäisestä LN2-testistä viisastuneena tarkoitus on saada ajettua 3DMark06-testi läpi QX6700:n toimiessa 4,5 GHz:n ja GeForce 8800 GTX -näytönohjainten 865/1065 MHz kellotaajuuksilla. Tavoitteena on saavuttaa edes yli 22 000 pisteen tulos. Palataan asiaan artikkelisarjan neljännessä osassa ja toivottavasti sillä kertaa on jälleen positiivisia asioita raportoitavana.