Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset (1920x1080)
Suorituskykymittaukset ajettiin 1920×1080-resoluutiolla ja vertailukohdiksi mukaan otettiin Asuksen Radeon R9 290X DirectCU II- ja Strix GTX 970 -näytönohjaimet.
Radeon-näytönohjaimilla käytettiin Catalyst 15.7 WHQL -ajureita ja verrokkina mukana olleen GTX 970:n tapauksessa ajurien virkaa ajoivat 352.90 -ajurit. Radeon R9 390X -mallien osalta suorituskykytestit ajettiin läpi ainoastaan XFX:n kortilla ja MSI:n versio on mukana ainoastaan lämpö-, melu- ja tehonkulutusmittauksissa.
Testikokoonpano kasattiin Corsairin Obsidian 800D -koteloon ja alustaksi asennettiin Asuksen X99-piirisarjaan perustuva X99-Deluxe-emolevy 16 gigatavulla Corsairin DDR4-muistia, joka toimi DDR4-2800-nopeudella ja 16-18-18-36 2T -asetuksilla. Prosessorina oli Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu kahdeksanytiminen 4,0 GHz:n kellotaajuudelle ylikellotettu Core i7-5960X -malli (Haswell-E). 64-bittinen Windows 8.1 -käyttöjärjestelmä asennettiin Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Lisäksi käytössä oli Kingstonin 256 gigatavun HyperX-SSD-asema ja Corsairin 1000-wattinen HX-virtalähde.
- Intel Core i7-5960X (8/16 ydintä/säiettä, 4,0 GHz)
- Asus X99-Deluxe (Intel X99)
- 16 Gt Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-2800 (9-11-9-27 1T)
- Corsair Force GT 120 Gt SSD SATA 6 Gb/s
- Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 8.1 64-bit
3DMark Fire Strike
Futuremarkin 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi 1920×1080-resoluutiolla ilman 16-kertaista anisotrooppista suodatusta. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
3DMarkissa Radeon R9 290X ja -390X suoritutuivat 500-1000 pistettä paremmin kuin GeForce GTX 970.
Battlefield 4
Battlefield 4 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Battlefield 4:ssä R9 390X ja GTX 970 olivat tasoissa. R9 290X jäi jälkeen noin 10 FPS:llä.
Crysis 3
Crysis 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Crysis 3:ssa R9 390X oli 1,9 FPS:ää nopeampi kuin GTX 970. R9 290X jäi jälkeen noin 5 FPS:llä.
ArmA 3
ARMA 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
ARMA 3:ssa R9 390X, GTX 970 ja R9 290X olivat lähes tasoissa 80 FPS:n tuntumassa.
The Witcher 3
The Witcher 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High -tason kuvanlaatuasetuksilla. NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
The Witcher 3:ssa ruudunpäivitysnopeudet olivat R9 390X:llä, GTX 970:llä ja R9 290X:llä lähellä toisiaan 70 FPS:n tuntumassa.
GTA V
GTA V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, MSAA 2x -reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High -tason kuvanlaatuasetuksilla sekä tekstuureilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Myös GTA V:ssä ruudunpäivitysnopeudet olivat R9 390X:llä, GTX 970:llä ja R9 290X:llä tasoissa 80 FPS:n tuntumassa.
Project Cars
Project Cars testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason asetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Project Cars on tullut tutuksi siitä, että NVIDIAn näytönohjaimet suoriutuvat testeissä selvästi paremmin verrattaessa muihin peleihin. GTX 970 suoriutuikin selvästi AMD:n näytönohjaimia paremmin, eikä se tässä testissä ole sinänsä yllättävä tulos.
Dying Light
Dying Light testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Best Quality -asetuksilla. NVIDIAn Gameworks -silmäkarkit olivat asetettuna pois päältä. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Dying Light -testissä taulukon oudoimpiin havaintoihin kuului R9 380:n minimi-FPS, joka putosi useammasta testikerrasta huolimatta aina 10 FPS:n paikkeille. Ainoaksi järkeväksi selitykseksi voisi kuvitella näytönohjaimen kahden gigatavun näyttömuistia, kun muissa sitä oli enemmän. Tässä testissä R9 390X esiintyi edukseen voittamalla GTX 970:n 4,9 FPS:n erolla.
Far Cry 4
Far Cry 4 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High -tason asetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Far Cry 4:ssä GTX 970 repäisi voiton R9 390X:stä ja 290X:stä 10 FPS:llä.