Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

05.02.2011 20:20 Muropaketin toimitus

AMD Radeon HD 6950 2 Gt- ja 1 Gt -mallit edestä ja takaa

Suorituskykymittauksissa verrataan ensisijaisesti Radeon HD 6950:n yhden ja kahden gigatavun muistimäärällä varustettujen malleja keskenään. Lisäksi ajoimme vertailukohdiksi suorituskykymittaukset NVIDIAn uudella GeForce GTX 560 Ti -näytönohjaimella ja AMD:n lokakuussa julkaisemalla Barts-grafiikkapiiriin perustuvalla Radeon HD 6870 -mallilla.

GeForce GTX 560 Ti:n hintataso Suomessa on edullisimmillaan noin 230 euroa, joten se on noin 30 euroa halvempi kuin gigatavun muistilla varustettu Radeon HD 6950.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin R3-koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy kuudella gigatavulla Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina toimi neliytiminen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu 3,06 GHz:n kellotaajuudella toimiva Core i7-950 -malli, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,33 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.

  • Intel Core i7-950 (3,06 GHz)
  • Asus P6T Deluxe (Intel X58)
  • 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)

 

  • AMD Radeon HD 6950 1 Gt (800/1250 MHz)
  • AMD Radeon HD 6950 2 Gt (800/1250 MHz)
  • AMD Radeon HD 6870 1 Gt (900/1050 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (822/1644/1000 MHz)

 

  • Samsung SpinPoint F3 1 Tt
  • Cooler Master Realpower 850 W
  • Fractal Design R3 -kotelo
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

Ajurit

AMD:n Radeon HD 6950- ja 6870-näytönohjaimilla käytettiin uusia Catalyst 11.1a -hotfix-ajureita. NVIDIAn GeForce GTX 560 Ti -näytönohjaimella oli käytössä lehdistölle julkaistut GeForce 266.56 -beeta-ajurit.

 

Kellotaajuudet

Kaikki näytönohjaimet asetettiin toimimaan testeissä NVIDIAn ja AMD:n määrittelemillä referenssitaajuuksilla.

 

DirectX 9.0c- & 10-testit

  • 3DMark Vantage
  • Crysis Warhead

 

DirectX 11 -testit

  • 3DMark 11
  • Unigine Heaven 2.1
  • Dirt 2
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Aliens vs Predator
  • Metro 2033
  • F1 2010

 

DirectX 9- ja 10-testit

DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella.

Radeon HD 6950:n gigatavun malli oli noin 200 pistettä suorituskykyisempi kuin kahden gigatavun malli. GeForce GTX 560 Ti jäi jälkeen Radeon HD 6950 -malleista noin tuhannella pisteellä.

Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Radeon HD 6950 1 Gt -malli oli marginaalisesti 0,6 FPS:llä suorituskykyisempi kuin 2 Gt -malli. GeForce GTX 560 Ti jäi taakse noin kolmella FPS:llä.

 

DirectX 11 -testit

Futuremarkin uusi DirectX 11 -rajapintaa tukeva 3DMark 11 testattiin Performance- ja Extreme-esiasetuksilla. Performance-esiasetuksessa on käytössä 1280×720-resoluutio, ei reunojenpehmennystä ja trilineaarinen suodatus. Extreme-esiasetuksessa on käytössä 1920×1080-resoluutio, nelinkertaisella reunojenpehmennys ja 16-kertaisella anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMark 11:n Performance-esiasetuksella Radeon HD 6950 1 Gt -malli oli 23 pistettä ja Extreme-esiasetuksella 22 pistettä suorituskykyisempi kuin 2 Gt -malli. GeForce GTX 560 Ti jäi Performance-esiasetuksella taakse noin 600 pisteellä ja Extreme-esiasetuksilla lähes 200 pisteellä.

Unigine Heaven 2.1 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Runsaasti tesselointia käyttävässä Heaven-testissä ero keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa jäi Radeon HD 6950:n yhden ja kahden gigatavun mallien kesken 0,4 FPS:ään 1 Gt -mallin hyväksi. GeForce GTX 560 Ti jäi taakse noin neljällä FPS:llä.

Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 2:ssa GeForce GTX 560 Ti oli kärjessä 72,8 FPS:llä. Radeon HD 6950:n yhden ja kahden gigatavun mallien ero keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa oli 0,6 FPS:ää 1 Gt -mallin hyväksi.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 560 Ti suoriutui myös Battlefield: Bad Company 2:ssa Radeoneita paremmin. Radeon HD 6950:n kahden gigatavun malli oli kuitenkin selvästi yhden gigatavun mallia suorituskykyisempi. Vaikka ero keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa oli 1,7 FPS:ää niin minimi oli kuusi ja maksimi viisi FPS:ää parempi.

Aliens vs Predator testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinnkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Aliens vs Predatorissa GeForce GTX 560 Ti tipahti korkeilla kuvanlaatuasetuksilla joukon hännille. Graafisesti varsin raskaassa testissä Radeon HD 6950:n kahden gigatavun muistimäärästä oli suurin hyöty verrattuna gigatavuun verrattuna. Minimi ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus olivat neljä FPS:ää paremmat.

Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Metro 2033:ssa Radeon HD 6950 -näytönohjaimet jatkavat kärjessä yhden gigatavun mallin johdolla. Eroa Radeon HD 6950:n yhden ja kahden gigatavun mallien välille syntyi 0,7 FPS:ää.

F1 2010 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Peliin asennettiin 1.01-päivitys, joka toi mukanaan virallisen DirectX 11 -tuen. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

F1 2010:ssä Radeon HD 6950 -mallit jatkoivat kärjessä. Kahden gigatavun malli oli 0,8 FPS:ää suorituskykyisempi kuin gigatavun malli. GeForce GTX 560 Ti jäi joukon viimeiseksi myös Radeon HD 6870:n taakse.

Sisältö

  1. AMD Radeon HD 6950 1 Gt VS 2 Gt
  2. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  3. Ylikellotustestit ja loppuyhteenveto