Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
Testeissä Radeon HD 6990 -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin ensisijaisesti ATI Radeon HD 5970:een. Vertailukohdiksi mittauksiin otettiin mukaan myös markkinoiden suorituskykyisin yhden grafiikkapiirin näytönohjain eli NVIDIAn GeForce GTX 580 sekä AMD:n joulukuussa julkaisema Radeon HD 6970.
Hintansa puolesta Radeon HD 6990 on noin 150 euroa kalliimpi kuin NVIDIAn noin 480 euron hintainen GeForce GTX 580 ja noin 300 euroa kalliimpi kuin Radeon HD 6970.
Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin R3-koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy kuudella gigatavulla Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina toimi neliytiminen ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu 3,06 GHz:n kellotaajuudella toimiva Core i7-950 -malli, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,33 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.
- Intel Core i7-950 (3,06 GHz)
- Asus P6T Deluxe (Intel X58)
- 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)
- AMD Radeon HD 6990 (830/1250 MHz)
- ATI Radeon HD 5970 (725/1000 MHz)
- AMD Radeon HD 6970 (880/1375 MHz)
- NVIDIA GeForce GTX 580 (772/1544/1002 MHz)
- Samsung SpinPoint F3 1 Tt
- Cooler Master Realpower 850 W
- Fractal Design R3 -kotelo
- Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
- Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
Ajurit
AMD:n näytönohjaimilla käytettiin lehdistölle julkaistuja Catalyst 11.4 -ajureihin pohjautuvia 8.84.3 Beta 2 -ajureita. NVIDIAn GeForce GTX 580 -näytönohjaimella käytettiin NVIDIAn uusimpia GeForce 267.31 -beeta-ajureita.
Kellotaajuudet
Kaikki näytönohjaimet asetettiin toimimaan testeissä NVIDIAn ja AMD:n määrittelemillä referenssitaajuuksilla.
DirectX 9.0c- & 10-testit
- 3DMark Vantage
- Crysis Warhead
DirectX 11 -testit
- 3DMark 11
- Unigine Heaven 2.1
- Dirt 2
- Battlefield: Bad Company 2
- Aliens vs Predator
- Metro 2033
- F1 2010
Yhden näytön testit: 1920×1200
DirectX 9- ja 10-testit
DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Extreme-esiasetuksella eli 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Radeon HD 6990 oli Vantagessa ylivoimainen 18334 pisteen tuloksella ja jätti ATI Radeon HD 5970:n taakseen yli 3300 ja GeForce GTX 580:n 5000 pisteellä. Radeon HD 6970:een verrattuna Radeon HD 6990:n tulos oli noin 66 % parempi.
Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin parhaimmilla Enthusiast-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Noin 50 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella Radeon HD 6990 pyöritti Crysis Warheadia parhaimmilla kuvanlaatuasetuksilla sulavasti. ATI Radeon HD 5970 -näytönohjaimella jäätiin jälkeen vain parilla FPS:llä, sillä Crysis Warhead ei jostain syystä skaalautunut yli 50 FPS:n, vaikka Radeon HD 6990 -näytönohjainta ylikellotettiin reilusti. Yhden grafiikkapiirin GeForce GTX 580 ja Radeon HD 6970 joutuivat tyytymään hieman tahmeampaan noin 35 FPS:n keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen.
DirectX 11 -testit
Futuremarkin uusi DirectX 11 -rajapintaa tukeva 3DMark 11 testattiin Extreme-esiasetuksella, jossa on käytössä 1920×1080-resoluutio, nelinkertainen reunojenpehmennys ja 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
3DMark11:ssä Radeon HD 6990 rikkoi 3000 pisteen rajapyykin ja oli noin 600 pistettä ATI Radeon HD 5970:tä edellä. GeForce GTX 580 ja Radeon HD 6970 jäivät alle 2000 pisteeseen ja noin 1300-1400 pistettä Radeon HD 6990:stä jälkeen.
Unigine Heaven 2.5 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Radeon HD 6990 skaalautui erinomaisesti Heaven 2.5 -testissä verrattuna Radeon HD 6970:ään ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 83 % parempi. ATI Radeon HD 5970 jäi taakse 10 ja GeForce GTX 580 18 FPS:llä.
Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Dirt 2:ssa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousi Radeon HD 6990:llä parhailla kuvanlaatuasetuksilla 128,5 FPS:ään ja eroa syntyi ATI Radeon HD 5970:een noin 24 FPS:ää. Radeon HD 6970:een verrattuna Radeon HD 6990:n ruudunpäivitysnopeus oli noin 71 % parempi.
Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Battlefield: Bad Company 2 ruudunpäivitysnopeus oli Radeon HD 6990:llä 113,9 FPS:ää, kun muilla näytönohjaimilla jäätiin alle 100 FPS:ään. Radeon HD 6970:een verrattuna Radeon HD 6990:n ruudunpäivitysnopeus oli 75 % parempi.
Aliens vs Predator testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinnkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Aliens vs Predatorissa parhailla kuvanlaatuasetuksilla kaksi gigatavua näyttömuistia tulee tarpeeseen, joka näkyi ATI Radeon HD 5970:n ja GeForce GTX 580:n alhaisessa minimiruudunpäivitysnopeudessa. Radeon HD 6990:n 82 FPS:n ruudunpäivitysnopeus oli noin 25 FPS:ää parempi kuin ATI Radeon HD 5970:llä. GeForce GTX 580 tipahti joukon hännille.
Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, AAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Radeon HD 6990:llä Metro 2033 oli sulavasti pelattava parhailla mahdollisilla kuvanlaatuasetuksilla 43,7 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella. ATI Radeon HD 5970 jäi taakse 9,5 FPS:llä ja yhden grafiikkapiirin GeForce GTX 580 ja Radeon HD 6970 jäivät selvästi alle 30 FPS:ään.
F1 2010 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Peliin asennettiin 1.01-päivitys, joka toi mukanaan virallisen DirectX 11 -tuen. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Radeon HD 6990 oli 82,6 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella 5,4 FPS:ää suorituskykyisempi kuin ATI Radeon HD 5970, vaikka minimiruudunpäivitysnopeus oli 5970:llä kolme FPS:ää parempi. Radeon HD 6970:llä ja GeForce GTX 580:llä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli hieman päälle 50 FPS.