Uusimmat

Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla

26.04.2013 12:54 Muropaketin toimitus

Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on tietyllä hetkellä esimerkiksi 60 FPS (Frames Per Second), se tarkoittaa, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 60 ruutua. Sekunnissa on 1000 millisekuntia, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 16,66 millisekunnin välein (1000 ms / 60). Jos ruutujen välinen renderöintiaika vaihtelee merkittävästi, ilmiöstä käytetään termiä micro-stuttering, mikä saattaa näkyä katsojan silmien herkkyydestä riippuen pelin nykimisenä.

Mittasimme Fraps-ohjelman avulla Radeon HD 7990-, GeForce GTX 690- ja GeForce GTX Titan -näytönohjaimilla ruutujen renderöintiaikoja Far Cry 3:sta 2560×1440-resoluutiolla ja Crysis 3:sta 5760×1080-resoluutiolla. Frapsin tallentamaa .csv-tiedostoa voi tarkastella FRAFS Bench Viewer -ohjelmalla, joka piirtää viivakaavion ruutujen renderöintiajoista. Ihanteellisessa tapauksessa kaavion viiva olisi vaakasuora.

Huom! Fraps-ohjelman suorittamat toimenpiteet sijoittuvat renderöintiliukuhihnalla varsin varhaiseen vaiheeseen eli käytännössä pelin ja käyttöjärjestelmän väliin, josta on vielä pitkä matka ajurin ja grafiikkapiirin kautta tietokoneen näytölle ja pelaajan nähtäväksi. Lue lisää aiheesta.

 

Far Cry 3: 2560×1440

Radeon HD 7990 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Far Cry 3 oli pelikelvoton Radeon HD 7990:llä ja kuten frametimes-kaaviosta nähdään, ruutujen välisissä renderöintiajoissa on jatkuvasti isoja eroavaisuuksia ja piikkejä. GeForce GTX 690:llä ja GeForce GTX Titanilla kaavioissa on muutamia isompia piikkejä ja renderöintiajat selvästi tasaisemmat.

 

Crysis 3: 5760×1080

Radeon HD 7990 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Crysis 3:ssa Radeon HD 7990:llä ei ole suuria piikkejä kuin pari, mutta viivakaavio on huomattavasti paksumpi kuin GeForce GTX 690:llä ja GeForce GTX Titanilla, joka viittaa suurempaan eroon ruutujen välisissä renderöintiajoissa.

Sisältö

  1. AMD Radeon HD 7990 (Malta)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 2560x1440-resoluutiolla
  4. Suorituskykymittaukset 5760x1080-resoluutiolla
  5. Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla
  6. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  7. Ylikellotustestit
  8. Loppuyhteenveto