Uusimmat

Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla

17.04.2014 17:25 Muropaketin toimitus

Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on tietyllä hetkellä esimerkiksi 60 FPS (Frames Per Second), se tarkoittaa, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 60 ruutua. Sekunnissa on 1000 millisekuntia, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 16,66 millisekunnin välein (1000 ms / 60). Jos ruutujen välinen renderöintiaika vaihtelee merkittävästi, ilmiöstä käytetään termiä micro-stuttering, mikä saattaa näkyä katsojan silmien herkkyydestä riippuen pelin nykimisenä.

Mittasimme Fraps-ohjelman avulla Radeon R9 290X:llä ja kahden grafiikkapiirin Radeon R9 295X2:llä ruutujen renderöintiaikoja Crysis 3- ja Battlefield 4 -peleissä 2560×1440-resoluutiolla. Frapsin tallentamaa .csv-tiedostoa voi tarkastella FRAFS Bench Viewer -ohjelmalla, joka piirtää viivakaavion ruutujen renderöintiajoista. Ihanteellisessa tapauksessa kaavion viiva olisi vaakasuora.

Huom! Fraps-ohjelman suorittamat toimenpiteet sijoittuvat renderöintiliukuhihnalla varsin varhaiseen vaiheeseen eli käytännössä pelin ja käyttöjärjestelmän väliin, josta on vielä pitkä matka ajurin ja grafiikkapiirin kautta tietokoneen näytölle ja pelaajan nähtäväksi. Lue lisää aiheesta.

 

Crysis 3

Radeon HD 290X

Radeon HD 7990

Radeon R9 295X2

Crysis 3:ssa Radeon R9 290X:n viivakaavio ruutujen välisten renderöintiaikojen suhteen oli hyvin tasainen eli hyvä, kuten yhdellä grafiikkapiirillä kuuluukin olla. Radeon R9 295X2:n kahdella grafiikkapiirillä renderöintiajat kasvoivat selvästi, mutta olivat kuitenkin lyhyemmät kuin edellisen sukupolven Radeon HD 7990:llä eli kehitystä on tapahtunut.

 

Battlefield 4

Radeon HD 290X

Radeon HD 7990

Radeon R9 295X2

Battlefield 4:ssä yhden grafiikkapiirin Radeon R9 290X:llä ruutujen väliset renderöintiajat heittelivät ja olivat selvästi pidemmät kuin Crysis 3:ssa. Radeon R9 295X2:lla ero renderöintiajoissa Radeon R9 290X:ään verrattuna oli pienempi kuin Crysis 3:ssa ja jälleen Radeon HD 7990:lla renderöintiajoissa olivat suurempi ero kuin Radeon R9 295X2:lla.

AMD julkaisi tammikuussa Catalyst 14.1 -ajureissa päivityksen Frame Pacing -tekniikalle, joka korjaa ongelmia tasata ruudunpäivitystä käytettäessä useampaa kuin yhtä grafiikkapiiriä. Korjaus tuntuu toimineen, sillä pelikokemus Radeon R9 295X2:lla oli heti tuoreeltaan huomattavasti miellyttävämpi kuin vuosi sitten Radeon HD 7990:lla vastaavassa tilanteessa.

Sisältö

  1. AMD Radeon R9 295X2 (Vesuvius)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 2560x1440-resoluutiolla
  4. Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. Loppuyhteenveto & GeForce GTX Titan-Z