Uusimmat

Mini-ITX-testit vs Asus GTX 970 DC Mini

11.09.2015 15:21 Muropaketin toimitus

Suorituskykymittausten ensimmäisessä osassa AMD:n Radeon R9 Nanoa verrattiin Asuksen GeForce GTX 970 DC Miniin 2560×1440-resoluutiolla. Fyysisen kokonsa puolesta Asuksen Mini on lähin kilpailija AMD:n Nanolle, mutta näytönohjaimilla on valtava hintaero. Nano on kaksi kertaa kalliimpi kuin Mini.

Hintataso Suomessa 11.9.2015:

Mini-ITX-testikokoonpano kasattiin Cooler Masterin Elite 110 -koteoon. Alustaksi asennettiin Asuksen Z97-piirisarjaan perustuva Z97I-Plus -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia. Prosessorina oli vakiotaajuudella toiminut neliytiminen Haswell-arkkitehtuurin Core i7-4690K. Prosessorin jäähdytyksestä vastasi Phanteksin matala PH-TC90LS-cooleri ja virtalähteenä käytettiin Seasonicin X-650-mallia. 64-bittinen Windows 8.1 -käyttöjärjestelmä asennettiin Corsairin 120 gigatavun Force GT -SSD-asemalle. Nanolla käytettiin tuoreita Catalyst 15.201 -ajureita ja Minillä GeForce 355.82 -ajureita.

 

Lämpötilan vaikutus suorituskykyyn

Testit aloitettiin tarkistamalla, kuinka paljon näytönohjaimen lämpiäminen vaikuttaa suorituskykyyn. Ajoimme Nanolla ja Minillä Battlefield 4 -testin läpi heti pelin latauduttua ja 5 minuutin lämmityksen jälkeen. Nanolla grafiikkapiirin kellotaajuus laski reilusta 900 MHz:stä 860-890 MHz:n välimaastoon ja Minillä 1265 MHz:stä 1126-1139 MHz:iin.

R9 Nanolla suorituskyky laski näytönohjaimen lämmettyä 1,2 FPS:ää eli 2 % ja GTX 970 DC Minillä hieman enemmän 3,6 FPS:ää eli 7 %.

 

Suorituskykymittaukset 2560×1440-resoluutiolla

 

3DMark Fire Strike

Futuremarkin 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Extreme-esiasetuksilla, joissa on käytössä 2560×1440-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, 16-kertainen anisotrooppinen suodatus ja parhaat kuvanlaatuasetukset. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMarkissa R9 Nano oli 1240 pistettä edellä GTX 970 DC Miniä.

 

Battlefield 4

Battlefield 4 testattiin DirectX 11 -rajapinnalla, 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

R9 Nano oli 10,3 FPS:ää eli noin 22 % suorituskykyisempi kuin GTX 970 DC Mini.

 

Crysis 3

Crysis 3 testattiin FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

R9 Nano oli 12,3 FPS:ää eli noin 24 % suorituskykyisempi kuin GTX 970 DC Mini.

 

ArmA 3

ArmA 3 testattiin 4xFSAA- ja Ultra-tason SMAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

R9 Nano oli 11,2 FPS:ää eli noin 25 % suorituskykyisempi kuin GTX 970 DC Mini.

 

GTA V

GTA V testattiin MSAA 2x -reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla sekä tekstuureilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

R9 Nano oli 13,5 FPS:ää eli noin 27 % suorituskykyisempi kuin GTX 970 DC Mini.

 

The Witcher 3

The Witcher 3 testattiin reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Postprocessing-asetuksilla ja Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. NVIDIAn HairWorks-ominaisuus oli pois käytöstä. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

R9 Nano oli 9,6 FPS:ää eli noin 31 % suorituskykyisempi kuin GTX 970 DC Mini.

 

Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset

Tehonkulutusta seurattiin Etech PM300 -energiamittarilla, jolla mitattiin koko tietokoneen tehonkulutus pois lukien näyttö. 3D-rasituksessa käytettiin Battlefield 4 -peliä ja lepolukemat kirjattiin ylös Windows 8.1:n työpöydältä 10 minuuttia 3D-rasituksen päättymisen jälkeen. Lämpötilat mitattiin MSI:n Afterburner-ohjelman avulla.

GTX 970 DC Mini -kokoonpanon tehonkulutus oli 50 wattia eli 20 % alhaisempi kuin R9 Nanolla.

Molempien näytönohjaimien grafiikkapiiri toimi Cooler Masterin Elite 110 -kotelossa 3D-rasituksessa noin 80-asteisena. AMD:n Nanolle asettama Target GPU Temperature -arvo on 75 astetta, johon se pyrkii grafiikkapiirin kellotaajuutta ja käyttöjännitettä sekä tuulettimien kierrosnopeutta optimoimalla. Pienikokoisessa kotelossa raja-arvo ylittyi kuitenkin neljällä asteella.

Melumittaukset suoritettiin Velleman DVM805 -desibelimittarilla, joka asetettiin 25 senttimetrin päähän kotelo suljetsta Mini-ITX-kotelosta.

Huom! Melu on logaritminen suure, jonka yksikkö on desibeli (dB). 6 desibelin muutos äänenpainetasossa tarkoittaa äänenpaineen kaksinkertaistumista. Korva kuulee äänen voimakkuuden kaksinkertaistuvan, kun voimakkuus lisääntyy 10 dB. Desibeleinä mitattava melutaso ei välttämättä kerro koko totuutta melun häiritsevyydestä, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Asuksen DirectCU -jäähdytyksellä varustettu GTX 970 Mini oli 3D-rasituksessa 46,5 desibelin melutasolla noin 2,5 desibeliä hiljaisempi kuin AMD:n Radeon R9 Nano.

Molempien näytönohjainten tuulettimen puhina oli selvästi kuultavissa, mutta R9 Nanolla meluhaittana oli lisäksi virransyötön korkeataajuinen sirinä (coil whine). Asuksen Minillä virransyötöstä ei normaalissa 3D-pelirasituksessa kuulunut mainittavia sivuääniä.

Sisältö

  1. AMD Radeon R9 Nano
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Mini-ITX-testit vs Asus GTX 970 DC Mini
  4. Suorituskykymittaukset 3840x2160-resoluutiolla
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. Loppuyhteenveto