UUSIMMAT

AMD vs NVIDIA: Syksyn 2012 uutuuspelit

29.12.2012 20:38 | | 45

Tämän syksyn aikana julkaistiin joukko uusia DirectX 11 -rajapintaa tukevia PC-pelejä, joita NVIDIA ja AMD ovat kilvan hehkuttaneet. Nykyään pelit kehitetään pääsääntöisesti osana joko NVIDIAn The Way It’s Meant To Be Played- tai AMD:n Gaming Evolved -kehitysohjelmia, joissa valmistajat tarjoavat pelikehittäjälle (rahallista) apua ja tukea pelin grafiikoiden optimointiin. Vastineeksi valmistajat saavat käyttää peliä näytönohjaimiensa markkinointiin.

Ilmaiset pelit näytönohjaimen ostamisen yhteydessä ovat kuluttajalle hyvä asia. Joidenkin pelien kohdalla on kuitenkin selvästi havaittavissa eroja suorituskyvyssä grafiikkapiirin valmistajasta riippuen. Ikävimmissä tapauksissa toisen valmistajan näytönohjaimille on toteutettu kuvanlaatuun vaikuttavia ominaisuuksia ja optimointeja, jotka eivät toimi toisen valmistajan näytönohjaimilla.

Asensimme Muropaketin testikokoonpanoon viisi uutuuspeliä, joilla testasimme suorituskykyä molempien valmistajien huippumalleilla ja noin 200 euron hintaisilla kuluttajaluokan malleilla. Testissä olivat mukana Radeon HD 7970 GHz Edition ja GeForce GTX 680 2560×1440-resoluutiolla sekä Radeon HD 7870 GHz Edition ja GeForce GTX 660 1920×1080-resoluutiolla.

Kaikki testipelit tukevat DirectX 11 -rajapintaa ja ne on julkaistu loka-marraskuussa: Assassin’s Creed III, Call of Duty: Black Ops II, Far Cry 3, Medal of Honor: Warfighter ja Hitman: Absolute. Kävimme testeissä läpi pelien kuvanlaatuasetuksia ja etsimme molemmille näytönohjainpareille optimaaliset kuvanlaatuasetukset, joilla peli pyöri pelattavasti. Samalla testasimme joukon eri asetuksia ja kuinka ne vaikuttavat pelien ruudunpäivitysnopeuteen ja kuvanlaatuun.

Perinteisten minimiä, keskimääräistä ja maksimia ruudunpäivitynospeutta kuvaavien pylväskaavioiden rinnalle työstimme viivakaaviot, joissa seurataan näytönohjaimien ruudunpäivitysnopeutta 60 sekunnin testijakson ajalta.

 

Testikokoonpano

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon ja alustaksi asennettiin Asuksen Z77-piirisarjaan perustuva P8Z77-V Deluxe -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-1866 nopeudella ja 9-11-9-27 2T -asetuksilla. Prosessorina toimi Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu neliytiminen 3,5 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-3770K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,9 GHz:iin. 64-bittinen Windows 7 Ultimate -käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Kingstonin 256 gigatavun HyperX SSD -asema, LG:n Blu-ray-asema ja SilverStonen 750-wattinen Strider Gold -virtalähde.

NVIDIAn näytönohjaimilla käytettiin WHQL-hyväksyttyjä GeForce 310.70 -ajureita ja AMD:n näytönohjaimilla uusimpia beeta-asteen Catalyst 12.11 beta 11 -ajureita ja 12.11 CAP 2 -sovellusprofiileita.

 

  • Intel Core i7-3770K (4/8 ydintä/säiettä, 3,5 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,9 GHz)
  • Asus P8Z77-V Deluxe (Intel Z77)
  • 8 Gt HyperX DDR3-1866 (9-11-9-27 2T)
  • 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
  • Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
  • SilverStone Strider Gold 750W
  • LG Blu-ray
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

GeForce GTX 680 vs Radeon HD 7970 GHz Edition (2560×1440)

  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition (1050/1500 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 680 (1006/(1058)/1502 MHz)
  • Samsung Series 9 -näyttö S27B970D (2560×1440)

 

Radeon HD 7870 GHz Edition vs GeForce GTX 660 (1920×1080)

Suorituskykymittaukset ajettiin referenssitaajuuksilla eli testissä käytetty Asuksen GeForce GTX 660 DirectCU II TOP -näytönohjain alikellotettiin NVIDIAn määrittelemille kellotaajuuksille.

  • AMD Radeon HD 7870 GHz Edition (1000/1200 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 660 (980/(1033)/1502 MHz)
  • Samsung Samsung MD230 -näyttö (1920×1080)

 

 

Sisältö

  1. AMD vs NVIDIA: Syksyn 2012 uutuuspelit
  2. Far Cry 3
  3. Assassin's Creed III
  4. Medal of Honor: Warfighter
  5. Call of Duty: Black Ops II
  6. Hitman: Absolution
  7. Loppuyhteenveto
Keskustelu

Let the flame war begin! :hammer:
IMO tälläiset turhia, arvostelen mieluummin kaikki grafiikkakortit yksilöinä.

Kiitos tästä. Jatkuvasti tuntuu tulevan optimointeja ajureihin ja näistä on vaikea pysyä perillä. Radeon irtoaa halvemmalla ja tämän perusteella on myös nopeampi :)

Vielä toivoisin vertailua vanhemmista peleistä.

Noni, saas nähä millanen amd vs nvidia tappelu tästä syntyy :)

Amd:llä kyllä kieltämättä houkuttelevan hyvä suorituskyky vakiona, mutta mites kellotettuna?

Ei silti, itse pysyn vihreässä leirissä ja Asuslasit päässä :smoke:

Hyvä artikkeli, mutta olisin kaivannut tuohon vertailuun vielä 7950 vs. 660ti / 670, kun ainakin 7950 ja 670 on melko samalla tasolla keskenään.

"Samsung Series 9 -näyttö S27B970D (2560×1400)" Reson vois korjata.

Mukava testi ajatellen tulevaisuutta kun odotan 2770*1700 näyttöjä markkinoille.

Aivan sama mitkä tän vuode kortit (2) on kotellossa niin kaikki pyörii.

"Kehnosti" (tippuu alle 50fps) tuo Far Cry 3 pyörii jo 1080p:llä ja kellotetulla 7970:lla (Very High 2x MSAA), saati sitten tuolla resolla. Toki kyllähän se detaileja karsimalla.

Hyvä hyvä! Vielä kun otetaan yksi askel lisää ja katsotaan ruutuaikoja (tyyliin Tech Report "inside the second"), niin kyllä kelpaa.

kylähullu;1710123897

Hyvä hyvä! Vielä kun otetaan yksi askel lisää ja katsotaan ruutuaikoja (tyyliin Tech Report "inside the second"), niin kyllä kelpaa.

+1

testeissä tulisi käyttää whql ajureita eikä uusimpia beta versioita

-ot-
Amd ottaa 680:lta pataan huolella NVIDIA, The Way It’s Meant To Be Played peleissä ja vastaavasti häviää hiukan AMD, Gaming Evolved jutuissa.

Uutuuspeleissä näyttäisi AMD olevan aika vahvoilla. Huippumallin saa alvemmalla hinnalla ja on jopa hieman tehokkaampi.

Jotenkin kuitenkin tökkii tuo tapa "ostaa" pelinkehittäjiltä suorituskykyä. Maksetaan siitä, että saadaan johonkin peliin kovemmat framet kuin kilpailija. Tuota toimintaa en kyllä kannata ollenkaan.

Noita 2560×1440 reson näyttöjä nyt alkaa olemaan jo vaikka kuinka. 27" monitoria ei tuota pienemmällä resoluutiolla kannata juuri harkita ellei ole heikentynyt näkö tms. vastaavaa syytä.

Näytä kaikki kommentit

Eihän Amd ambient oncclusion edes toimi kunnolla amd:llä näyttää ainakin viererekkäin heikompi laatuselta ja on kevyempikin käyttää… (Pelkkä nvidian ohjauspaneelin tai ccc säätely tuottaa 1-10fbs eroja, laatu asetuksia kun saa säätää mielin määrin)

Tässä kun kokeilee amd ja nvidiaa niin eri asetukset vierekkäin vertailtuna on melko erillaiset. ja loppu tuloskin on hyvin erillainen eri asetuksilla.

Esim. Shadow asetukset (high) Nvidia oli jopa yli 10% amd:tä nopeampi jolla shadows asetukset oli (normalilla) assasins creed 3:ssa (7970 vs 680)

Eli tilanne muuttuu asetusten myötä.. En löisi suuria summia vetoja jos kaverin Amd tai Nvidia olisikin tästä testistä poikkeuksellisesti nopeampi eri asetuksia käyttäen.

Jos perustaisin Nvidiaa puoltavan sivuston saisin helposti nämä tulokset nvidian hyväksi käännettyä.. muutama clik tuolta ja muutama clik clik täältä ja se olis siinä.. kuvan laatua kun ei tarvitse tässä seurata vain pelkkää Fbs joka osaltaan ei kerro koko totuutta.

Asetukset on haettu siten, että peli pyörisi pelattavasti ja olisi mahdollisimman hyvännäköinen. Kuten tuloksista näkee niin hieman enemmänkin olisi pitänyt karsia, jotta oltaisiin päästy +60 FPS, mutta monet pelit on sen verran hyvin optimoitu että tuollainen 40-50 FPS näyttää ja tuntuu sulavalta.

SinSin

Fbs

Mikä helkkarin fbs :confused:

Olin kyllä positiivisesti yllättynyt AMD:n pärjäämisestä. Hyvä vaan jos saavat laatutavaraa ulos ja pitävät kilpailua käynnissä. Ei se kenekään etuja aja, jos markkinat olisivat täysin Nvidia+Intel-parin hallussa.

Iregger0

Mikä helkkarin fbs :confused:

Olin kyllä positiivisesti yllättynyt AMD:n pärjäämisestä. Hyvä vaan jos saavat laatutavaraa ulos ja pitävät kilpailua käynnissä. Ei se kenekään etuja aja, jos markkinat olisivat täysin Nvidia+Intel-parin hallussa.

Frames ber second :D
Kunhan vaan nää fanaatikotkin tajuais ton, kun toivovat AMD:n kuolemaa.
Sithän se itku tulee, kun GTX780:sta maksetaan 2000€ :/

sChoOlmAStEr

Niinpä, valitettavasti AMD:n parempi suorituskyky tarkoittaa myös heikompaa laatua.
GeForce vs Radeon suurnopeuskameralla ? Muropaketti

Kai olet tietoinen että täysin samaa stutterointia löytyy kummaltakin valmistajalta kun vain valitaan sopiva peli ja asetukset? Saman pelin sisälläkin löytyy tapauksia joissa toisessa kentässä toinen stutteroi kun toisella frametimet ovat kurissa, ja toisessa kentässä taas päin vastoin (ihan saman mestan testejä kuin tuo suurnopeuskamerajuttu) :rolleyes:

Kaotika

Kai olet tietoinen että täysin samaa stutterointia löytyy kummaltakin valmistajalta kun vain valitaan sopiva peli ja asetukset? Saman pelin sisälläkin löytyy tapauksia joissa toisessa kentässä toinen stutteroi kun toisella frametimet ovat kurissa, ja toisessa kentässä taas päin vastoin (ihan saman mestan testejä kuin tuo suurnopeuskamerajuttu) :rolleyes:

Jostain syystä viimeaikaiset asiaa käsittelevät artikkelit osoittavat silti AMD:n nykivän enemmän. Eli ei ehkä kannata ihan suoriltaan mennä sanomaan, että molemmat nykivät yhtä lailla. Vai onko niin, että 12.11b:sta saa mainita vain frame rate boostit, mutta ei mitään mahdollisista lieveilmiöistä?

Missään nimessä AMD:n suurempi nykimistaipumus ei ole myöskään toteennäytetty fakta, mutta tuoreet merkit viittaavat silti enemmän siihen suuntaan kuin päinvastaiseen.

Kaotika

Kai olet tietoinen että täysin samaa stutterointia löytyy kummaltakin valmistajalta kun vain valitaan sopiva peli ja asetukset? Saman pelin sisälläkin löytyy tapauksia joissa toisessa kentässä toinen stutteroi kun toisella frametimet ovat kurissa, ja toisessa kentässä taas päin vastoin (ihan saman mestan testejä kuin tuo suurnopeuskamerajuttu) :rolleyes:

Toki mutta amd:n kiskoviilaamon tuotteissa stuttereintia on selvästi enemmän. Toisekseen testit pitäisi ajella whql ajureilla eikä muutamaa peliä varten optimoidulla beta-ajureilla :rolleyes:

sChoOlmAStEr

Toki mutta amd:n kiskoviilaamon tuotteissa stuttereintia on selvästi enemmän. Toisekseen testit pitäisi ajella whql ajureilla eikä muutamaa peliä varten optimoidulla beta-ajureilla :rolleyes:

7-10% parannus laajassa peliotoksessa ei ihan putoa kategoriaan "muutamaa peliä varten optimoitu beta-ajuri". :rolleyes:

Ainakin itsellä on ihan sama kumman leirin näyttis koneessa on. Itsellä on pääasia että pelit pyörii.

sChoOlmAStEr

Doh, joka tapauksessa beta ajurit :rolleyes:

Ja mitähän haittaa siitä on, että on beta ajurit ?
Jos peli pyörii paremmin ja ei kaatuile niin en näe siinä ongelmaa. [​IMG]

Pakko kommentoida tähän kun tuolla joku ihmetteli aiemmin "syksyn kovimmat näytönohjaimet" -testin yhteydessä että miksi joku ostaa HD7970 Matrixin tai GTX680 Lightningin ja pelaa sitten vain 1080p resolla. Kattokaa nyt noita tuloksia ja minimi fps:iä ja ihmetelkää uudestaan. Voisko olla että 1080p:llä pyörii kepoon täysillä asetuksilla em. näyttiksillä peli kun peli sujuvasti ja 2560×1440 resolla joutuu karsimaan asetuksista että pystyisi pelaamaan. Itsellä on GTX680 Lightning ja 120 fps näyttö ja aika kiva pelata esim. Far Cry 3sta kun kaikki asetukset tapissa fps ei putoa koskaan alle 60 fps ja usein pyörii sadassa tai vähän yli (Lightning @ vakio, prossu 2600K @ 4.6 Ghz). I rest my case.

sChoOlmAStEr

Toki mutta amd:n kiskoviilaamon tuotteissa stuttereintia on selvästi enemmän. Toisekseen testit pitäisi ajella whql ajureilla eikä muutamaa peliä varten optimoidulla beta-ajureilla :rolleyes:

Ei ne beta-ajurit testeissä olleet sinullekaan ongelma kun nVidialta taisi mennä puolisen vuotta WHQL-ajurien välillä ilman päivityksiä ;)

Molemmilta oli uusimmat ajurit käytössä, NVIDIAlta sattui juuri tulemaan WHQL-ajurit ulos testin kynnyksellä, jos olisi ollut uudemmat beetat tarjolla niin oltaisiin käytetty niitä. Ei NVIDIA ja AMD oikein pysy perässä WHQL-ajureilla, kun "hittipelejä" tulee markkinoille 1 kuukaudessa joku 5-6 kpl.

Moon mielest on täkiää, jotta molemmilla firmoilla on riittävän hyvät kortit ja tällä hetkellä ero ei ole repsahtanut pahaksi suuntaan tai toiseen! Pitää kilpailutilanteen vireänä.
Kovan luonka peli CPU puolella ei kisaa ole ollut aikoihn ja se näkyy, kun Intel panostaa vain virran kulutukseen ja valmistuskustannuksiin, kun ei tartte tehoa repiä kuten "wanhaan hyvään aikaan". Olisivat saaneet Ivystä halposti nopeamman paremmalla lämmönsiirto aineella ja muilla twiikkauksilla. Sama taitaa päteä Hasweliin. Voisi melkein kuvitella, että seuraavan sukupolven Atomit on huomattavasti edistyksellisempiä tässä suhteessa, kun mobiilipuolella on sentään vielä kilpailua olemassa…

Kaotika

Ei ne beta-ajurit testeissä olleet sinullekaan ongelma kun nVidialta taisi mennä puolisen vuotta WHQL-ajurien välillä ilman päivityksiä ;)

Aijaa.com – 11512893

Turhaa mutuilet, pisin whql väli oli tänä vuonna n. 3.5kk. Nvidian ajureita ei edes tarvitse päivitellä joka välissä pienen boostin toivossa ;)

sChoOlmAStEr

Aijaa.com – 11512893

Turhaa mutuilet, pisin whql väli oli tänä vuonna n. 3.5kk. Nvidian ajureita ei edes tarvitse päivitellä joka välissä pienen boostin toivossa ;)

Valitettavasti tuo lista ei mene tuon kauemmas, se taisi olla parisen vuotta sitten ellei peräti kolme kun tuli keväällä tuo helvetin pitkä aukko WHQL-ajurijulkaisuissa :) Harvemmin niitä AMD:nkaan ajureita tarvitsee päivitellä pienen boostin toivossa, vuodessa tulee yleensä se 2-3 settiä joissa on huomattavat nopeusparannukset ;)

Mutta joo, turhaa tapella tästä täällä mitään, Sampsa käytti kummallekin uusimpia saatavilla olevia ajureita ja nVidialla se nyt sattui ajoittumaan juuri WHQL-settiin tällä kertaa

Kaotika

Valitettavasti tuo lista ei mene tuon kauemmas, se taisi olla parisen vuotta sitten ellei peräti kolme kun tuli keväällä tuo helvetin pitkä aukko WHQL-ajurijulkaisuissa :)

Ketä vittua kiinnostaa jeesuksen aikaset ajuripäivitykset? Nyt eletään vuotta 2012 ja kohta 2013, ei 2009 tai 2010. :banghead:

Premo

Ketä vittua kiinnostaa jeesuksen aikaset ajuripäivitykset? Nyt eletään vuotta 2012 ja kohta 2013, ei 2009 tai 2010. :banghead:

Missasit pointin, jos se ei silloin vuonna x merkinnyt, miksi se merkkaisi nyt

Olis ollu kiva nähdä ne 1920*1080 tuloksetkin noilla huippukorteilla, kun suurin osa ko. korttien omistajista kuitenkin pelaa 1920*1080 tai 1920*1200 reson näytöillä.

AMD: on perinteisesti ollut vähän parempi näillä 2k resoilla joka myös vaikuttaa tuloksiin.

WHQL ajureilla testaaminen olisi kyllä hölmöä. Käytän aina beta ajureita, koska uutuuspelien optimointeja saa muutoin odotella todella pitkään. Pelaan 2560×1600 resoluutiolla, joten parhaimmillaan 15-30% lisät framerateen tuntuu mukavasti.

Hyvä lisä tuo ruudunpäivitysnopeus 60s aikana. Siihen voisi lisätä käyrien pinta-alojen erotuksen, näin siitä selviäisi todellinen keskimääräinen fps-ero.
Ilmeisesti frapsilla tai vastaavalla mittaatte fps-määrät ja niistä sitten laskette nuo arvot? Miksei samantien käyttäisi sitä tietoa johonkin järkevään vertailuun. Suorituskyvystä alinta, keskimääräistä ja ylintä fps-määrää enemmän kertoisi esimerkiksi vertailu kuinka monta prosenttia ajasta ollaan min, avg ja max fps alueilla. Esimerkiksi hitman absolutionissa voisi kertoa montako prosenttia testistä oltiin alle 45fps kummallakin ohjaimella, tai montako prosenttia ajasta oltiin yli 57 fps (2560×1440).

Muropaketin uusimmat