Uusimmat

Ylikellotus & testit

20.05.2013 22:51 Muropaketin toimitus

Ylikellotustestissä näytönohjain oli asennettuna koteloon ja kylkipaneeli pidettiin testien ajan kiinni. Testeissä saavutetut kellotaajuudet eivät edusta absoluuttisia maksimiarvoja, vaan ovat lukijoillemme suuntaa antavia. Testeissä käytettiin EVGA:n Precision X 4.1.0 -ohjelmaa, jolla Power Target -asetus säädettiin +120 %:iin ja tuulettimen kierrosnopeus pidettiin Auto-asennossa.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

Asus GeForce GTX 670 DirectCU Minin grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti 1078 MHz:n peruskellotaajuudella, jolloin GPU Boost -kellotaajuus oli 1156 MHz. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 1228-1241 MHz. GDDR5-muistit toimivat vakaasti ja ilman grafiikkavirheitä 1777 MHz:n (7108 MHz QDR) kellotaajuudella.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

NVIDIAn referenssinäytönohjaimen osalta grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti 1075 MHz:n peruskellotaajuudella, jolloin GPU Boost -kellotaajuus oli 1140 MHz. Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa 1215 MHz. GDDR5-muistit toimivat vakaasti ja ilman grafiikkavirheitä 1752 MHz:n (7008 MHz QDR) kellotaajuudella.

Vakioon verrattuna Asuksen näytönohjaimella tehonkulutus nousi ylikellotettuna rasituksessa 37 watilla 252 wattiin ja referenssinäytönohjaimella 28 watilla 253 wattiin.

Melutaso nousi rasituksessa ylikellotettuna Asuksella 2,7 desibelillä 44,5 desibeliin ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimella 3,2 desibelillä 50,3 desibeliin.

Asuksen näytönohjaimella ylikellotus nosti grafiikkapiirin lämpötilaa kolmella asteella 77 asteeseen ja NVIDIAn referenssinäytönohjaimella kuudella asteella 83 asteeseen.

Kotelon sisälämpötilan osalta Asuksen näytönohjaimella lämpötila nousi 1,3 asteella 36,2 asteeseen ja referenssinäytönohjaimella 0,9 asteella 31,2 asteeseen.

Futuremarkin uuden 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Default-esiasetuksilla, joissa on käytössä 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja kuvanlaatuasetukset säädetty puoliväliin ja partikkelien valaistuksen laatu minimiin. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Asuksen näytönohjaimella tulos oli ylikellotettuna ainoastaan 19 pistettä parempi ja vakiokellotaajuuksilla ajettuun tulokseen verrattuna pisteet nousivat 710:llä (+13 %).

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Battlefield 3:ssa Asuksen näytönohjaimella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousi 12,1 FPS:llä (+15 %). NVIDIAn referenssinäytönohjaimeen verrattuna Asuksella tulos oli 0,2 FPS:ää parempi.

Max Payne 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Lisäksi käytössä oli HDAO-valaistus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani ylikellotuksilla Asuksen näytönohjaimella 8,4 FPS:llä (+15 %).

Sisältö

  1. Asus GeForce GTX 670 DirectCU Mini
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano, tehonkulutus, melu & lämpötila
  4. Ylikellotus & testit
  5. Loppuyhteenveto