Suorituskykymittaukset
Suorituskykymittauksissa Radeon HD 2900 XT:n rinnalle valittiin viime vuoden marraskuussa julkaistut NVIDIAn GeForce 8800 GTX- ja GTS -näytönohjaimet sekä viime vuoden elokuussa julkaistu edellinen ATIn high-end-näytönohjain Radeon X1950 XTX. Kaikki näytönohjaimet toimivat valmistajien referenssikellotaajuuksilla. Testikokoonpano varustettiin Intelin Core 2 Extreme X6800 -prosessorilla, 975X-piirisarjaan perustuvalla Asuksen P5W-DH Deluxe -emolevyllä, kahdella gigatavulla Corsairin CM2X1024-6400C3-muistia 3-4-3-9-muistiasetuksilla sekä Enermaxin Galaxy 850 W -virtalähteellä. Suorituskykymittaukset ajettiin Windows XP SP 2 -käyttöjärjestelmällä DirectX 9.0- ja Open GL -ympäristössä.
NVIDIAn näytönohjaimilla käytettiin uusia ForceWare 158.22 -ajureita, Radeon X1950 XTX:llä Catalyst 7.4 -ajureita ja Radeon HD 2900 XT:llä AMD:n toimittamia Catalyst 8.37 -beta-ajureita. 3DMark06-testin lisäksi testit ajettiin läpi Call of Duty 2-, Quake 4-, Rainbow Six: Vegas-, Company of Heroes-, Supreme Commander-, Flight Simulator X-, Need for Speed: Carbon- ja S.T.A.L.K.E.R.-peleillä. Ruudunpäivitysnopeudet mitattiin Fraps-ohjelmalla. Taulukoissa on nähtävissä pelatun testiosuuden minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus.
Resoluutio ja kuvanlaatua parantavat asetukset valittiin siten, että testatut pelit pyörivät sulavasti Radeon HD 2900 XT -näytönohjaimella. Kaikissa testeissä on käytössä 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Useimmille peleille 1920×1200-resoluutio oli liikaa, joten suurin osa testeistä ajettiin 1600×1200-resoluutiolla. Peleissä reunojenpehmennys asetettiin päälle itse pelistä ja ajureista säädettiin ”Käytä sovelluksen asetusta” -asetus päälle. S.T.A.L.K.E.R.:ssa ja Rainbow Six: Vegasissa reunojenpehmennys ei toimi lainkaan.
- Intel Core 2 Extreme X6800 (2,93 GHz)
- Asus P5W-DH Deluxe (Intel 975X)
- 2 x Corsair CM2X1024-6400C3 (3-4-3-9)
- Western Digital Caviar SE 320 Gt SATA II
- Enermax Galaxy 850 W
- Fujitsu-Siemens Scenicview P24 -LCD-näyttö (1920×1200)
- AMD Radeon HD 2900 XT (742 / 825 MHz)
- ATI Catalyst 8.37 -beta-ajurit
- Asus GeForce 8800 GTX (575 / 900 MHz)
- MSI GeForce 8800 GTS 640 MB (500 / 800 MHz)
- ForceWare 158.22 -ajurit
- Sapphire Radeon X1950 XTX (650 / 1000 MHz)
- Catalyst 7.4 -ajurit
- 3DMark06 1.2.0
- Call of Duty 2
- Quake 4
- Rainbow Six: Vegas
- Company of Heroes
- Supreme Commander
- Flight Simulator X
- Need for Speed: Carbon
- S.T.A.L.K.E.R.
- Windows XP Professional SP2
3DMark06-testissä Radeon HD 2900 XT:n tilanne näyttää melko hyvältä ja se sijoittuu toiseksi 10878 pisteellä olleen 18 prosenttia GeForce 8800 GTS:n edellä. Eroa edellisen sukupolven Radeon X1950 XTX:ään syntyy jopa 5000 pistettä eli noin 60 %.
3DMark06:n yksityiskohtaisista tuloksista nähdään, että Radeon HD 2900 XT on vahvoilla HDR/SM3.0-testeissä. SM2.0-suorituskyky jää kuitenkin hieman NVIDIAn GeForce 8800 GTX:n jalkoihin. CPU-testissä NVIDIAn näytönohjaimet ovat noin 25 pistettä edellä.
Need for Speed: Carbon testattiin 1600×1200-resoluutiolla, pelistä asetetulla nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelin kuvanlaatuasetukset säädettiin maksimiin. GeForce 8800 GTX suoriutuu parhaiten 55,1 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ollen jopa 58 % Radeon HD 2900 XT:tä suorituskykyisempi. GeForce 8800 GTS on 4,5 FPS eli noin 12 % nopeampi, kuin Radeon HD 2900 XT. Yllätykseksi Radeon HD 2900 XT:n ruudunpäivitysnopeus mukailee lähes täysin Radeon X1950 XTX:ää, joten suorituskyky Need for Speed: Carbonissa on täydellinen pettymys.
Quake 4 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, pelistä asetetulla nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelin kuvanlaatuasetukset säädettiin High Quality -asetukseen. Radeon HD 2900 XT:n OpenGL-suorituskyky näyttäisi olevan kunnossa ja näytönohjain suoriutuu 27,8 FPS eli noin 62 % Radeon X1950 XTX:ää paremmin. Eroa GeForce 8800 GTS:ään syntyy Radeon HD 2900 XT:n hyväksi 12 FPS (43 %) ja GeForce 8800 GTX:ään puolestaan neljä FPS (6 %).
Flight Simulator X testattiin 1600×1200-resoluutiolla, pelin omalla reunojenpehmennysasetuksella ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. GeForce 8800 GTX lyö tauluun 96,7 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden ollen 40 % Radeon HD 2900 XT:tä nopeampi. GeForce 8800 GTS:llä ruudunpäivitysnopeus on 83 FPS eli noin 21 % Radeon HD 2900 XT:tä nopeampi. 68,7 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella Radeon HD 2900 XT on 7,7 FPS eli noin 13 % suorituskykyisempi kuin Radeon X1950 XTX.
Supreme Commander testattiin 1600×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelin kuvanlaatuasetukset säädettiin maksimiin. GeForce 8800 GTX nousee omalle kymmenluvulle ollen 37,4 FPS:n tuloksella 62 % Radeon HD 2900 XT:tä suorituskykyisempi. GeForce 8800 GTS on 4,8 FPS nopeampi eli noin 21 %. Radeon HD 2900 XT on 23,1 FPS:n tuloksella 11 % Radeon X1950 XTX:ää suorituskykyisempi.
Call of Duty 2 testattiin 1600×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelin kuvanlaatuasetukset säädettiin maksimiin. ATI Radeon X1950 XTX tuotti Call of Duty 2:ssa räikeitä grafiikkavirheitä Catalyst 7.4 -ajureilla, joten se jätettiin mittauksista pois. Radeon HD 2900 XT jää joukon hännille 31,9 FPS:n ruudunpäivityksellä, kun GeForce 8800 GTS on 12,2 FPS (38 %) ja GeForce 8800 GTX jopa 24 FPS edellä (75 %).
S.T.A.L.K.E.R. testattiin 1600×1200-resoluutiolla ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelissä käytettiin Dynamic Lightning -asetusta ja kuvanlaatuasetukset säädettiin High-asetukseen. Pelimoottorilla ei saatu toimimaan reunojenpehmennystä. Radeon HD 2900 XT:n suorituskyky on lähes katastrofi ja 24,4 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella näytönohjain jää joukon hännille. Edellisen sukupolven Radeon X1950 XTX on 15 %, GeForce 8800 GTS 84 % ja GeForce 8800 GTX jopa 122 % edellä. Todennäköisesti Radeon HD 2900 XT:n suorituskyky S.T.A.L.K.E.R.:ssa tulee parantumaan ajuripäivitysten myötä.
Rainbow Six: Vegas testattiin 1600×1200-resoluutiolla ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelin kuvanlaatuasetukset säädettiin maksimiin. Rainbow Six: Vegasissa ei toimi reunojenpehmennys. Radeon HD 2900 XT:n suorituskyky sijoittuu GeForce 8800 GTX:n ja GeForce 8800 GTS:n välimaastoon 66,6 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. GeForce 8800 GTX on 13 % edellä 75,2 FPS:n tuloksella ja GeForce 8800 GTS:n 55,2 FPS:n tulokseen verrattuna Radeon HD 2900 XT on 21 % edellä. Eroa Radeon X1950 XTX:ään syntyy 31,4 FPS eli jopa 89 %.
Company of Heroes testattiin 1920×1200-resoluutiolla, pelistä asetetulla reunojenpehmennyksellä ja 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella. Pelin kuvanlaatuasetukset säädettiin maksimiin. Radeon HD 2900 XT sijoittuu jälleen GeForce 8800 GTX:n ja GeForce 8800 GTS:n välimaastoon 55,5 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. GeForce 8800 GTX on 59 % edellä 88,5 FPS:n tuloksella ja GeForce 8800 GTS:n 41,6 FPS:n tulokseen verrattuna Radeon HD 2900 XT on 33 % edellä. Yllätykseksi Radeon X1950 XTX lyö tauluun 67,1 FPS:n ruudunpäivitysnopeuden ja on 21 % Radeon HD 2900 XT:tä nopeampi.