Uusimmat

Testikokoonpano, suorituskykymittaukset ja microstuttering-testit

14.07.2008 13:40 Muropaketin toimitus

 

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

Suorituskykymittauksissa ATI Radeon HD 4870 X2 -näytönohjainta verrattiin kahden ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimen CrossFireX-konfiguraatioon, yhteen Radeon HD 4870- ja 4850- sekä edellisen sukupolven ATI Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimeen. NVIDIAn leiristä mukaan otettiin GT200-grafiikkapiiriin perustuva GeForce GTX 280 -huippumalli sekä kahdella G92-grafiikkapiirillä aiemmin keväällä julkaistu GeForce 9800 GX2 -näytönohjain. Hintavertailussa kahden ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimen CrossFireX-konfiguraatio on kallein noin 460 eurolla, GeForce GTX 280 kustantaa Suomessa tällä hetkellä hinnanleikkauksen jälkeen noin 425 euroa, markkinoilta poistuva GeForce 9800 GX2 kustantaa noin 400 euroa, ATI Radeon HD 3870 X2 noin 300 euroa, ATI Radeon HD 4870 noin 230 euroa ja ATI Radeon HD 4850 noin 150 euroa. AMD on ilmoittanut ATI Radeon HD 4870 X2:n hinnaksi noin 500 dollaria, mutta lopullista suositushintaa ei ole vielä tiedossa.

Testikokoonpano varustettiin Intelin tehokkaimmalla 3,16 GHz:n kellotaajuudella toimivalla kaksiytimisellä Core 2 Duo E8500 -prosessorilla, Intel X48 -piirisarjaan perustuvalla Asus P5E64 WS Evolution -emolevyllä, neljällä gigatavulla DDR3-muistia ja 32-bittisellä Windows Vista Ultimate -käyttöjärjestelmällä. ATI Radeon HD 4870 X2:lla käytettiin 9. heinäkuuta päivättyjä AMD_R700_VISTA_8.52_RC2_BR66515_July9 -beta-ajureita, ATI Radeon HD 4800 -sarjan näytönohjaimilla käytettiin Sample_vista32-64_HD4800_Series_5 -beta-ajureita, GeForce GTX 280:lla WHQL-hyväksyttyjä GeForce 177.35- ja GeForce 9800 GX:lla 175.15-ajureita. ATI Radeon HD 3870 X2:lla käytettiin virallisia Catalyst 8.6-ajureita. Testiohjelmiksi ja peleiksi valittiin 3DMark06 (DirectX 9.0c), 3DMark Vantage (DirectX 10), Crysis, Assassin’s Creed, World in Conflict ja Race driver: GRID. Testeissä jokaisella näytönohjaimella pelattiin tietty pätkä peliä ja ruudunpäivitysnopeus mitattiin Frapsilla.

HUOM! AMD pyysi kaikkia sivustoja vapaasti valitsemaan neljä pelitestiä käsiteltäväksi, joten jätimme Call of Duty 4:n ja Bioshockin tulokset pois artikkelista.

  • Intel Core 2 Duo E8500 (3,16 GHz)
  • Asus P5E64 WS Evolution (Intel X48)
  • Neljä gigatavua DDR3-muistia @ 1333 MHz (7-7-7-20)
  • ATI Radeon HD 4870 X2
  • ATI Radeon HD 4870 CrossFireX
  • Sapphire Radeon HD 4870
  • PowerColor Radeon HD 4850
  • ATI Radeon HD 3870 X2
  • Leadtek WinFast GTX 280
  • Asus EN9800GX2
  • Western Digital Caviar SE 320 Gt SATA II
  • LG 52x CD-ROM
  • Silverstone Olympus 1200 W
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • AMD_R700_VISTA_8.52_RC2_BR66515_July9 -beta-ajuri (ATI Radeon HD 4870 X2)
  • Sample_vista32-64_HD4800_Series_5 -beta-ajuri (ATI Radeon HD 4870 & 4850)
  • Catalyst 8.6 -ajurit (ATI Radeon HD 3870 X2)
  • GeForce 177.35 WHQL -ajurit (GeForce GTX 280)
  • GeForce 175.16 WHQL -ajurit (GeForce 9800 GX)
  • Windows Vista Ultimate 32-bit (Service Pack 1)

 

3DMark06:n vakiotestissä voiton nappaa kahden ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimen CrossFireX-konfiguraatio 16216 pisteellä. ATI Radeon HD 4870 X2 nousee melkein tasoihin, mutta jää jälkeen noin 100 pisteen verran 16093 pisteen tuloksella. Edellisen sukupolven ATI Radeon HD 3870 X2 jää jälkeen uutukaisesta noin 900 pistettä 15200 pisteen tuloksella. GeForce GTX 280 ja GeForce 9800 GX2 kamppailevat tasaväkisesti 14500 pisteen tuntumassa ja GTX 280 onnistuu viemään pidemmän korren, mutta vain 59 pisteen erolla. ATI Radeon HD 4870 jää 13598 pisteeseen ja ATI Radeon HD 4850 joukon hännille 11896 pisteellä.

 

DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin läpi Performance- ja Extreme-preseteillä. Performance-preset on määritelty käyttämään 1280×1024-resoluutiota, trilinear-suodatusta ja reunojenpehmennys ei ole käytössä. Extreme-preset rullaa puolestaan 1920×1200-resoluutiolla, anisotrooppisella suodatuksella ja 4x-reunojenpehmennyksellä ja on huomattavasti näytönohjainpainotteisempi.

Performance-presetissä ATI Radeon HD 4870 X2 rikkoo 11000 pisteen rajapyykin 11046 pisteellä ja jättää kahden ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimen CrossFireX-konfiguraation taakseen noin 120 pisteellä. GeForce GTX 280 ja GeForce 9800 GX2 ovat Performance-presetissä tasoissa noin 8800 pisteessä ja eroa on vain 15 pistettä GeForce GTX 280:n hyväksi. ATI Radeon HD 3870 X2 putoaa Performance-presetissä neljännelle sijalle 7691 pisteen tuloksella ja ATI Radeon HD 4870 nousee kantaan kiinni 7470 pisteellä. ATI Radeon HD 4850 jää 6297 pisteeseen.

Extreme-presetissä ATI Radeon HD 4870 X2 ja ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimen CrossFireX-konfiguraatio tykittävät tauluun miltei 7000 pisteen tuloksen GeForce GTX 280:n jäädessä alle 5000 pisteeseen. GeForce 9800 GX2 jää 3818 pisteeseen ja ATI Radeon HD 4870 nousee melko lähelle 3557 pisteellä. ATI Radeon HD 3870 X2 jää Extreme-presetissä toiseksi viimeiseksi 3094 pisteellä ja ATI Radeon HD 4850 on viimeinen 2784 pisteellä.

 

Crysikseen asennettiin 1.2.1-päivitys ja peliä testattiin 1600×1200-resoluutiolla ilman kuvanlaatua parantavia tekijöitä ja pelin high-tason asetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

ATI Radeon HD 4870 X2 ja ATI Radeon HD 4870 CrossFireX-konfiguraatio saavuttavat joukon ainoina yli 40 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden noin 41 FPS:n tuloksella. Eroa syntyy ATI Radeon HD 4870 X2 hyväksi ainoastaan 0,3 FPS. GeForce GTX 280 ja GeForce 9800 GX2 jäävät hieman jälkeen kärkikaksikosta noin 39,5 FPS:n tuloksella, mutta huomion arvoinen seikka on minimi ruudunpäivitysnopeuden tipahtaminen GeForce 9800 GX2:lla jopa 22 FPS:ään, kun GeForce GTX 280:lla se on 30 FPS. ATI Radeon HD 4870 yltää vielä yli 30 FPS:n tulokseen 34,2 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, kun ATI Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus jää noin 29 FPS:ään ja minimi tipahtaa 20 FPS:n tuntumaan. ATI Radeon HD 4850:llä jäädään 27,7 FPS:ään.

 

Assassin’s Creed päivitettin 1.02-versioon, joka poistaa pelistä viallisen DirectX 10.1 -tuen. Assassin’s Creed testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, pelistä asetetulla anisotrooppisella suodatuksella ja korkeimmilla kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

Assassin’s Creedissä ATI Radeon HD 4870 X2 ja ATI Radeon HD 4870 CrossFireX-konfiguraatio nousevat yli 50 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen, kun jopa neljä näytönohjainta taistelee niiden takana yhden FPS:n sisässä: ATI Radeon HD 3870 X2 (49,8 FPS), GeForce GTX 280 (49,7 FPS), ATI Radeon HD 4870 (49,3 FPS) ja GeForce 9800 GX2 (48,9 FPS). Näin tasaisessa tilanteessa onkin syytä tarkastella miniminopeutta, jolloin GeForce GTX 280 ja ATI Radeon HD 4870 erottuvat edukseen 38 ja 35 FPS:n tuloksilla, kun GeForce 9800 GX2 ja ATI Radeon HD 3870 X2 jäävät 28 ja 32 FPS:ään. ATI Radeon HD 4850 suoriutuu tasaisesta testistä hieman muita heikommin 42,3 FPS:n tuloksella.

 

DirectX 10 -rajapintaa tukeva World in Conflict on näyttävä reaaliaikainen strategiapeli, jonka on kehittänyt ruotsalainen Massive Entertainment -pelistudio. World in Conflict testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, 16x-anisotrooppisella suodatuksella ja Very High -kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa.

World in Conflictissa ATI Radeon HD 4870 X2 ja ATI Radeon HD 4870 CrossFireX-konfiguraatio jättävät GeForce GTX 280:n taakseen kuudella FPS:llä ja kirjauttavat tauluun noin 48 FPS:n keskimääräisen ruudunpäivitysnopeuden. GeForce GTX 280:lla ruudunpäivitysnopeus on 41,6 FPS ja GeForce 9800 GX2 jää hieman alle 40 FPS:ään 39,5 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. ATI Radeon HD 4870 suoriutuu sotatantereelta 37,3 FPS:llä, ATI Radeon HD 3870 X2 32,5 FPS:llä ja ATI Radeon HD 4850 roikkuu joukon viimeisenä 30,3 FPS:llä.

 

Vauhdikas Race Driver: GRID on uusin osa Codemastersin TOCA Touring Cars -pelisarjassa. GRID käyttää Codemastersin omaa Ego-pelimoottoria, joka on kehittyneempi versio Colin McRae: Dirt -pelissä käytetystä Neon-moottorista. Muun muassa vahingonmallinnus on uusittu kokonaan. Race Driver: GRID testattiin 1920×1200-resoluutiolla, 4x-reunojenpehmennyksellä, 16x-anisotrooppisella suodatuksella ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla.

ATI Radeon HD 4870 X2 ja ATI Radeon HD 4870 CrossFireX-konfiguraatio nousevat kirkkaasti yli 70 FPS:n tulokseen, kun GeForce GTX 280 jää 68,6 FPS:ään. ATI Radeon HD 4870 tarjoaa yllättäen tiukan vastuksen NVIDIAn huippumallille ja jää siitä jälkeen vain 1,7 FPS:n verran 66,9 FPS:n tuloksella. GeForce 9800 GX2 on hyvin 4870:n kannoilla 65,8 FPS:n tuloksella, kun ATI Radeon HD 4850 suoriutuu testistä 53,1 FPS:n tuloksella ja perää pitää ATI Radeon HD 3870 X2 surkealla 37 FPS:n tuloksella.

Microstuttering-ongelma korjattu?

ATI Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimella on havaittu renderöintiongelmia tietyissä peleissä, jotka tarkoittavat käytännössä ruutujen välisten renderöintiaikojen huomattavaa variaatiota. Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on esimerkiksi 30 FPS, se tarkoittaa sitä, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 30 ruutua. Sekunti koostuu 1000 millisekunnista, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 33,3 millisekunnin välein (1000 ms / 30).

Kokeilimme tallentaa Fraps-ohjelmalla ruutujen välisiä renderöintiaikoja ja huomasimme, että esimerkiksi Crysiksessä ATI Radeon HD 3870 X2 -näytönohjaimella joka toinen ruutu renderöityi 21,5 millisekunnin jälkeen ja joka toinen ruutu 49,5 millisekunnin jälkeen. Pelissä microstuttering-ongelma esiintyy ärsyttävänä nykimisenä. Race Driver: GRID -pelissä ongelma oli vakavampi ja joka toinen ruutu renderöityi 24,9 – 27 millisekunnin välein ja joka toinen 40,2 – 42,4 millisekunnin välein.

ATI Radeon HD 4870 X2 -näytönohjaimella mittaustulokset näyttivät huomattavasti paremmilta ja Crysiksessä jokainen ruutu renderöityi kohtalaisen tasaisesti noin 21,6 – 22,1 millisekunnin välein. Race Driver: GRID -pelissä tilanne oli sama ja ruudut renderöityivät 15,3 – 17,6 millisekunnin välein. Vastaavat tulokset mitattiin myös kahden ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimen CrossFireX-konfiguraatiolla, joten AMD on ilmeisesti onnistunut pääsemään Radeon HD 3800 -sarjaa tietyissä peleissä vaivanneesta microstuttering-ongelmasta eroon ATI Radeon HD 4800 -sarjan näytönohjaimilla.

Vertailun vuoksi kokeilimme Crysistä ja Race Driver: GRID -peliä myös NVIDIAn kahdella G92-grafiikkapiirillä varustetulla GeForce 9800 GX2 -näytönohjaimella, jolla mitattiin selvästi enemmän heittelyä ruutujen välisissä renderöintiajoissa kuin ATI Radeon HD 4870 X2 -näytönohjaimella. Crysiksessä ruutujen välinen renderöintiaika heitteli 21,9 – 25,1 millisekunnin ja Race Driver: GRID -pelissä 16,8 – 21,7 millisekunnin välillä.

Yhdellä grafiikkapiirillä microstuttering-ongelmaa ei havaittu. ATI Radeon HD 4870 -näytönohjaimella ja GeForce 9800 GX2 yhdellä G92-grafiikkapiirillä renderöivät ruudut tasaisin väliajoin ilman huomattavaa variaatiota.

Sisältö

  1. ATI Radeon HD 4870 X2 (R700)
  2. Testikokoonpano, suorituskykymittaukset ja microstuttering-testit
  3. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  4. Ylikellotus ja loppuyhteenveto