Uusimmat

GeForce GTX 480 & 257.15-ajurit

12.06.2010 00:39 Sampsa Kurri

NVIDIA on julkaisi 24. toukokuuta GeForce 257.15 -beeta-ajurit, jotka ovat ensimmäiset julkiset uuden Release 256 -sarjan ajurit. Ajurit tukevat GeForce 6-, 7-, 8-, 9-, 100-, 200-, 300- ja 400 -sarjan näytönohjaimia sekä ION-grafikkapiirejä. NVIDIA lupaa uusien ajureiden tuovan mukanaan parannusta suorituskykyyn useissa peleissä ja esimerkiksi GeForce GTX 480 -näytönohjaimella odotettavissa on 4-25 % parannus useiden pelien ruudunpäivitysnopeudessa. Lisäksi ajurit tuovat mukanaan Blu-ray 3D -tuen 3D Vision -ominaisuudelle, PhysX on päivitetty 9.10.0222-versioon sekä mukana on OpenGL 4.0 -tuki GeForce GTX 400 -sarjan näytönohjaimille ja tuki CUDA Toolkit 3.1 -versiolle. Ajureissa on uusi extreme-reunojenpehmennysominaisuus, joka mahdollistaa 96x-reunojenpehmennyksen 3-Way SLI -konfiguraatioilla.

Monet kuluttajat ovat olleet suorastaan vihaisia 3D Vision Surround -tuen puuttumisesta, jota mainostetaan näytönohjaimien myyntipakkauksissa ja tuotesivuilla. Tuki kahden ja kolmen näytön 3D Vision Surround -ominaisuudelle vaatii kuitenkin edelleen viimeistelyä ja sen odotetaan näillä näkymin olevan valmis vasta kesäkuun lopulla julkaistavien ajureiden yhteydessä.

Testasimme Muropaketissa GeForce GTX 480 -näytönohjaimen heti julkaisun yhteydessä maaliskuun lopulla GeForce 197.15 -beeta-ajureilla ja kokeilimme Asuksen myyntiversiota WHQL-hyväksytyillä GeForce 197.41 -ajureilla GeForce GTX 470 -artikkelin yhteydessä. Tässä artikkelissa testaamme GeForce GTX 480:n uusilla GeForce 257.15 -beeta-ajureilla ja katsastamme, kuinka hyvin NVIDIAn lupaukset paremmasta suorituskyvystä pitävät paikkaansa Muropaketin käyttämässä testirutiinissa, jossa pelejä pelataan ja minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitataan Fraps-ohjelmalla.

NVIDIA Control Paneliin pääsee käsiksi Windowsin työpöydällä hiiren oikeaa nappia klikkaamalla ilmestyvästä valikosta. GeForce 257.15 -beeta-ajureiden perusnäkymä on melko pitkälle sama kuin 197-sarjan ajureissa, mutta vasemmalla sijaitsevat valikot on järjestetty uudelleen ja nimetty 3D Vision-, 3D Settings-, Display- ja Video-osioihin.

Control Panelin vasemmasta alanurkasta löytyy linkki System Information -ikkunaan, joka listaa näytönohjaimen ja järjestelmän ominaisuudet ja yksityiskohdat.

3D Vision -valikon Set Up Stereoscopic 3D -sivulta voidaan ottaa käyttöön 3D-ominaisuus käyttöön ja säätää 3D-lasien syvyysvaikutelma. Tutustuimme Muropaketissa NVIDIAn 3D Vision -ominaisuuteen erillisessä tekniikka katsauksessa jo viime vuonna: Muropaketti, NVIDIA 3D Vision.

Kuvanlaatuasetusten kannalta tärkeimmät asetukset löytyvät 3D Settings -valikon alta löytyvästä Manage 3D Settings -sivulta. Kaksi tärkeintä ominaisuutta ovat tekstuurien terävyyttä ja kuvanlaatua säätelevä anisotrooppinen suodatus (Anisotropic Filtering) ja objektien reunojen sahalaitoja tasoittava reunojenpehmennys (Antialiasing). Kyseisien ominaisuuksien käyttö voidaan yleensä säätää pelien kuvanlaatuasetuksista, mutta esimerkiksi anisotrooppisen suodatuksen joutuu usein pakottamaan päälle ajureista. Nykypäivän huippunäytönohjaimilla anisotrooppisessa suodatuksessa voidaan käyttää 16x-asetusta ja reunojenpehmennyksessä 4x- tai 8x-asetusta. Alempana Manage 3D Settings -sivulla on mahdollisuus pakottaa pystytahdistus pois päältä.

Set PhysX Configuration -sivulta voidaan määritellä suoritetaanko PhysX-fysiikkakiihdytys näytönohjaimen grafiikkapiirillä vai prosessorilla.

 

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

ATI Radeon HD 5970, ATI Radeon HD 5870 ja GeForce GTX 480

Suorituskykymittauksissa GeForce GTX 480 -näytönohjaimella ajettiin testit 9. huhtikuuta julkaistuilla WHQL-hyväksytyillä 197.41-ajureilla ja 24. toukokuuta julkaistuilla 257.15-beeta-ajureilla. AMD:n puolelta taulukoihin otettiin mukaan tulokset viime syksynä julkaistulla yhdellä Cypress-grafiikkapiirillä varustetulla ATI Radeon HD 5870 -mallilla ja kahden grafiikkapiirin Hemlock-koodinimellisellä ATI Radeon HD 5970:llä, joilla käytettiin Catalyst 10.3a -preview-ajureita.

Testikokoonpano kasattiin NZXT:n Hush Silent -koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. NVIDIA suosittelee GeForce GTX 480- ja 470-näytönohjaimen kanssa käytettäväksi Thermaltaken Element V NVIDIA Edition -koteloa tai muita yrityksen Fermi-sertifioituja koteloita erityisesti useamman näytönohjaimen konfiguraatioissa. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe -emolevy ja kuusi gigatavua Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina käytettiin neliytimistä ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettua 2,8 GHz:n kellotaajuudella toimivaa Core i7-930 -mallia, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,06 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Samsungin teratavun SpinPoint F3 -kiintolevylle.

Testikokoonpano

  • Intel Core i7-930 (2,8 GHz)
  • Asus P6T Deluxe (Intel X58)
  • 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)
  • NVIDIA GeForce GTX 480 (700/1401/924 MHz)
  • Asus GeForce GTX 480 (700/1401/924 MHz)
  • ATI Radeon HD 5970 (725/1000 MHz)
  • ATI Radeon HD 5870 (850/1200 MHz)
  • Samsung SpinPoint F3 1 Tt
  • Cooler Master Realpower 850 W
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

Ajurit

  • GeForce 257.15 -beeta-ajurit (NVIDIA GeForce GTX 480)
  • GeForce 197.41 WHQL -ajurit (Asus GeForce GTX 480)
  • ATI Catalyst 10.3a -preview-ajurit (ATI Radeon HD 5870 & 5970)

 

DirectX 9- ja 10-testit

3DMark-tuoteperheen testiohjelmista DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin performance-presetillä ja DirectX 9.0c -rajapintaa tukeva 3DMark06 vakioasetuksilla.

3DMark Vantagessa GeForce GTX 480:n tulos paranee 257.15-ajureilla 869 pisteellä eli noin viidellä prosentilla. Samalla ATI Radeon HD 5870 jää taakse noin 350 pisteellä. Prosessorirajoitteisessa 3DMark06-testissä GeForce GTX 480:n tulos paranee uusilla ajureilla vain 66 pisteellä.

Call of Duty: Modern Warfare 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Extra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Call of Duty: Modern Warfare 2 pyöri jo 197.41-ajureilla 96 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella, joten 257.15-ajureiden marginaalisella 1,2 FPS:n parannuksella ei ole pelikokemukseen kovin suurta merkitystä.

Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis Warheadissa minimi ruudunpäivitysnopeus parani 257.15-ajureilla yhdellä FPS:llä ja keskimääräinen sekä maksimi ruudunpäivitysnopeus kahdella FPS:llä.

Tom Clancy’s HAWX testattiin DirectX 10.1 -rajapinnalla, 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla ja High-tason SSAO-asetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

HAWX:ssa 257.15-ajureilla GeForce GTX 480:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani noin neljällä FPS:llä, mutta sillä ei juurikaan ole merkitystä reilusti yli 100 FPS:n tuloksissa.

DirectX 11 -testit

Unigine Heaven 2.0 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 480:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani Unigine Heaven -testissä 257.15-ajureilla 1,5 FPS:llä.

Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 2:ssa minimi ruudunpäivitysnopeus parani 257.15-ajureilla kahdella FPS:llä ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousi kolmella FPS:llä.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Ihmettelimme Battlefield: Bad Company 2:n heikkoa keskimääräistä ruudunpäivitysnopeutta jo alkuperäisessä GeForce GTX 480 -artikkelissa, mutta uudet GeForce 257.15 -beeta-ajurit korjaavat tilannetta melko radikaalisti. GeForce GTX 480:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani jopa 15 FPS:llä eli noin 31 % ja myös minimi ruudunpäivitysnopeus parani 10 FPS:llä ohittaen samalla ATI Radeon HD 5970:n.

Aliens vs Predator testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce 257.15 -ajurit paransivat GeForce GTX 480:n ruudunpäivitystä 3,5 FPS:llä eli noin 10 %.

Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, AAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Graafisesti erittäin raskaassa Metro 2033:ssa parannus ruudunpäivitysnopeuteen on maltillisempi ja jää 1,1 FPS:ään. Minimi ruudunpäivitysnopeus kuitenkin parani kolmella FPS:llä.

 

Loppuyhteenveto

NVIDIAn uudet GeForce 257.15 -beeta-ajurit ovat tervetullut päivitys GeForce GTX 400 -sarjan näytönohjaimille. Merkittävin suorituskykylisäys nähtiin Battlefield: Bad Company 2 -pelissä, jossa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani 15 FPS:llä ja myös minimi ruudunpäivitysnopeus parani 10 FPS:llä. Muista DirectX 11 -peleistä Aliens vs Predatorissa keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani 3,5 FPS:llä, Dirt 2:ssa kahdella FPS:llä ja Metro 2033:ssa 1,1 FPS:llä. DirectX 10 -rajapintaa tukevassa Crysis Warheadissa nähtiin kahden FPS:n parannus. Call of Duty: Modern Warfare 2 ja Tom Clancy’s HAWX pyörivät maksimi kuvanlaatuasetuksilla niin korkealla ruudunpäivitysnopeudella, että muutaman FPS:n parannus ei juuri muuta pelikokemusta. 3DMark Vantagessa uusilla ajureilla lopputuloksessa nähtiin noin 10 prosentin parannus.

GeForce 257.15 -beeta-ajureiden myötä GeForce GTX 480 on Muropaketin testien perusteella suorituskykyisempi näytönohjain kuin ATI Radeon HD 5870 ja DirectX 11 -peleissä eroa syntyi GeForce GTX 480:n hyväksi noin 11-34 %. ATI Radeon HD 5870 maksaa Suomessa edullisimmillaan noin 370 euroa ja GeForce GTX 480 noin 470 euroa eli hintaeroa on 100 euron verran. AMD:n suorituskykyisimmän ATI Radeon HD 5970 -mallin saatavuus on edelleen todella heikko ja hintataso Suomessa on kohonnut jo yli 600 euroon. ATI Radeon HD 5970 on siis yli 120 euroa kalliimpi kuin GeForce GTX 480, mutta DirectX 11 -peleissä suorituskykyero jää 14-31 prosenttiin. Tällä hetkellä NVIDIAn GeForce GTX 480 on suorituskykynsä puolesta hinnoiteltu oikein, jos sitä verrataan AMD:n ATI Radeon HD 5870- ja 5970-malleihin. Valitettavasti ajuripäivityksellä ei kuitenkaan voida vaikuttaa näytönohjaimen lämmöntuottoon ja tehonkulutukseen, jotka säilyvät kiistämättä turhan korkeina.

NVIDIAn odotetaan julkaisevan seuraavaksi kuluttajaluokan GF104-koodinimellinen grafiikkapiiri ja siihen perustuva GeForce GTX 460 -näytönohjain. Huhujen mukaan yritys olisi valmistelemassa myös GeForce GTX 490 -huippumallia, joka olisi varustettu kahdella GF104-grafiikkapiirillä. GeForce GTX 490:n myötä voisi kuvitella, että NVIDIA on haudannut aikeet päivittää GF100-grafiikkapiiri B1-versioon ja tuoda markkinoille 512 CUDA-ytimellä varustettu malli. Täysiverinen GF100 saatetaan kuitenkin nähdä tuotannossa pienemmällä 28 nm:n viivanleveydellä, jonka ansiosta yli kolmen miljardin transistorin tuottama tehonkulutus ja lämmöntuotto toivottavasti saadaan kuriin.