Uusimmat

Prosessori- ja 3D-suorituskyky

25.12.2014 00:23 Muropaketin toimitus

Suorituskykytesteissä Asus ROG GR8:n vertailukohtina käytettiin Muropaketissa viime kesänä testattuja pelikannettavia (Asus, MSI & XMG). Kysymys on täysin erilaisista ja hintaisista laitteista, joita käytetään oletuksena eri paikoissa, mutta yhdistävä tekijä on pelaaminen. Muita verrokkeja oli tähän hätään vaikea keksiä, sillä ROG GR8:n tapauksessa kysymyksessä on ensimmäinen PC-pelikonsoli Muropaketin testeissä.

Neliytimisillä Core i7 -mobiiliprosessoreilla ja NVIDIAn GeForce GTX 870/880M -grafiikkaohjaimilla varustettujen pelikannettavien hintataso on 1500-2000 euroa, joten kyseessä on noin 500-1000 euroa ROG GR8:aa kalliimmat laitteet. Pelikannettavissa on kuitenkin mukana näyttö, näppäimistö, hiiri ja kaiuttimet, joten niiden hankinnan jälkeen lopullinen hintaero tasoittuu.

 

Asus ROG GR8

  • Intel Core i7-4510U (2/4 ydintä/säiettä, 2,0 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,1 GHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2 Gt (1150/1325 MHz)
  • 8 Gt DDR3L-1600
  • Hitachi Travelstar 7K1000 1000 GB
  • Panasonic videotykki 70″ (1920×1080)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit

 

Asus G750JZ

  • Intel Core i7-4700HQ (4/8 ydintä/säiettä, 2,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,4 GHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 880M 4 Gt (1024/1250 MHz)
  • 8 Gt DDR3-1600
  • Seagate Laptop SSHD 750 GB
  • 17,3″ (1920×1080)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit

 

MSI GT70 2PC

  • Intel Core i7-4800MQ (4/8 ydintä/säiettä, 2,6 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,6 GHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 870M 3 Gt (967/1250 MHz)
  • 8 Gt DDR3-1600
  • Hitachi Travelstar 7K1000 1000 GB
  • 17,3″ (1920×1080)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit

 

XMG P704 Pro

  • Intel Core i7-4710MQ (4/8 ydintä/säiettä, 2,5 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,5 GHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 880M 8 Gt (993/1250 MHz)
  • 8 Gt DDR3-1600
  • Crucial M550 SSD 128 GB & Western Digital Scorpio Black 750 GB
  • 17,3″ (1920×1080)
  • Microsoft Windows 8.1 64-bit

 

Prosessorisuorituskyky

SiSoft Sandra 2014:n Processor Arithmetic -testiä käytettiin synteettisenä testiohjelmana mittaamaan prosessorin suorituskykyä. Suurempi tulos on parempi.

ROG GR8:n kaksiytiminen prosessori jäi useamman säikeen rasituksessa selvästi peliläppäreiden neliytimisten Core i7 -tehomallien taakse. Suorituskyky oli samaa tasoa kuin esimerkiksi työpöytäkäytössä suositulla Intel Pentium G3258 Anniversary Edition -prosessorilla.

Cinebench R15:llä testattiin renderöintinopeutta ja testissä suorituskykyyn vaikuttaa ratkaisevasti käytössä olevien ytimien lukumäärä. Ohjelma ilmoittaa renderöinnin jälkeen tuloksen yksinkertaisesti pisteinä ja suurempi tulos on parempi.

Tilanne pysyi odotettuun tapaan muuttumattomana: neljä ydintä päihitti selvällä erolla kaksi ydintä.

Juce’s x264 Benchmark 0.3 on parannettu versio Tech ARP:n x264 HD Benchmark Ver. 4.0 -testistä, joka testaa, kuinka nopeasti HD-laatuinen videopätkä koodataan 1-pass-pakkauksella x264-videotiedostoksi. Testi ilmoittaa tulokset keskimääräisenä FPS-lukemana (Frames Per Second). Suurempi tulos on parempi.

Kaikkia prosessoriytimiä hyödyntävä x264-testi jatkoi samalla linjalla ja ROG GR8:n kaksiytiminen Core i7 -prosessori jäi neliytimisten peliläppäreiden jalkoihin.

AIDA64 Engineer Edition 4.00:n muistitesti mittaa keskusmuistin muistiväylän kaistanleveyttä megatavuina sekunnissa kirjoitus-, luku- ja kopiointitesteissä. Suurempi tulos on parempi.

Asus ROG GR8:ssa käytössä on kaksi muistikanavaa ja tulokset olivat linjassa pelikannettavien kanssa. MSI:n GT70 2PC -kannettavassa oli käytössä vain yksi muistikanava ja se näkyy radikaalisti muistikaistan nopeudessa.

CrystalDiskMark 3:lla testattiin kiintolevyn/SSD-aseman lukunopeutta, jolla taulukosta löytyy neljä eri testauskohdetta. Ensimmäisenä testinä on perättäisen datan lukeminen (seq), seuraavina satunnaiset 4 ja 512 kilotavun lohkot ja viimeisenä 4 kilotavun lohkolla QD32:lla (Queue Depth). Taulukossa suurempi tulos on parempi.

SSD-levyn suorituskykyyn ei ROG GR8:n Hitachi Travelstar 7K1000 1000 GB tietenkään yltänyt, mutta oli samalla tasolla MSI:n peliläppärin kanssa kanssa, jossa käytössä on sama kiintolevy.

CrystalDiskMark3:lla testattiin myös kirjoitusnopeutta ja sillä testit olivat samat kuin lukutestissä. Taulukossa suurempi tulos on parempi. Kirjoitustestien tulokset mukailivat täysin lukutestejä.

 

3D-suorituskyky

Futuremarkin uusin 3DMark testattiin Fire Strike -testin vakioasetuksilla, jossa on käytössä DirectX 11 -rajapinta, 1920×1080-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, trilineaarinen suodatus ja keskitason kuvanlaatuasetukset. Suurempi tulos on parempi.

Mobiilinäytönohjaimien vertailussa ROG GR8:n ylikellotettu GeForce GTX 750 Ti pärjäsi kohtalaisen hyvin, vaikka turpiin tulikin. Pisteitä GeForce GTX 880M -malliin verrattuna tuli noin 30 prosenttia vähemmän ja 870M-malliin nähden noin kymmenen prosenttia vähemmän.

3DMarkista päädyttiin testaamaan myös uusi Sky Diver -testi vakioasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Tulokset olivat hyvin samankaltaisia kuin raskaammassa Fire Strike -testissä ja erot säilyivät muutaman prosentin tarkkuudella samoina.

Battlefield 4 testattiin 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Ruudunpäivitysnopeudet testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

ROG GR8 väänsi Battlefieldissä yllättävän hyvin ja ei antanut suorituskyvyn tipahtaa raskaimmissa kohdissa alle 20 FPS:n. Erot keskimääräisissä ruudunpäivitysnopeuksissa pysyivät peliläppäreihin nähden samoina.

Crysis 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, 2x MSAA ja pelin High-kuvanlaatuasetuksilla. Ruudunpäivitysnopeudet testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Crysis 3:ssa erot tasoittuvat ja ROG GR8 nousi uudemman sukupolven Maxwell-arkkitehtuurin voimin GeForce GTX 870M:n ohi. Pelitestien perusteella on kuitenkin todettava, että sulava pelikokemus vaatii ROG GR8:lla kuvanlaatuasetuksista tai resoluutiosta tinkimistä.

Sisältö

  1. Konsoli-PC: Asus ROG GR8
  2. Laitteen esittely ja ominaisuudet
  3. Prosessori- ja 3D-suorituskyky
  4. Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  5. Loppuyhteenveto