NVIDIA GeForce 650 Ti (GK106)

18.12.2012 23:17 |

NVIDIAn piti alun perin julkaista ensimmäinen Kepler-arkkitehtuuriin perustuva näytönohjain vuoden 2011 puolella, mutta yritys ilmoitti myöhästymisestä hyvissä ajoin ja GeForce GTX 680 saapui markkinoille kuluvan vuoden maaliskuussa. High-end-markkinoille suunnatun näytönohjaimen jälkeen NVIDIA on julkaissut useita Kepler-arkkitehtuurillisia GeForce-näytönohjaimia laajentaen valikoimaa eri hintaluokkiin. Syyskuussa tutustuimme GeForce GTX 660 -näytönohjaimeen ja nyt vuorossa on pykälää edullisempi GeForce GTX 650 Ti.

Tässä artikkelissa tutustumme GeForce GTX 650 Ti:ssä käytössä olevaan GK106-grafiikkapiiriin ja Asuksen GeForce GTX 650 Ti DirectCU II TOP -näytönohjaimeen. Mukana on myös pikatutustuminen testeissä vertailukohtana käytettävään MSI R7850-1GD5/OC -näytönohjaimeen. Suorituskyky-, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittauksissa GeForce GTX 650 Ti:tä verrataan GeForce GTX 660:een, edellisen sukupolven GeForce GTX 550 Ti:hin sekä AMD:n Radeon HD 7850:n yhden gigatavun versioon. Artikkelin lopusta löytyvät ylikellotustestit GeForce GTX 650 Ti:llä.

Maaliskuussa julkaistu GeForce GTX 680 (GK104) on edelleen yrityksen suorituskykyisin yhden grafiikkapiirin näytönohjain. Huhtikuussa markkinoille ilmestyi kahdella grafiikkapiirillä varustettu GeForce GTX 690 (2 x GK104) ja toukokuussa Kepler-tarjonta laajeni edullisemmalla GeForce GTX 670:llä (GK104). Sen jälkeen linja on jatkunut kohti edullisempia malleja ja elokuussa NVIDIA julkaisi GeForce GTX 660 Ti:n (GK104) ja syyskuussa GeForce GTX 660:n (GK106) sekä GeForce GTX 650:n (GK107). GeForce GTX 650 Ti (GK106) julkaistiin 9. lokakuuta.

NVIDIA on jaotellut Kepler-näytönohjaimet kolmeen kategoriaan, joista suorituskykyisimmässä Game Changing Innovation -ryhmässä ovat GeForce GTX 690 ($999), GeForce GTX 680 ($499) ja GeForce GTX 670 ($399). Keskiryhmää NVIDIA kutsuu nimellä The Weapon of Choice ja kyseessä ovat GeForce GTX 660 Ti– ($299) ja GeForce GTX 660 -näytönohjaimet ($229). Step up to GeForce GTX käsittää aiemman GeForce GTX 650:n ($109) ohella nyt julkaistun GeForce GTX 650 Ti:n, mutta NVIDIA ei ole listannut sille ohjehintaa. Muropaketin Hintavertailussa halvimmat perusmallit on listattu alle 120 euron hintaan, kun taas kalleimmilla tehdasylikellotetuilla malleilla hinta nousee 180 euroon.

Muropaketin Hintavertailu, GeForce GTX 650 Ti

GeForce GTX 650 Ti:n merkittävimmät ominaisuudet ovat 928 MHz:n (kuvasta poiketen) kellotaajuudella toimivan GK106-grafiikkapiirin 768 CUDA-ydintä. 128-bittisen muistiväylän jatkona on yksi gigatavu GDDR5-muistia, joka toimii 1350 MHz:n kellotaajuudella (5400 MHz QDR). Piirilevy on varustettu yhdellä kuusipinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä, NVIDIAn ilmoittama TDP-arvo on 110 wattia ja tuettuna on PCI Express 3.0 -standardi. Näyttöliittiminä on kaksi kaksilinkkistä DVI-liitintä ja yksi mini-HDMI-liitin.

Ominaisuuksien valossa GeForce GTX 650 Ti:ssä on 192 CUDA-ydintä, 16 tekstuuriyksikköä ja 8 ROP-yksikköä vähemmän kuin GeForce GTX 660:ssä. Grafiikkapiiri toimii 55 MHz:n ja muistit 152 MHz:n (608 MHz QDR) alemmalla kellotaajuudella, eikä tuettuna ole GPU Boost -teknologiaa, joka nostaisi automaattisesti grafiikkapiirin kellotaajuutta 3D-rasituksessa. Lisäksi GeForce GTX 650 Ti:n TDP-arvo on 30 wattia alhaisempi.

GK106-grafiikkapiiri rakentuu yhteensä kolmesta GPC:stä (Graphics Processing Cluster), joita NVIDIA itse kutsuu minigrafiikkapiireiksi ja suurin osa tärkeimmistä grafiikkatoiminnoista suoritetaan niiden sisällä. GK106:ssa on viisi toisen sukupolven SMX-moduulia (Streaming Multiprocessor) eli yhdessä GPC:ssä on asymmetrisesti vain yksi SMX-moduuli, kuten kaaviokuvasta näkyy. GeForce GTX 660 -näytönohjaimessa ovat käytössä kaikki viisi SMX-moduulia, mutta GeForce GTX 650 Ti:n tapauksessa NVIDIA on poistanut käytöstä yhden moduulin.

Yhdessä SMX-moduulissa on 192 CUDA-ydintä ja neljän SMX-moduulin myötä GeForce GTX 650 Ti:n GK106-grafiikkapiirissä on 768 CUDA-ydintä. Yhdessä CUDA-ytimessä on täysin liukuhihnoitettu aritmeettislooginen- (ALU) ja liukulukuyksikkö (FPU). CUDA-ytimien rinnalla on 32 kappaletta Load/Store-yksiköitä, jotka mahdollistavat lähde- ja kohdeosoitteiden laskennan 32 säikeelle kellojaksossa sekä 32 Special Function -yksikköä (SFU), jotka kykenevät suorittamaan transkendenttisia käskyjä, kuten sini, käänteisluku ja neliöjuuri. SMX-mooduuli on varustettu lisäksi 16 tekstuuriyksiköllä.

GeForce GTX 660:ssä 24 ROP-yksikköä on järjestetty kolmeen kahdeksan ROP-yksikön ryhmään, joista jokainen on yhteydessä yhteen 64-bittiseen muistiohjaimeen, ja L2-välimuistia on 384 kilotavua. GeForce GTX 650 Ti:n tapauksessa NVIDIA on tehnyt SMX-moduulien ohella muitakin leikkauksia ja yksi ROP-yksiköiden ryhmä on poistettu käytöstä, joten ROP-yksiköitä on 16 kappaletta. Lisäksi yksi 64-bittinen muistiohjain on poissa pelistä, joten muistiväylä on 192-bittisen sijaan 128-bittinen. L2-välimuistimäärästä on niin ikään leikattu kolmasosa käytöstä, joten sitä on 256 kilotavua.

2.0-version PolyMorph Engine -yksiköitä on yhteensä neljä kappaletta ja Raster Engineitä kaksi kappaletta eli yksi jokaista ROP-yksikköä kohti.

Tarkemmat yksityiskohdat NVIDIAn Kepler-arkkitehtuurista on selitetty Muropaketin GeForce GTX 680 -artikkelin teknologiakatsauksen yhteydessä.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce 650 Ti (GK106)
  2. Asus GeForce GTX 650 Ti DirectCU II TOP
  3. MSI R7850-1GD5/OC
  4. Testikokoonpano & mittaukset
  5. Ylikellotus
  6. Loppuyhteenveto