NVIDIA GeForce GTX 480 (GF100)

27.03.2010 01:00 |

Pitkän odotuksen jälkeen NVIDIAn DirectX 11 -sukupolven GeForce GTX 480- ja 470-näytönohjaimet on nyt virallisesti julkaistu. NVIDIA esitteli uuden Fermi-arkkitehtuurin GPU Technology Conference -tapahtumassa jo kuusi kuukautta sitten viime vuoden lokakuussa, jolloin toimitusjohtaja Jen-Hsun Huang piteli yleisön ja analyytikkojen edessä Tesla-näytönohjaimen sahatusta piirilevystä kasattua mallikappaletta ja lehdistölle esiteltiin GF100-grafiikkapiirin A1-versiota. Vuosi 2009 oli ja meni, Microsoft julkaisi Windows 7 -käyttöjärjestelmän sekä DirectX 11 -rajapinnan 22. lokakuuta. NVIDIA ei onnistunut saamaan omia DirectX 11 -näytönohjaimiaan markkinoille taloudellisesti merkittävään joulumyyntiin, vaan ilmoitti uusien GeForce-näytönohjaimien myöhästyvän vuoden 2010 ensimmäiselle neljännekselle.

NVIDIAn Drew Henry myönsi Muropaketille tammikuussa CES 2010 -tapahtuman yhteydessä Las Vegasissa, että tietysti uuden sukupolven GeForce-näytönohjainten olisi haluttu olla valmiita samaan aikaan, kun AMD julkaisi ATI Radeon HD 5000 -sarjan näytönohjaimet, mutta Fermi-arkkitehtuuriin perustuva GF100-grafiikkapiiri on niin monimutkainen ja suuri uudistus, ettei yritys yksinkertaisesti onnistunut pysymään aikataulussa. NVIDIA ilmoitti lopulta julkaisevansa GeForce GTX 470- ja 480-näytönohjaimet maaliskuun viimeisenä viikonloppuna Bostonissa järjestettävän PAX EAST 2010 LAN-tapahtuman yhteydessä.

NVIDIAn tuotemarkkinoinnin johtaja Ujesh Desai totesi Anandtechille jo lokakuussa tiedusteluihin, miksi NVIDIA on myöhässä aikataulusta: ”Näin ison grafiikkapiirin suunnittelu on *itun vaikeaa”. Suurin yksittäinen syy myöhästymiselle on kuitenkin ollut taiwanilaisen TSMC:n vaikeudet 40 nm:n valmistustekniikassa ja yli kolmesta miljardista transistorista rakentuvan GF100-grafiikkapiirin saannot eli kuinka monta grafiikkapiiriä onnistutaan valmistamaan piikiekolta spesifikaatioiden mukaisesti ovat olleet jo kolmen piiriversion ajan äärimmäisen heikot. Markkinoille tulevissa GeForce GTX 470- ja 480-näytönohjaimissa on käytössä kolmas versio GF100-grafiikkapiiristä ja huhujen mukaan NVIDIA aikoo päivittää piirinsä vielä B1-versioon, joka tulee viemään ajallisesti useampia kuukausia.

Tutustuimme Muropaketissa NVIDIAn uuteen Fermi-arkkitehtuuriin ja siihen perustuvan GF100-grafiikkapiirin ominaisuuksiin jo tammikuussa julkaistussa tekniikkakatsauksessa, joten keskitymme tässä artikkelissa ainoastaan GeForce GTX 480 -näytönohjaimeen.

Muropaketti, NVIDIAn Fermi-GeForcen GF100-grafiikkapiiri

NVIDIA mainostaa GeForce GTX 480 -näytönohjaimen GF100-grafiikkapiiriä maailman nopeimmaksi. Suorituskyvyn kannalta avainominaisuudet ovat 1536 megatavua GDDR5-muistia 384-bittisen muistiväylän jatkeena ja 480 kappaletta CUDA-ytimiä (Shader-prosessoreita). GF100-grafiikkapiiri toimii 700 MHz:n, CUDA-ytimet 1401 MHz:n ja GDDR5-muistit 924 MHz:n kellotaajuudella.

NVIDIA päätyi aivan viime metreillä karsimaan GF100-grafiikkapiiristä pois käytöstä yhden SM-moduulin (Streaming Multiprocessor), joka tarkoittaa että käytössä on 512 CUDA-ytimen sijaan 480 CUDA-ydintä. Yhden SM-moduulin käyttämättä jättäminen tarkoittaa myös neljän tekstuuriyksikön ja yhden geometriayksikön eli PolyMorph Enginen karsimista. Syitä viime hetken muutokseen ovat todennäköisesti GF100-grafiikkapiirin A3-version heikko saanto 512 toimivalla CUDA-ytimellä sekä liian korkea tehonkulutus ja grafiikkapiirin lämpötila.

GeForce GTX 480:ssä on 470-malliin verrattuna yksi SM-moduuli eli 32 CUDA-ydintä sekä lisäksi neljä tekstuuriyksikköä ja kahdeksan ROP-yksikköä enemmän. GF100-grafiikkapiiri toimii 480-mallissa 93 MHz, CUDA-ytimet 186 MHz ja GDDR5-muistit 87 MHz korkeammalla kellotaajuudella. GDDR5-muistia on 256 megatavua enemmän ja muistiväylä 320-bittisen sijaan 384-bittinen.

GeForce GTX 470:n TDP-arvo 225 wattia, joten sille riittää virtalähteeltä kaksi kuusipinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä. GeForce GTX 480:lle on ilmoitettu 250 watin TDP-arvo ja se vaatii kuusipinnisen PCI Express -lisävirtaliittimen kaveriksi kahdeksanpinnisen liittimen.

 

3D Vision Surround

NVIDIAn kolmen näytön ominaisuus on nimeltään 3D Vision Surround ja se vaatii toimiakseen vähintään kaksi näytönohjainta SLI-tilassa. Ominaisuus toimii uusien GeForce GTX 400 -sarjan näytönohjainten lisäksi edellisen sukupolven GeForce GTX 200 -sarjan näytönohjaimilla. NVIDIA tukee 3D-pelaamista 5760×1080-resoluutiolla, mutta ilman 3D-ominaisuutta voidaan käyttää kolmea 2560×1600-resoluution näyttöä, joilla saavutetaan 7680×1600-resoluutio. 3D Vision -ominaisuus testattiin Muropaketissa GeForce GTX 200 -sarjan näytönohjaimilla jo viime vuonna, joten kannattaa tutustua ominaisuuteen lukemalla tekniikkakatsauksemme. GeForce GTX 400 -sarjan näytönohjaimilla perustekniikka on sama, mutta suorituskyky on parantunut.

Muropaketti, NVIDIA 3D Vision

Kokeilimme 3D Vision Surround -ominaisuutta tammikuussa Las Vegasissa ja on todettava, että pelaamiseen tulee mukaan 3D-syvyysvaikutelman myötä kirjaimellisesti uusi ja näyttävä ulottuvuus. Kyseistä ominaisuutta ei voi kuitenkaan kuvin tai videoin esitellä, vaan se täytyy jokaisen kokea henkilökohtaisesti. Esimakua 3D Vision Surround -ominaisuudesta saa elokuvateattereissa esitettävistä 3D-elokuvista. Ajureiden kautta säädettävällä Bezel Correction -ominaisuudella pystytään piilottamaan näyttöjen kehyksien taakse jäävä kuva, jonka ansiosta kuva ei katkea kehysten kohdalla vaan kehykset näyttävät enemmänkin ikkunan karmilta.

GeForce GTX 400 -sarjan näytönohjaimet eivät tue 3D Vision Surround -ominaisuutta vielä julkaisun yhteydessä, vaan tuki tulee myöhemmin huhtikuussa julkaistavien GeForce 256 -ajureiden myötä.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 480 (GF100)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Suorituskyky-, tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  4. Ylikellotustestit ja loppuyhteenveto