Uusimmat

Suorituskyky-, tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset

27.03.2010 01:00 Muropaketin toimitus

ATI Radeon HD 5970, ATI Radeon HD 5870, XFX Radeon HD 5870 XXX, Asus GeForce GTX 295 ja GeForce GTX 285 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Suorituskykymittauksissa GeForce GTX 480 -näytönohjainta verrataan NVIDIAn edellisen sukupolven suorituskykyisimpään kahdella G200b-grafiikkapiirillä varustettuun GeForce GTX 295- ja yhden grafiikkapiirin GeForce GTX 285 -näytönohjaimeen. AMD:n puolelta mukana on viime syksynä julkaistu yhdellä Cypress-grafiikkapiirillä varustettu ATI Radeon HD 5870- ja kahden grafiikkapiirin ATI Radeon HD 5970 -näytönohjain sekä XFX:n referenssisuunnitteluun perustuva tehtaalla ylikellotettu (875/1300 MHz) Radeon HD 5870 XXX -malli.

Huom! NVIDIAn GeForce GTX 480 -näytönohjainta ei ole mahdollista ostaa Suomesta julkaisun yhteydessä ja ensimmäisiä yksittäisiä myyntikappaleita voidaan odottaa aikaisintaan huhtikuun puolivälissä. NVIDIAn suositushinta GeForce GTX 480:lle on 499 dollaria, joka on verojen jälkeen Suomessa todennäköisesti 450-500 euroa.

430 euron hintaisia NVIDIAn GeForce GTX 295 -näytönohjaimia ei ole enää saanut Suomesta pitkään aikaan, mutta GeForce GTX 285 -malleja on jälleen ilmestynyt myyntiin esimerkiksi Asukselta, XFX:ltä ja Palitilta noin 350 euron hinnalla. ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimia löytyy nykyään jo suoraan hyllystä useammalta eri valmistajalta edullisimmillaan noin 390 eurolla. XFX:n ylikellotettu Radeon HD 5870 XXX -malli kustantaa Jimm’s PC-Storessa 423 euroa. Lähes 600 euron hintaisen ATI Radeon HD 5970:n saatavuus Suomesta on edelleen olematon ja varastosaldot näyttävät punaista.

GeForce GTX 480 asennettuna testikokoonpanoon

Testikokoonpano kasattiin NZXT:n Hush Silent -koteloon ja virtalähteenä käytettiin Cooler Masterin 850-wattista Realpoweria. NVIDIA suosittelee GeForce GTX 480- ja 470-näytönohjaimen kanssa käytettäväksi Thermaltaken Element V NVIDIA Edition -koteloa tai muita yrityksen Fermi-sertifioituja koteloita erityisesti useamman näytönohjaimen konfiguraatioissa. Alustaksi asennettiin Asuksen X58-piirisarjaan perustuva P6T Deluxe ja kuusi gigatavua Kingstonin HyperX-muistia, jotka toimivat DDR3-1600-nopeudella. Prosessorina käytettiin neliytimistä ja Hyper-Threading-ominaisuudella varustettua 2,8 GHz:n kellotaajuudella toimivaa Core i7-930 -mallia, jonka kellotaajuus nousee Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,06 GHz:iin. Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin Seagaten kahden teratavun Barracuda XT -kiintolevylle.

GeForce GTX 480 -näytönohjaimen kanssa käytettiin NVIDIAn FTP:ltä ladattuja GeForce 197.17 -beeta-ajureita, GeForce GTX 285- ja 295-näytönohjaimien kanssa NVIDIAn kotisivuilta ladattuja GeForce 197.25 -beeta-ajureita ja AMD:n ATI Radeon HD 5870- ja 5970-näytönohjaimilla AMD:n julkaisemia Catalyst 10.3a -preview-ajureita.

Synteettisten 3DMark Vantage- (DirectX 10.0), 3DMark06- (DirectX 9.0c) ohella kaikkien näytönohjaimien DirectX 9- ja 10-suorituskykyä testattiin Call of Duty: Modern Warfare 2- (DirectX 9.0c), Crysis Warhead- (DirectX 10.0) ja Tom Clancy’s HAWX – (DirectX 10 & 10.1) peleillä.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

DirectX 11 -testit ajettiin ainoastaan uutta rajapintaa tukevien näytönohjaimien eli GeForce GTX 480:n sekä ATI Radeon 5870:n (+ XFX:n ylikellotettu 5870) ja 5970:n kesken. Unigine Heaven 2.0 -testiohjelman lisäksi mukaan otettiin Dirt 2-, Battlefield: Bad Company 2-, Aliens vs Predator- ja Metro 2033 -pelit. Kaikki ohjelmat ja pelit päivitettiin uusimmilla saatavilla olleilla päivityksillä ja DirectX uusimmalla Microsoftin kotisivuilta ladattavissa olevalla versiolla (helmikuu 2010).

Testikokoonpano

  • Intel Core i7-930 (2,8 GHz)
  • Asus P6T Deluxe (Intel X58)
  • 6 Gt Kingston KHX1600C8D3K3/3GX DDR3-1600 (8-8-8-24 1T)
  • NVIDIA GeForce GTX 480 (700/1401/924 MHz)
  • Asus GeForce GTX 295 (576/1242/999 MHz)
  • Asus GeForce GTX 285 (648/1486/1242 MHz)
  • ATI Radeon HD 5970 (725/1000 MHz)
  • XFX Radeon HD 5870 XXX (875/1300 MHz)
  • ATI Radeon HD 5870 (850/1200 MHz)
  • Seagate Barracuda XT 2 Tt SATA III
  • Cooler Master Realpower 850 W
  • Fujitsu-Siemens Scenicview P24 (1920×1200)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
  • GeForce 197.17 -beeta-ajurit (GeForce GTX 480)
  • GeForce 197.25 -beeta-ajurit (GeForce GTX 285 & 295)
  • ATI Catalyst 10.3a -preview-ajurit (ATI Radeon HD 5870 & 5970)

DirectX 9.0c- & 10/10.1 -testit

  • 3DMark06
  • 3DMark Vantage
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Crysis Warhead
  • Tom Clancy’s HAWX

DirectX 11 -testit

  • Unigine Heaven 2.0
  • Dirt 2
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Aliens vs Predator
  • Metro 2033

 

DirectX 9- ja 10/10.1-testit

3DMark-tuoteperheen testiohjelmista DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin performance-presetillä ja DirectX 9.0c -rajapintaa tukeva 3DMark06 vakioasetuksilla.

3DMark Vantagessa ATI Radeon HD 5970 on täysin ylivoimainen 21560 pisteen tuloksella. GeForce GTX 480 jää yllättäen joukon hännille 17522 pisteen tuloksella, kun ATI Radeon HD 5870- ja GeForce GTX 295 -näytönohjaimilla tulokset ovat 18000 pisteen tuntumassa. 3DMark06-testissä erot ovat pienemmät ja GeForce GTX 480 nousee 19809 pisteellä ja noin 500 pisteen erolla ATI Radeon HD 5870- ja GeForce GTX 295 -näytönohjaimiin verrattuna joukon toiseksi, mutta jää edelleen 650 pisteellä ATI Radeon HD 5970:stä.

Call of Duty: Modern Warfare 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Extra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Suorituskyky nousee kahdella grafiikkapiirillä varustetuilla ATI Radeon HD 5970- ja GeForce GTX 295 -näytönohjaimilla yli 100 FPS:ään. GeForce GTX 480 jää ATI Radeon HD 5970:stä jälkeen noin 35 FPS:llä, mutta on noin 11 FPS:ää nopeampi kuin ATI Radeon HD 5870. Myös XFX:n ylikellotettu Radeon HD 5870 XXX jää taakse noin seitsemällä FPS:llä.

Crysis Warhead testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Gamer-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

ATI Radeon HD 5970:n suorituskyky on yli 50 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella selvästi muita parempi. GeForce GTX 480 päihittää vakio-5870:n 3,5 FPS:llä, mutta XFX:n ylikellotettu Radeon HD 5870 nousee GTX 480:n ohi kolmella FPS:llä. Eroa GeForce GTX 295:een syntyy GeForce GTX 480:n hyväksi kaksi FPS:ää ja 285:een lähes 13 FPS:ää.

Tom Clancy’s HAWX testattiin 1920×1200-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla ja High-tason SSAO-asetuksella. GeForce GTX 285- ja 295-näytönohjaimet eivät tue DirectX 10.1 -rajapintaa, joten niillä testit ajettiin DirectX 10 -rajapinnalla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

ATI Radeon HD 5970 jatkaa voittokulkuaan lähes 140 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella. GeForce GTX 480 suoriutuu joukon toiseksi parhaiten 116,8 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ja jättää ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimet 10-15 FPS:llä ja GeForce GTX 295:n 25 FPS:llä jälkeen. Eroa GeForce GTX 285 -näytönohjaimeen verrattuna syntyy GeForce GTX 480:n hyväksi jopa 55 FPS:ää.

 

DirectX 11 -testit

Unigine Heaven 2.0 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Runsaasti geometrialaskentaa sisältävässä Unigine Heaven 2.0 -testissä GeForce GTX 480 onnistuu haastamaan jopa ATI Radeon HD 5970:n, joka näkyy lähes identtisessä minimiruudunpäivitysnopeudessa. 3D-painotteisissa osioissa ATI Radeon HD 5970 karkaa kuitenkin edelle ja lopputuloksena eroa keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen syntyy viiden FPS:n verran 5970:n hyväksi. GeForce GTX 480 on ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimia edellä noin 10 FPS:llä.

 

Dirt 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Dirt 2:ssa ATI Radeon HD 5970 on noin 12,5 FPS:ää suorituskykyisimpi kuin GeForce GTX 480 ja vakio-5870 jää 10 FPS:llä GeForce GTX 480:stä. XFX:n ylikellotettu 5870 kaventaa hieman eroa GeForce GTX 480:een, mutta eroa on silti noin kuusi FPS:ää.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin maksimi Advanced-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 480 notkahtaa yllättäen joukon heikoimmaksi alle 50 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella, vaikka minimi ruudunpäivitysnopeus on selvästi ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimia parempi. ATI Radeon HD 5970 painelee 81,6 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella täysin omia menojaan. GeForce GTX 480:n Battlefield: Bad Company 2 -suorituskykyyn saattaa olla parannusta luvassa tulevien ajuripäivitysten muodossa.

Aliens vs Predator testattiin 1920×1200-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Runsaasti geometriaa ja tessellointia hyödyntävässä Aliens vs Predatorissa GeForce GTX 480 ottaa noin neljän FPS:n etumatkan ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimiin, mutta ATI Radeon HD 5970 vie koko joukkoa yli 10 FPS:n erolla. GeForce GTX 480- ja ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimilla kuvanlaatuasetuksia on suositeltavaa tiputtaa High- tai Normal-tasolle, sillä testatuilla asetuksilla minimi ruudunpäivitysnopeus tipahti 20 FPS:ään.

Metro 2033 testattiin 1920×1200-resoluutiolla, AAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Äärimmäisen raskas ja näyttävä Metro 2033 kyykytti testikokoonpanoa oikein kunnolla, vaikka käytössä oli High-kuvanlaatuasetus Very High -asetuksen sijaan. ATI Radeon HD 5970:llä ruudunpäivitysnopeus nousi yli 30 FPS:ään, mutta GeForce GTX 480:lla jäätiin 25,8 FPS:ään ja ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimilla 22 FPS:n tuntmaan.

AvP ja Metro 2033 ovat näytönohjaimen osalta erittäin vaativia pelejä ja pienillä kellotaajuuksien korottamisilla ei vielä saavuteta ihmeellistä parannusta ruudunpäivitysnopeudessa. Vasta ATI Radeon HD 5970:n kaltainen nopeuslisäys yhteensä 3200 Stream-prosessorin myötä onnistuu nostamaan ruudunpäivitysnopeutta kunnolla, joten molemmissa peleissä parhaista kuvanlaatuasetuksista pääsee nauttimaan nykypäivän yhdellä grafiikkapiirillä varustetuilla näytönohjaimilla vasta useamman näytönohjaimen SLI- tai CrossFire X -konfiguraatiossa.

 

Tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset

Tehonkulutusta seurattiin Etech PM300 -energiamittarilla, jolla mitattiin koko tietokoneen tehonkulutus pois lukien monitori. Lämpötilat mitattiin GPU-Z-ohjelman Sensors-välilehden avulla. Core i7-930 -prosessorin Turbo Mode -ominaisuus oli testien aikana päällä, joten sen kellotaajuus nousi rasituksessa maksimissaan 3,06 GHz:iin ja laski lepotilassa SpeedStep-virransäästöominaisuuden ansiosta 1,6 GHz:iin. Rasituksessa käytettiin Dirt 2 -peliä sekä Furmarkin 1.8.0-versiota ja lepolukemat kirjattiin ylös Windowsin työpöydältä 10 minuuttia 3D-rasituksen päättymisen jälkeen. Taulukoissa pienempi tulos on parempi.

Lepotilassa GeForce GTX 480 -näytönohjaimen kellotaajuudet laskevat 50/101/67,5 MHz:iin (GPU/Shaderit/muistit) ja GeForce GTX 285- ja 295-näytönohjaimilla 300/600/100 MHz:iin. ATI Radeon HD 5870- ja 5970-näytönohjaimilla grafiikkapiirien kellotaajuus laksee 157 MHz:iin ja GDDR5-muistien 300 MHz:iin.

Dirt 2:lla GeForce GTX 480 -kokoonpanon tehonkulutus nousee 383 watilla joukon korkeimmaksi ja jättää jopa NVIDIAn edellisen sukupolven kahdella G200b-grafiikkapiirillä varustetun GeForce GTX 295:n taakseen. ATI Radeon HD 5970 -kokoonpanolla tehonkulutus on rasituksessa 35 wattia ja 5870-kokoonpanolla jopa 125 wattia alhaisempi kuin GeForce GTX 480:lla. Furmark 1.8.0 -rasitustestissä GeForce GTX 480- ja ATI Radeon HD 5970 -näytönohjaimilla kokoonpanon tehonkulutus nousee Dirt 2:een verrattuna vielä noin 80 watilla ja ATI Radeon HD 5870 -kokoonpanoilla noin 50 watilla. Levossa GeForce GTX 480 -kokoonpano kuluttaa 149 wattia, 5970-kokoonpano 139 wattia ja 5870-kokoonpanot 116 wattia.

Erikoista tehonkulutusmittauksissa oli se, että AMD ilmoittaa ATI Radeon HD 5970:n TDP-arvoksi 294 wattia ja NVIDIA GeForce GTX 480:n TDP-arvoksi 250 wattia, mutta Dirt 2 -pelillä ja Furmark 1.8.0 -rasitusohjelmalla GeForce GTX 480:n tehonkulutus oli kuitenkin molemmissa tapauksissa jopa 40 wattia korkeampi!

Lämpötilamittauksissa GeForce GTX 480:n GF100-grafiikkapiirin lämpötila nousee Dirt 2 -pelissä huolestuttavan korkealle 95 asteeseen. AMD:n ja XFX:n ylikellotettujen ATI Radeon HD 5870 -näytönohjainten Cypress-grafiikkapiiri toimii 76-77 asteisena ja ATI Radeon HD 5970:n Cypress-grafiikkapiirit toimivat 78- ja 83-asteisina. Furmark 1.8.0 -rasituksessa GF100-grafiikkapiirin lämpötila nousee katastrofaalisesti jopa 105 asteeseen, jonka NVIDIA on asettanut turvallisen toiminnan raja-arvoksi. Lämpötila ei nouse yli 105 asteen, joten näytönohjain laskee NVIDIAn dokumenttien mukaan kellotaajuuksia varotoimenpiteenä. Lepotilassa GF100-grafiikkapiirin lämpötila on noin 58 astetta, ATI Radeon HD 5870:n Cypress-grafiikkapiireillä noin 45 astetta ja ATI Radeon HD 5970:n Cypress-grafiikkapiireillä 51 ja 57 astetta.

Huom! XFX:n Radeon HD 5870 XXX- ja muissa ylikellotetuissa 5870-näytönohjaimessa käytetään AMD:n käsinpoimimia vähän virtaa vuotavia Cypress-grafiikkapiirejä, joten niiden lämpötila on ylikellotettunakin maltillisempi kuin tavallisten ATI Radeon HD 5870 -näytönohjaimien Cypress-grafiikkapiireillä. Huomion arvoinen yksityiskohta on myös se, että XFX:n ylikellotetun 5870-näytönohjaimen tuuletin pyöri noin 300 RPM:ää hitaammin kuin referenssinäytönohjaimessa.

Korvakuulolla millään näytönohjaimella melutaso ei ylittynyt 3D-rasituksessa häiritsevän korkealle, kun näytönohjaimet oli asennettuna kotelon sisälle ja pelin äänet olivat normaalitasolla.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 480 (GF100)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Suorituskyky-, tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset
  4. Ylikellotustestit ja loppuyhteenveto