Uusimmat

Kolmen näytön Surroud-testit (5760x1080)

24.03.2011 16:04 Muropaketin toimitus

Yhden näytön testien tuloksista voidaan todeta, että Radeon HD 6990 ja GeForce GTX 590 ovat useissa peleissä ”liian” suorituskykyisiä yli 100 FPS:n ruudunpäivitysnopeuksilla 1920×1200-resoluutiolla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla, eikä kaikkea näytönohjaimien tarjoamaa tehoa saatu valjastettua käyttöön. Poikkeuksina Crysis Warhead, Metro 2033 ja Dragon Age II, joissa ruudunpäivitysnopeus jäi 50 FPS:n tienoille tai alle sen.

Muropaketin testilabraan järjestettiin kolme Asuksen 23-tuumaista VG236H-näyttöä, jonka resoluutio on 1920×1080 pikseliä ja 120 hertsin ansiosta ne tukevat NVIDIAn 3D Vision -tekniikkaa. Näytöistä löytyy DVI-D-, HDMI- ja komponenttiliitännät. Kolmella näytöllä resoluutio saatiin nostettua 5760×1080 pikseliin ja uutuusnäytönohjaimien todellista suorituskykyä päästiin maistelemaan Eyefinity- ja Surround-konfiguraatioilla.

Kolmen näytön testeissä GeForce GTX 590:tä verrattiin ensisijaisesti Radeon HD 6990:een, mutta mukana on myös ATI Radeon HD 5970 sekä Radeon HD 6970 CrossFireX- ja GeForce GTX 580 SLI -konfiguraatiot.

Kaikki näytöt kytkettiin GeForce GTX 590:n DVI-liittimiin.

Suurempi versio kuvaa klikkaamalla

5760×1080-resoluutio saatiin otettua käyttöön Control Panelin Configure Multi-GPU -valikosta löytyvien asetusten kautta.

Dirt 2 testattiin 5760×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. 8x-reunojenpehmennys toimi sulavasti Radeon HD 6990:llä ja Radeon HD 6970 CrossFireX -konfiguraatiolla, mutta GeForce GTX 590:llä, GeForce GTX 580 SLI:llä ja ATI Radeon HD 5970:llä näyttömuisti loppui kesken, joten testit ajettiin nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä.

Dirt 2:ssa kolmella näytöllä GeForce GTX 590:n etumatka kaventui noin kolmeen FPS:ään Radeon HD 6990:een verrattuna.

Medal of Honor testattiin 5760×1080-resoluutiolla, pelin Anti-Aliasing-asetuksella, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-tason kuvanlaatuasetuksilla.

Medal of Honorissa GeForce GTX 580 SLI:llä ja GeForce GTX 590:llä ruudunpäivitysnopeus pyöri 90 FPS:n tuntumassa, kun Radeon HD 6990:llä jäätiin 80 FPS:ään.

Battlefield: Bad Company 2 testattiin 5760×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-tason kuvanlaatuasetuksilla.

Kolmella näytöllä Radeon HD 6990 nousi pienellä erolla GeForce GTX 590:n ohi, vaikka 1920×1200-resoluutiolla GeForce GTX 590 oli suorituskykyisempi.

Tom Clancy’s HAWX testattiin 5760×1080-resoluutiolla, kaksinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-tason kuvanlaatuasetuksilla.

Kolmella näytöllä ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla GeForce GTX 590 ja Radeon HD 6990 olivat lähes yhtä suorituskykyisiä Tom Clancy’s HAWX:ssa 1,3 FPS:n erolla.

Monilla näytönohjaimilla useampaa näyttöä käytettäessä grafiikkapiirin ja muistien lepokellotaajuudet ovat korkeammat kuin yhdellä näytöllä. Esimerkiksi Radeon HD 6990:llä toisen grafiikkapiirin kellotaajuus on 450 MHz ja muistit toimivat 1250 MHz:n kellotaajuudella koko ajan. GeForce GTX 590:llä molempien grafiikkapiirien ja muistien kellotaajuus laski kolmella näytöllä lepotilassa samoihin arvoihin kuin yhdellä näytöllä. Yllä olevaan taulukkoon on listattu näytönohjaimien lepokellotaajuudet yhdellä ja useammalla näytöllä.

Tehonkulutusmittauksissa useammalla näytöllä GeForce GTX 590 -kokoonpano kulutti lepotilassa vähiten tehoa sillä kellotaajuudet laskivat samoihin arvoihin kuin yhdellä näytöllä.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 590 (2 x GF110)
  2. Näytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  4. Kolmen näytön Surroud-testit (5760x1080)
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit ja loppuyhteenveto