Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset

10.05.2012 15:59 Muropaketin toimitus

Vasemmalla GeForce GTX 680, oikealla GeForce GTX 670

GeForce GTX 670 -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin testeissä isoveljeensä eli GeForce GTX 680 -malliin sekä AMD:n Radeon HD 7970- ja 7950-näytönohjaimiin. Mukana on myös NVIDIAlta GeForce GTX 580-, 570-, 560 Ti- ja AMD:lta Radeon HD 7970-, 7950- ja 7870 GHz Edition -näytönohjaimet.

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon, joka varustettiin yhdellä 180 millimetrin tuulettimella, joka poisti lämmintä ilmaa kotelon yläosan kautta, sekä kahdella 140 millimetrin tuulettimella, jotka asennettiin kotelon etu- ja takaosaan.

Alustaksi asennettiin Asuksen P67-piirisarjaan perustuva P8P67 PRO -emolevy kahdeksalla gigatavulla G.Skillin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-1866 nopeudella ja 9-10-9-28 1T -asetuksilla. Prosessorina oli neliytiminen 3,4 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-2600K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,8 GHz:iin.

Windows 7 Ultimaten 64-bittinen käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Western Digitalin Serial ATA 3 Gb/s -liitännäinen yhden teratavun tallennuskapasiteetillinen Caviar Black WD1001FALS -kiintolevy, LG:n Blu-ray-asema ja Corsairin 1000-wattinen HX1000W-virtalähde.

GeForce GTX 670:n kanssa käytettiin NVIDIA:n toimittamia GeForce 301.33 beeta -ajureita. GeForcr GTX 680 -näytönohjaimella oli käytössä GeForce 300.99 -beeta-ajurit ja muiden NVIDIAn näytönohjaimien kanssa käytettiin virallisia WHQL-hyväksyttyjä GeForce 296.10 -ajureita. AMD:n näytönohjaimilla käytettiin Radeon HD 7800 -sarjan julkaisun yhteydessä esiteltyjä beeta-asteen 8.950.5.0-versiollisia Catalyst-ajureita.

  • Intel Core i7-2600K (4/8 ydintä/säiettä, 3,4 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,8 GHz)
  • Asus P8P67 PRO (Intel P67)
  • 8 Gt G.Skill DDR3-1866 (9-10-9-28 1T)
  • 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
  • Western Digital Caviar Black WD1001FALS 1 Tt SATA 3 Gb/s
  • Corsair HX1000W
  • LG Blu-ray
  • Viewsonic VX2450WM-LED -näyttö (1920×1080)
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit

 

  • GeForce GTX 680 (1006/(1059)/1502 MHz)
  • GeForce GTX 670 (915/(980)/1502 MHz)
  • GeForce GTX 580 (772/1002 MHz)
  • GeForce GTX 570 (732/950 MHz)
  • GeForce GTX 560 Ti (822/1002 MHz)
  • Radeon HD 7970 (925/1375 MHz)
  • Radeon HD 7950 (800/1250 MHz)
  • Radeon HD 7870 GHz Edition (1000/1200 MHz)

 

3DMark 11

3DMark 11 ajettiin läpi Performance- ja Extreme-esiasetuksilla. Performance-esiasetuksilla käytössä on 1280×720-resoluutio, ei reunojenpehmennystä ja trilineaarinen suodatus. Extreme-esiasetuksilla käytössä on 1920×1080-resoluutio, nelinkertainen reunojenpehmennys ja 16-kertainen anisotrooppinen suodatus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Näytönohjainriippuvaisessa Extreme-testissä GeForce GTX 680:n tulos oli 11 % parempi kuin GeForce GTX 670, joka oli puolestaan 6 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970:llä ja 27 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

Performance-esiasetuksilla GeForce GTX 680 voitti GeForce GTX 670:n 13 % erolla, GeForce GTX 670 päihitti Radeon HD 7970:n 4 % ja Radeon HD 7950:n 21 % paremmalla tuloksella.

 

3DMark Vantage

Vanhempi DirectX 10 -rajapintaa tukeva 3DMark Vantage ajettiin Performance-esiasetuksilla eli 1280×1024-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja trilineaarisella suodatuksella. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

3DMark Vantagessa Performance-esiasetuksilla GeForce GTX 680:n tulos oli 4 % ja Radeon HD 7970:n tulos oli 1,5 % parempi kuin GeForce GTX 670:llä. GeForce GTX 670 oli kuitenkin 7 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

Unigine Heaven 3.0

Unigine Heavenin uusi 3.0-versio testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason Shadereilla ja Normal-tason tessellaatiolla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus mitattiin ohjelman sisäisellä Benchmark-toiminnolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Heaven-testissä GeForce GTX 680 oli keskimääräiseltä ruudunpäivitysnopeudelta 9 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli tasoissa Radeon HD 7970:n kanssa ja 20 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

Battlefield 3

Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella MSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä GeForce GTX 680 oli Battlefield 3:ssa noin 7 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, mutta GeForce GTX 670 oli 2 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 24 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Native-kuvanlaatuasetuksella. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli 6 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli lähes tasoissa Radeon HD 7970:n kanssa ja 4 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

The Elder Scrolls: Skyrim

Skyrim testattiin 1920×1080-resoluutiolla, kahdeksankertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High/Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Skyrimissä 7,4 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 19,6 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

Crysis 2

Crysis 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, Extreme-kuvanlaatuasetuksilla ja korkearesoluutioisilla tekstuureilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Crysis 2:ssa 3 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli 4 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 24 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution testattiin 1920×1080-resoluutiolla, MLAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-kuvanlaatuasetuksilla ja Soft-varjoilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

Radeon HD 7970 oli parhailla kuvanlaatuasetuksilla noin 5 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680 ja 16 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli lähes tasoissa Radeon HD 7950:n kanssa.

 

Dirt 3

Dirt 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Minimi, keskimääräinen ja maksimi ruudunpäivitysnopeus testattiin käyttämällä Fraps-ohjelmaa. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Dirt 3:ssa 13,6 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli 7 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 33 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

 

Total War 2: Shogun 2

Total War: Shogun 2 testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Mukana on tulokset sisäänrakennetulla 3D-suorituskykyä mittaavalla DX11 High -testillä. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Total War: Shogun 2:ssa 30 %, Radeon HD 7970 oli 27 % ja Radeon HD 7950 4 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670.

 

Civilization V

Civilization V testattiin 1920×1080-resoluutiolla, nelinkertaisella reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja High-kuvanlaatuasetuksilla. Testi suoritettiin sisäänrakennetulla Late Game View -testin Full Render -osiolla, joka on näkymä yli 300 vuoron jälkeen. Taulukossa on ilmoitettu keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 680 oli Civilization V:ssa 7 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 670, joka oli 4 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7970 ja 9 % suorituskykyisempi kuin Radeon HD 7950.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 670
  2. NVIDIAn referenssinäytönohjaimen esittely
  3. Asus GeForce GTX 670 DirectCU II TOP
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset
  5. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  6. Ylikellotustestit
  7. Loppuyhteenveto