NVIDIA GeForce GTX 980 Ti

01.06.2015 03:24 |

NVIDIA julkaisi aiemmin keväällä Maxwell-arkkitehtuurin suurikokoisimpaan GM200-grafiikkapiiriin perustuvan GeForce GTX Titan X -näytönohjaimen, joka testattiin Muropaketissa huhtikuussa. Kyseessä on NVIDIAn Suomessa reilun 1100 euron hintainen lippulaivanäytönohjain ja se on suunnattu kaikkein innokkaimmille pelaajille ja harrastajille. Uusi GeForce GTX 980 Ti on hinnaltaan hieman edullisempi vaihtoehto, mutta muutamia ominaisuuksia on karsittu ja se on paperilla pykälän tehottomampi kuin Titan X.

Siinä missä edellisessä Kepler-sukupolvessa GeForce GTX 780 Ti oli täydellä GK110-grafiikkapiirillään suorituskykyisempi kuin karsitulla GK110:llä varustettu GeForce GTX Titan, Maxwell-sukupolvessa Titan X on lippulaivamalli täydellä GM200-grafiikkapiirillä ja GeForce GTX 980 Ti on varustettu karsitulla GM200:llä. Maxwell-sukupolvessa Titan X ei kuitenkaan tarjoa laskentaan liukulukujen kaksoistarkkuudella samanlaista etua kuin Kepler-Titan, jossa FP64-suorituskyky oli siihen pyhitettyjen CUDA-ytimien myötä täysin ylivertainen. Näyttömuistin suhteen tilanne on säilynyt ennallaan eli 980 Ti:ssä on puolet Titan X:n muistista.

GeForce GTX 980 Ti:n julkaisu on ajoitettu kesäkuun ensimmäiselle viikolle Taiwanissa järjestettävän Computex-tapahtuman yhteyteen. Kyseessä on kova julkaisu eli se saapuu myyntiin välittömästi ja kylkiäisenä saa ilmaiseksi Batman: Arkham Knight -pelin. Yhdysvalloissa 980 Ti:n veroton suositushinta on 649 dollaria, mutta Suomessa hintataso on aluksi noin 850 euroa. GeForce GTX Titan X:n suositushinta säilyy 999 dollarissa, mutta GeForce GTX 980:n suositushinta laskee 499 dollariin.

GeForce GTX 980 Ti:ssä ja Titan X:ssä käytettävä GM200-grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 28 nanometrin prosessilla, se rakentuu noin kahdeksasta miljardista transistorista ja pinta-ala on 601 neliömillimetriä.

980 Ti:ssä on käytössä karsittu GM200-grafiikkapiiri, jonka yhteensä 24 SMM-yksiköstä on käytössä 22 kappaletta. Jokainen SMM-yksikkö käsittää 128 CUDA-ydintä eli niitä on yhteensä toiminnassa 2816 kappaletta, geometriayksiköitä 22 kpl ja tekstuuriyksiköitä 176 kpl. Kaikki ROP-yksiköt eli 96 kpl ovat käytössä ja koko kolmen megatavun L2-välimuisti, kuten myös kuusi kappaletta 64-bittisiä muistiohjaimia eli muistiväylä on yhteensä 384-bittinen.

Ominaisuuspuolelta löytyy muun muassa DirectX 12 -tuki (Feature Level 12.1), Voxel accelerated Global Illumination (VXGI), Multi-Projection Acceleration (MPA) ja MFAA-reunojenpehmennys (Multi-Frame Sampled Anti Aliasing).

Tarkemmat Maxwell-arkkitehtuurin ja GM200-grafiikkapiirin ominaisuudet sekä uudistukset voi käydä lukemassa tai kertaamassa Muropaketin aiemmista aiheeseen liittyvistä artikkeleista:

Esittelemme tässä artikkelissa GeForce GTX 980 Ti -referenssinäytönohjaimen. Suorituskykymittaukset ajettiin 2560×1440- ja 3440×1440-resoluutioilla ja vertailukohtina mukana testeissä olivat GeForce GTX Titan X-, GTX 980-, GTX 970-, GTX 780 Ti-, Radeon R9 295X2- ja Radeon R9 290X -näytönohjaimet. Lisäksi mukana on tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX 980 Ti
  2. Referenssinäytönohjaimen esittely
  3. Testikokoonpano ja lämpötilan vaikutus tuloksiin
  4. 3DMark Fire Strike
  5. Battlefield 4
  6. Crysis 3
  7. ArmA 3
  8. GTA V
  9. Battlefield: Hardline
  10. Far Cry 4
  11. Ryse: Son of Rome
  12. Watch Dogs
  13. 3440x1440: GeForce GTX 980 Ti vs Titan X
  14. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  15. Ylikellotustestit
  16. Loppuyhteenveto