Uusimmat

Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 2560x1440-resoluutiolla

06.03.2013 20:15 Muropaketin toimitus

Suorituskykymittauksissa GeForce GTX Titania verrattiin ensisijaisesti NVIDIAn samanhintaiseen kahden GK104-grafiikkapiirin GeForce GTX 690 -näytönohjaimeen. Mukaan ajettiin tulokset myös GeForce GTX 680- ja AMD:n Radeon HD 7970 GHz Edition -näytönohjaimilla. Testit ajettiin 2560×1440-resoluutiolla Samsungin Series 9 -näytöllä.

Hintataso Suomessa 6.3.2013:

  • GeForce GTX Titan alkaen 999 euroa
  • GeForce GTX 690 alkaen 950 euroa
  • GeForce GTX 680 470 euroa
  • Radeon HD 7970 GHz Edition alkaen 370 euroa

 

Testikokoonpano kasattiin Fractal Designin Define XL -koteloon ja alustaksi asennettiin Asuksen Z77-piirisarjaan perustuva P8Z77-V Deluxe -emolevy kahdeksalla gigatavulla Kingstonin DDR3-muistia, jotka toimivat DDR3-1866-nopeudella ja 9-11-9-27 2T -asetuksilla. Prosessorina toimi Hyper-Threading-ominaisuudella varustettu neliytiminen 3,5 GHz:n kellotaajuudellinen Core i7-3770K -malli, jonka kellotaajuus nousi Turbo Boost -ominaisuuden ansiosta rasituksessa maksimissaan 3,9 GHz:iin.

64-bittinen Windows 7 Ultimate -käyttöjärjestelmä asennettiin kahdelle Kingstonin 96 gigatavun SSDnow V+100 -SSD-asemalle, jotka oli asetettu toimimaan RAID-0-tasossa. Lisäksi käytössä oli Kingstonin 256 gigatavun HyperX-SSD-asema, LG:n Blu-ray-asema ja SilverStonen 750-wattinen Strider Gold -virtalähde.

GeForce GTX Titanilla käytettiin sitä varten erikseen julkaistuja WHQL-hyväksyttyjä GeForce 314.09 -ajureita ja muilla NVIDIAn näytönohjaimilla vastaavia 314.07-ajureita. AMD:n Radeon HD 7970 GHz Editionilla oli käytössä Catalyst 13.2 beta 7 -ajurit.

  • Intel Core i7-3770K (4/8 ydintä/säiettä, 3,5 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,9 GHz)
  • Asus P8Z77-V Deluxe (Intel Z77)
  • 8 Gt HyperX DDR3-1866 (9-11-9-27 2T)
  • 2x Kingston 96 Gt SSDnow V+100 SATA 6 Gb/s (RAID-0)
  • Kingston 256 Gt HyperX SSD SATA 6 Gb/s
  • SilverStone Strider Gold 750W
  • LG Blu-ray
  • Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit
  • Samsung Series 9 -näyttö S27B970D (2560×1440)

 

  • NVIDIA GeForce GTX Titan (837/(876)/1502 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 690 (915/(1019)/1502 MHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 680 (1006/(1058)/1502 MHz)
  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition (1050/1500 MHz)

 

3DMark Fire Strike

Futuremarkin uuden 3DMarkin erillisnäytönohjaimien testaamiseen suunnattu Fire Strike -testi ajettiin läpi Extreme-esiasetuksilla, joissa on käytössä 2560×1440-resoluutio, ei reunojenpehmennystä, 16-kertainen anisotrooppinen suodatus ja parhaat kuvanlaatuasetukset. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli 3DMarkissa 381 pistettä eli 8,7 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 44 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

 

Unigine Heaven 4.0

Uniginen Heaven 4.0 -testi ajettiin läpi 4x-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella, High-tason kuvanlaatuasetuksilla ja Normal-tason tesselaatiolla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Heaven-testissä 6,9 FPS:ää eli 14 % parempi kuin GeForce GTX Titanilla. Titan oli puolestaan 61 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

 

Unigine Valley 1.0

Uniginen uusin Valley 1.0 -testiohjelma ajettiin läpi 4x-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Valley-testissä 12,3 FPS:ää eli 26 % parempi kuin GeForce GTX Titanilla. Titan oli puolestaan 44 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

 

Crysis 3

Crysis 3 testattiin FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli Crysis 3:ssa 14,2 FPS:ää eli 27 % parempi kuin GeForce GTX Titanilla. Titan oli puolestaan 37 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

Huom! GeForce GTX 680- ja Radeon HD 7970 GHz Edition -näytönohjaimien suorituskyky ei riitä pelin pyörittämiseen kunnolla käytetyillä kuvanlaatuasetuksilla.

 

Far Cry 3

Far Cry 3 testattiin 2xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Lisäksi käytössä oli HDAO-valaistus (High Definition Ambient Occlusion). Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Far Cry 3:ssa 22,2 FPS:ää eli 42 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 34 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

Huom! GeForce GTX 680- ja Radeon HD 7970 GHz Edition -näytönohjaimien suorituskyky ei riitä pelin pyörittämiseen kunnolla käytetyillä kuvanlaatuasetuksilla.

 

Battlefield 3

Battlefield 3 testattiin 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Battlefield 3:ssa 20,5 FPS:ää eli 27 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 44 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

 

Max Payne 3

Max Payne 3 testattiin 2xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Very High -tason kuvanlaatuasetuksilla. Lisäksi käytössä oli HDAO-valaistus. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Max Payne 3:ssa 24,9 FPS:ää eli 33 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 33 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

 

Medal of Honor: Warfighter

Medal of Honor: Warfighter testattiin 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Medal of Honor: Warfighterissa 15,7 FPS:ää eli 25 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 47 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

Huom! GeForce GTX 680- ja Radeon HD 7970 GHz Edition -näytönohjaimien suorituskyky ei riitä pelin pyörittämiseen kunnolla käytetyillä kuvanlaatuasetuksilla.

Hitman Absolution

Hitman Absolution testattiin FXAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Hitman Absolutionissa 24,5 FPS:ää eli 33 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 42 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

 

Sleeping Dogs

Sleeping Dogs testattiin High-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin High-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Sleeping Dogissa 19,1 FPS:ää eli 32 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 36 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

Huom! GeForce GTX 680-näytönohjaimen suorituskyky ei riitä pelin pyörittämiseen kunnolla käytetyillä kuvanlaatuasetuksilla.

Dirt Showdown

Dirt Showdown testattiin 4xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX 690 oli Dirt Showdownissa 7,4 FPS:ää eli 13 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX Titan. Titan oli puolestaan 47 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

Huom! GeForce GTX 680-näytönohjaimen suorituskyky ei riitä pelin pyörittämiseen kunnolla käytetyillä kuvanlaatuasetuksilla.

F1 2012

F1 2012 testattiin 8xMSAA-reunojenpehmennyksellä, 16-kertaisella anisotrooppisella suodatuksella ja pelin Ultra-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.

GeForce GTX Titan oli F1 2012:ssa yllättäen 12,8 FPS:ää eli 14 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 690. Titan oli 79 % suorituskykyisempi kuin GeForce GTX 680.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX Titan (GK110)
  2. Kepler-arkkitehtuuri (GK110)
  3. Näytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 2560x1440-resoluutiolla
  5. Ruutujen renderöintiaika (frametimes)
  6. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  7. Ylikellotustestit
  8. Loppuyhteenveto