Uusimmat

Ruutujen renderöintiaika (frametimes)

06.03.2013 20:15 Muropaketin toimitus

Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on tietyllä hetkellä esimerkiksi 60 FPS (Frames Per Second), se tarkoittaa, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 60 ruutua. Sekunnissa on 1000 millisekuntia, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 16,66 millisekunnin välein (1000 ms / 60). Jos ruutujen välinen renderöintiaika vaihtelee merkittävästi, ilmiöstä käytetään termiä micro-stuttering, mikä saattaa näkyä katsojan silmien herkkyydestä riippuen pelin nykimisenä.

Mittasimme Fraps-ohjelman avulla GeForce GTX Titan- ja GeForce GTX 690 -näytönohjaimilla ruutujen renderöintiaikoja Crysis 3- ja Far Cry 3 -peleillä. Frapsin tallentamaa .csv-tiedostoa voi tarkastella FRAFS Bench Viewer -ohjelmalla, joka piirtää viivakaavion ruutujen renderöintiajoista.

 

Crysis 3

GeForce GTX Titan (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

GeForce GTX 690 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

 

Far Cry 3

GeForce GTX Titan (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

GeForce GTX 690 (Suurempi versio kuvaa klikkaamalla)

Crysis 3:ssa GeForce GTX 690:llä oli 27 % ja Far Cry 3:ssa 42 % parempi keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus kuin GeForce GTX Titanilla. Ruutujen välisiä renderöintiaikoja tarkastellessa GeForce GTX Titanin yhden grafiikkapiirin etu näkyy selvästi ja peräkkäisten ruutujen renderöintiajoissa on selvästi vähemmän hajontaa kuin kahden grafiikkapiirin GeForce GTX 690:llä.

Ruudunpäivitysnopeudet olivat kuitenkin GeForce GTX 690:llä sen verran korkeat ja hajonta ruutujen välisissä renderöintiajoissa maltillista, ettei se näkynyt peleissä silmämääräisesti katsottuna nykimisenä.

Sisältö

  1. NVIDIA GeForce GTX Titan (GK110)
  2. Kepler-arkkitehtuuri (GK110)
  3. Näytönohjaimen esittely
  4. Testikokoonpano ja suorituskykymittaukset 2560x1440-resoluutiolla
  5. Ruutujen renderöintiaika (frametimes)
  6. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  7. Ylikellotustestit
  8. Loppuyhteenveto