Uusimmat

Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla

28.07.2015 12:04 Muropaketin toimitus

Jos pelin ruudunpäivitysnopeus on tietyllä hetkellä esimerkiksi 60 FPS (Frames Per Second), se tarkoittaa, että yhden sekunnin aikana näytönohjain renderöi näytölle 60 ruutua. Sekunnissa on 1000 millisekuntia, joten optimitapauksessa jokainen ruutu renderöidään 16,66 millisekunnin välein (1000 ms / 60). Jos ruutujen välinen renderöintiaika vaihtelee merkittävästi, ilmiöstä käytetään termiä micro-stuttering, mikä saattaa näkyä katsojan silmien herkkyydestä riippuen pelin nykimisenä.

Mittasimme Fraps-ohjelman avulla yhdellä ja kahdella Titan X:llä sekä Radeon R9 295X2:llä ruutujen renderöintiaikoja Battlefield 4-, Crysis 3- ja ARMA 3 -peleissä 3840×2160-resoluutiolla. Frapsin tallentamaa .csv-tiedostoa voi tarkastella FRAFS Bench Viewer -ohjelmalla, joka piirtää viivakaavion ruutujen renderöintiajoista. Ihanteellisessa tapauksessa kaavion viiva olisi vaakasuora.

Huom! Fraps-ohjelman suorittamat toimenpiteet sijoittuvat renderöintiliukuhihnalla varsin varhaiseen vaiheeseen eli käytännössä pelin ja käyttöjärjestelmän väliin, josta on vielä pitkä matka ajurin ja grafiikkapiirin kautta tietokoneen näytölle ja pelaajan nähtäväksi. Lue lisää aiheesta.

 

Battlefield 4

GeForce GTX Titan X

GeForce GTX Titan X SLI

Radeon R9 295X2

Battlefield 4:ssä Titan X SLI:llä oli hajontaa ruutujen välisissä renderöintiajoissa selvästi enemmän koko testijakson ajan kuin Radeon R9 295X2:lla, jolla esiintyi jonkin verran yksittäisiä isompia heilahteluita. Titan X:n yli 120 FPS:n keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli kuitenkin niin korkea, ettei mitään nykimistä ollut havaittavissa.

 

Crysis 3

GeForce GTX Titan X

GeForce GTX Titan X SLI

Radeon R9 295X2

Myös Crysis 3:ssa Titan X SLI:llä oli hajontaa enemmän kuin Radeon R9 295X2:lla, mutta kummallakin konfiguraatiolla erot ruutujen välisissä renderöintiajoissa olivat kohtalaisen pienet. Yhdellä Titan X:llä ruutujen väliset renderöintiajat olivat lähes esimerkillisen tasaiset.

 

ARMA 3

GeForce GTX Titan X

GeForce GTX Titan X SLI

Radeon R9 295X2

ARMA 3:ssa Titan X SLI:n ruutujen väliset renderöintiajat olivat jonkin verran tasaisemmat kuin Radeon R9 295X2:lla, jolla näkyy useampia ja isompia eroavaisuuksia.

 

GTA V

GeForce GTX Titan X

GeForce GTX Titan X SLI

Radeon R9 295X2

GTA V:ssä on nähtävissä molemmilla Titan X SLI:llä ja Radeon R9 295X2:lla hajontaa ruutujen välisissä renderöintiajoissa ja 295X2:llä enemmän isompia poikkeavaisuuksia, mutta kummallakin konfiguraatiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli sen verran korkea 90-120 FPS, että näkyvää nykimistä ei ollut havaittavissa.

Sisältö

  1. NVIDIA Titan X SLI
  2. Testikokoonpano
  3. Suorituskykymittaukset 3840x2160-resoluutiolla
  4. Tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset
  5. Ruutujen renderöintiaikojen mittaus Frapsilla
  6. Loppuyhteenveto