Testikokoonpano & suorituskyky
Testeissä näytön kirkkaus asetettiin maksimiin ja muun muassa näytön sammuminen ja tietokoneen siirtyminen virransäästötilaan tietyn ajan kuluttua käyttämättömyydessä kytkettiin pois päältä. Core i7-3632QM -prosessori toimi rasitettavien ytimien lukumäärästä riippuen maksimissaan 3,2 GHz:n kellotaajuudella. Muistit toimivat DDR3-1600-kellotaajuudella (11-11-11-28 1T) ja HD Graphics 4000 -grafiikkaohjain maksimissaan 1150 MHz:n kellotaajuudella. GeForce GTX 660M -erillisnäytönohjain toimi maksimissaan 950 MHz:n kellotaajuudella ja sillä oli käytössä kaksi gigatavua 1250 MHz:n (5000 MHz QDR) kellotaajuudella toimivaa GDDR5-muistia.
- Core i7-3632QM (4/8 ydintä/säiettä, 2,2 GHz, Turbo Boost 2.0: maks. 3,2 GHz)
- Intel HM77 -piirisarjallinen emolevy
- 4 Gt DDR3-1600 (11-11-11-28 1T)
- Intel HD Graphics 4000 (650/1150/800 MHz)
- NVIDIA GeForce GTX 660M (835/950/1250 MHz)
- Lite-On 64 Gt LMT-64M3M
- Hitachi 500 Gt HTS72505 (7200 RPM)
- AUO B173HW01 V.5 (17,3″, 1920×1080)
Suorituskyky
Suorituskykymittaukset suoritettiin poikkeuksellisella tavalla, sillä testien aikana havaittiin erikoisia testituloksia uusilla peleillä. Tietokoneeseen oli oletuksena asennettuna erittäin vanhat GeForce 296.68 -ajurit, jotka eivät tunnistaneet uusia pelejä ja Optimus-teknologia ei kytkenyt käyttöön erillisnäytönohjainta. Tästä syystä pelit pyörivät prosessoriin integroidulla grafiikkaohjaimella, joten suorituskyky oli selvästi huonompi.
Battlefield 3 oli käytetyistä peleistä ja testiohjelmista ainoa, jonka ajurit tunnistivat ja tästä syystä myös suorituskyky oli huomattavasti paremmalla mallilla. Battlefield 3:n osalta testit ajettiin GeForce 296.68- ja GeForce 314.22 -ajureilla asetuksilla, joilla peli pyöri pelattavasti.
3DMarkista ajettiin Fire Strike -testi normaaleilla asetuksilla ja lisäksi kevyempi Cloud Gate -testi. Tomb Raider- ja BioShock Infinite -pelit testattiin uudempien ajureiden mahdollistamilla asetuksilla, joilla pelit pyörivät sulavasti. Lisäksi vertailuna ovat asetukset, joilla peli pyöri sulavasti GeForce 296.68 -ajureilla eli käytännössä HD Graphics 4000 -grafiikkaohjaimella. Testituloksissa on verrattuna suorituskykyä GeForce 314.22 -ajureihin eli GeForce GTX 660M:ään.
Eri ajureilla ajettujen testitulosten ja asetusvertailujen tarkoituksena on selvittää kuluttajalle sitä seikkaa, että ajureihin on syytä kiinnittää huomiota. Optimus-teknologia vaatii, että ajurit tunnistavat pelit ja uusien pelien osalta ajureiden on syytä olla ajan tasalla, jotta pelin pyörityksessä kyetään hyödyntämään tehokkaampaa erillisnäytönohjainta.
Battlefield 3
Battlefield 3:ssa kyettiin käyttämään näytön natiivia 1920×1080-resoluutiota ja pelin asetukset ruuvattiin Medium-tasolle. Suorituskyky ei kuitenkaan antanut mahdollisuutta käyttää reunojenpehmennystä.
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Battlefield 3 testattiin 1920×1080-resoluutiolla ilman reunojenpehmennystä ja anisotrooppista suodatusta ja pelin Medium-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Uudemmat ajurit parantavat suorituskykyä selvästi ja keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus nousi reilulla kolmella FPS:llä (+7 %). Samalla minimi ruudunpäivitysnopeus nousi kolmella ja maksimi neljällä FPS:llä.
Tomb Raider
Tomb Raiderissa resoluutio pystyttiin pitämään Battlefield 3:n tavoin 1920×1080:ssä ja pelin omat asetukset Normal-tasossa. Lisäksi käytössä oli FXAA-reunojenpehmennys ja nelinkertainen anisotrooppinen suodatus.
Peli pyöri kyseisillä asetuksilla 46,0 FPS:n keskimääräisellä ruudunpäivitysnopeudella ja minimi sekä maksimi ruudunpäivitysnopeus olivat 32 ja 53 FPS:ää.
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
GeForce 296.68 -ajureita käytettäessä, jolloin käytössä oli HD Graphics 4000 -grafiikkaohjain, asetuksia jouduttiin laskemaan reilusti. Pelinautinnon säilyttämiseksi resoluutio jouduttiin tiputtamaan 1366×768:aan ja kaikki asetukset minimiin tai pois päältä.
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Tomb Raider testattiin 1366×768-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja anisotrooppista suodatusta ja pelin Low-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
GeForce 296.68 -ajureilla eli HD Graphics 4000:lla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 40,7 FPS:ää, mutta GeForce 314.22:lla eli GeForce GTX 660M:llä tulos nousi 118,2 FPS:ään.
BioShock Infinite
BioShock Infinitessä resoluutio kyettiin pitämään 1920×1080:ssä, pelin omat sisäiset asetukset pidettyä High-tasolla ja käytössä oli myös reunojenpehmennys.
Edellä mainituilla asetuksilla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 55,6 FPS:ää, minimi 42 FPS:ää ja maksimi 71 FPS:ää.
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
GeForce 296.68 -ajureilla tilanne oli hyvin samankaltainen kuin Tomb Raiderissa, sillä resoluutio jouduttiin laskemaan 1366×768:aan ja asetukset alhaisimmiksi mahdollisiksi tai kokonaan pois käytöstä.
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
Suurempi versio kuvaa klikkaamalla
BioShock Infinite testattiin 1366×768-resoluutiolla, ilman reunojenpehmennystä ja anisotrooppista suodatusta ja pelin Low-tason kuvanlaatuasetuksilla. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
GeForce 296.68 -ajureilla eli HD Graphics 4000:lla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli 42,7 FPS:ää ja GeForce 314.22:lla eli GeForce GTX 660M:llä tulos nousi 167,3 FPS:ään.
3DMark
Futuremarkin 3DMarkin testaamisessa käytettiin Fire Strike- ja Cloud Gate -testejä. Taulukossa suurempi tulos on parempi.
Fire Strike -testissä oletusasetuksilla tulos parani uusilla ajureilla reilusti yli kaksinkertaiseksi ja kevyemmässä Cloud Gate -testissä tulos oli lähes kaksinkertainen.