Uusimmat

Suorituskykymittaukset

01.12.2019 10:00 Aleksi Pakkala

Suorituskykymittaukset

AMD Radeon RX 5700 XT -näytönohjain pääsi suorituskykytesteissä kovaan seuraan. Sen suorituskykyä vertaillaan Nvidian GeForce RTX 2060 Super ja GeForce RTX 2080 -näytönohjaimien kanssa. Asus GeForce RTX 2060 Super- ja MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio -näytönohjaimet perustuvat laitevalmistajien omaan suunnitteluun, kun taas testissä ollut AMD Radeon RX 5700 XT on AMD:n referenssimalli.

Suorituskykymittaukset suoritettiin Asus ROG Strix Z370-H Gaming -emolevylle rakennetulla kokoonpanolla, jonka prosessorina toimi Intel Core i7 8700K parinaan 16 gigatavua 3000 megahertsin nopeudella toimivaa XPG Spectrix D60G -DDR4 -muistia.

Suorituskykymittaukset suoritettiin kolmeen kertaan ja lopullinen tulos laskettiin tulosten keskiarvosta. Testit suoritettiin ilta-aikaan noin 21-asteisessa toimistotiloissa.

Testikattauksen ensimmäinen synteettinen testi, 3DMark Timespy, mittaa kokoonpanon suorituskykyä renderöintiskenaarioissa DirectX 12 -rajapintaa käytettäessä.  Radeon RX 5700 XT pärjää testissä melko kehnosti, saaden heikomman tuloksen kuin GeForce RTX 2060 Super.

Toinen testikattauksen synteettisistä testeistä on 3DMark Firestrike Extreme, joka mittaa kokoonpanon suorituskykyä vanhempaa DirectX11-rajapintaa käyttäen.

Radeon RX 5700 XT pärjää DX11-rajapinnalla huomattavasti paremmin, ja Radeonin tulos on lähempänä tehokkaamman GeForce RTX 2080:n suorituskykyä kuin GeForce RTX 2060 Super -näytönohjaimen.

Testikattauksen ensimmäinen pelitesti on DirectX11-rajapintaa käyttävä Ghost Recon: Wildlands. Kaikkien pelien suorituskykymittaukset ajettiin 1440p- ja 2160p-resoluutioilla pelien Ultra-esiasetuksilla.

Pelitesteissä Radon RX 5700 XT pärjää hyvin. 1440p-resoluutiolla Radon on 8,6 prosenttia nopeampi kuin GeForce  RTX 2060. 2160p-resoluutiolla ero kasvaa 11,2 prosenttiin. GeForce RTX 2080 on molemmilla resoluutioilla noin 9 prosenttia Radeonia nopeampi.

Deus Ex: Mankind Divided pelin suorituskykymittaukset tehtiin DirectX 11 -rajapintaa käyttäen. Peli tukee myös DirectX12-rajapintaa, mutta DirectX11-rajapinta tarjoaa kyseisessä pelissä parempaa suorituskykyä kaikilla näytönohjaimilla.

AMD Radeon RX 5700 XT pärjää Deus Ex: Mankind Divided -pelissä erinomaisesti. Se tarjoaa korkeamman suorituskyvyn 1440p-resoluutiolla kuin GeForce RTX 2080, jopa melko merkittävällä 7,3 prosentin erotuksella. Alhaisemmalla testiresoluutiolla Radeonin suorituskyvyllä on erotusta GeForce RTX 2060 malliin hulppeat 29,7 prosenttia.

2160p-resoluutiolla AMD:n tulokset ovat vähemmän murskaavia, GeForce RTX 2080 tarjotessa 8 prosenttia parempaa suorituskykyä ja suorituskykyeron pienentyessä yhdeksään prosenttiin GeForce RTX 2060 näytönohjaimeen verrattuna.

Dawn of War 3 on isometrisestä kuvakulmasta kuvattu reaaliaikainen strategiapeli, joka käyttää myöskin DirectX11-rajapintaa grafiikkarenderöinnissä. AMD Radeon RX 5700XT pärjäsi tässäkin pelitestissä erinomaisesti ja tulokset hipoivat GeForce RTX 2080:n suorituskyvyn lukemia.

Alhaisemmalla 1440p-resoluutiolla GeForce RTX 2080 oli vain 1,1 prosenttia Radeon RX 5700 XT -näytönohjainta nopeampi.

Ultra HD 2160p-resoluutiolla erotus nousi 13,3 prosenttiin GeForce RTX 2080:n hyväksi. Radeon RX 5700 XT oli GeForce RTX 2060 -näytönohjainta 14,3 prosenttia nopeampi 1440p-resoluutiolla ja 11,1 prosenttia nopeampi 2160p-resoluutiolla.

Testikattauksen viimeinen pelitesti on For Honor, jossa Radeon pärjää jälleen varsin mallikkaasti.

AMD Radeon RX 5700 XT on 12,7 prosenttia nopeampi kuin GeForce RTX 2060 1440p-resoluutiolla ja 10,1 prosenttia nopeampi 2160p-resoluutiolla.

Radeon ei kuitenkaan pärjää For Honor -testissä GeForce RTX 2080 -mallin suorituskyvylle, vaan vihreän leirin edustaja on 1440p-resoluutiolla 10 prosenttia nopeampi, ja 2160p-resoluutiolla jo 16,7 prosenttia nopeampi.

Radeon RX 5700 XT -näytönohjaimen ylikellottamista ei voi kuvailla miellyttäväksi operaatioksi.

MSI Afterburner -ohjelmaa ei saatu lainkaan toimimaan näytönohjaimen kanssa, joten ylikellotus täytyi suorittaa AMD:n omaa Wattman-ohjelmaa käyttäen. Jälkimmäisen käyttöliittymä on tehokkaallakin kokoonpanolla tahmean hidas ja vaikeaselkoinen ilmestys.

Näytönohjain oli erittäin epävakaa jo pienien ylikellotusten jälkeen, joten lopputulokseksi jäi melko onnettomat ylikellotustulokset.

Kokoonpano saatiin toimimaan vakaasti, kun grafikkapiirin kellotaajuutta nostettiin vain 50 megahertsiä ja muistien kellotaajuutta myös 50 megahertsiä. Muutokset toivat pienen piristysruiskeen kokoonpanon graafiseen suorituskykyyn. Deus Ex: Mankind Divided -pelissä ylikellotus toi noin viiden prosentin parannuksen suorituskykyyn molemmilla resoluutioilla.

Näytönohjainten jäähdytysratkaisuja testattiin kahdella tutulla tavalla. Näytönohjaimen kykyä käsitellä lämpökuormaa testattiin eri tuuletinnopeuksilla ajamalla Furmark Furry Donut -rasitustestiä ja näytönohjainten melutasoja mitattiin lämpötestin kanssa samoilla tuuletinnopeuksilla.

Furmark Furry Donut -testissä AMD Radeon RX 5700 XT pärjää surkeasti Nvidian näytönohjaimiin verrattuna.

Miellyttävän hiljaisella 1000 RPM:n tuuletinnopeudella Radeonin grafiikkapiirin lämpötila ampaisee sataan asteeseen ja näytönohjain hillitsee lämpökuormaa laskemalla grafiikkapiirin kellotaajuutta 1700 megahertsin tuntumaan.

Vasta nostettaessa tuuletinnopeus 2000 RPM:n kierrosnopeuteen näytönohjaimen kellotaajuus palautuu Radeon RX 5700 XT:lle tyypillisen 1950 megahertsin tienoille, mutta grafiikkapiirin lämpötila on silloinkin noin 25 astetta korkeampi kuin Nvidian näytönohjainten grafiikkapiirit.

Asetettaessa näytönohjainten tuulettimet pyörimään täydellä nopeudella Radeonin lämpötila laskee ja eroa Nvidian malleihin on enää reilu kymmenen astetta, mutta meteli on korvia huumaava.

Radeonin melulukemat ovat suoraan sanottuna täysin surkeat. Tuulettimien 1000 RPM:n nopeudella mikään näytönohjaimista ei erotu testitilan taustamelusta, mutta jo 1500 RPM riittää nostamaan  Radeon RX 5700 XT:n selkeästi verrokkejaan äänekkäämmäksi. Täydellä nopeudella Radeon on jo koomisen äänekäs, eikä näytönohjaimen kanssa halua olla edes samassa huoneessa näillä melutasoilla.

Tuskin kenellekään Muropaketin lukijoista tulee yllätyksenä, että radiaalituulettimella varustetut jäähdytysratkaisut eivät pärjää vertailussa tavallisten näytönohjainjäähdyttimien kanssa, mutta aina välillä on hyvä muistuttaa myös itsellensä, kuinka valtava ero erilaisilla jäähdytinratkaisuilla voi ollakaan.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Yhteenveto

Aleksi Pakkala

”Liityin Muropaketin kirjoittajien riveihin syksyllä 2017 ja otin kontolleni tietokonekomponenttien puolen - näytönohjaimet, prosessorit, emolevyt ja muistit. Olen kirjoitellut muustakin tietotekniikasta, ja hairahtanut jopa peliarvostelujen puolelle - mutta sydämeni sykkii lopulta benchmarkkaamiselle ja suorituskykylukujen pyörittelylle. Niin elokuvien kuin pelien kanssa huomaan ajautuvani toistuvasti scifin pariin ja nauttivani siitä. Vielä en ole kokenut pelien saralla mitään yhtä vakuuttavaa kuin alkuperäisen Mass Effect -trilogian, ja tulevista elokuvista eniten odotan jatkoa vuoden 2021 Dyynille.”

Muropaketin uusimmat