Suorituskykymittausten tulokset

20.03.2017 17:00 | Tapio Berschewsky

Suorituskyky peleissä

Vertasimme kolmea Ryzen 7 -prosessoria tämän hetken parhaaseen Intelin Kaby Lake -prosessoriin useassa eri testissä.

3D Markin Time Spy -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä 3D-grafiikan piirtämisessä vastaten modernia DirectX 12 -peliä raskailla asetuksilla. Tulos ilmoitetaan testin antamina 3D Mark -pisteinä, jossa suurempi on parempi.

Tässä testissä prosessorit asettuivat niiden raakaa suorituskykyä heijastelevaan järjestykseen. Ryzenien 16 yhtäaikaista säiettä siivittivät ne paremmalle sijalle kuin Kaby Lake kahdeksalla säikeellään. 1800X oli 9,64 prosenttia parempi kuin verrokki Kaby Lake i7-7700K. 1700X:n etu oli 8,79 prosenttia ja 1700:n kaula 7,55 prosenttia.

3D Markin Fire Strike Ultra on tarkoitettu vastaamaan suorituskykyä erittäin raskaan 4K-resoluutiolla pyörivän DirectX 11 -rajapintaa käyttävän pelin kanssa. Tulos ilmoitetaan testin antamina 3D Mark -pisteinä, jossa suurempi on parempi.

Myös Fire Strike Ultrassa Ryzenit ottivat useamman säikeensä ansiosta fysiikkatestissä niin paljon kovemmat pisteet, että ne nousivat yli Kaby Lakesta. Erot olivat kuitenkin selvästi pienemmät kuin Time Spyssa. 1800X otti 2,17 prosentin eron Kaby Lakeen. 1700X:llä luku oli 1,43 prosenttia ja 1700:lla vain 0,81 prosenttia.

Civilization VI:ssa on kaksi sisäänrakennettua benchmarkia, joista suoritimme Graphics Benchmarkin. Se simuloi loppupelin tilannetta ja piirtää grafiikkaa pelikartalla. Tulos kertoo, kuinka monta millisekuntia keskimäärin kuluu yhteen ruudunpäivitykseen. Käytännössä siis 16,667 millisekunnin tulos vastaa 60 FPS:n ruudunpäivitysvauhtia. Pienempi tulos on parempi.

Vaikka Civilization VI nojaa raskaasti prosessorin suorituskykyyn, Kaby Lake voitti silti selvästi kisan Ryzenin kanssa. 1800X:lla kesti 4,63 prosenttia pidempään päivittää ruutu kertaalleen kuin i7-7700K:lla. 1700X:llä ero nousi 8,31 prosenttiin ja 1700:lla 10,63 prosenttiin.

Rise of the Tomb Raiderin benchmarkin Overall Score kertoo pelin kolmeen eri kenttään perustuvien ruudunpäivitysmittausten keskiarvon. Suurempi tulos on parempi.

Rise of the Tomb Raiderissa on kyse nimenomaan näyttävän 3D-grafiikan piirtämisestä. Siinä Inteliin perustuva kokoonpano osoittautui selkeästi paremmaksi.

Matalamman tarkkuuden testissä 1800X jäi 5,49 prosenttia Kaby Lakesta. 1700X taas jäi 9,24 prosentin päähän ja 1700 peräti 11,98 prosentin päähän.

Korkeammalla tarkkuudella erot katosivat. 1800X oli 0,30 prosenttia i7-7700K:ta hitaampi, joka on käytännön tasolla mitätön ero. 1700X jäi 1,81 prosenttia Intelin kyydistä ja 1700 3,93 prosenttia.

Tom Clancy’s The Divisionin benchmarkin tulos kertoo pelin keskimääräisestä ruudunpäivitysnopeudesta. Suurempi tulos on parempi.

Kuten Tomb Raiderissa, myös The Divisionissa Intel näytti kyntensä. Pienemmällä tarkkuudella 1800X jäi Intelistä 6,79 prosenttia, 1700X 9,37 prosenttia, ja 1700 jo 11,43 prosenttia.

Isommalla tarkkuudella 1800X oli 0,75 prosenttia Intelin alapuolella. 1700X jäi 2,8 prosenttia, kun taas 1700 jäi 4,10 prosenttia.

Tehonkulutusta mitattiin pistorasiaan tulevalla mittarilla, josta otetiin ylös koko testirupeaman korkein arvo. Käytännössä korkein kulutus oli kaikilla Time Spy -testin aikana.

1800X kulutti 5,84 prosenttia ja 1700X 5,33 prosenttia enemmän sähköä kuin i7-7700K. 1700 taas jäi 2,54 prosenttia alle i7-7700K:n kulutuksesta.

Sisältö

  1. Alkusanat
  2. Testikokoonpanot ja mittaukset
  3. Suorituskykymittausten tulokset
  4. Yhteenveto