UUSIMMAT

Suorituskykymittaukset

10.04.2019 10:00 | Aleksi Pakkala | 1

Suorituskykymittaukset

Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Gaming OC 6G -näytönohjaimen suorituskykyä verrattiin edellisen sukupolven malleihin. Testimittelöihin osallistui GeForce GTX 1660 Ti:n lisäksi MSI:n GeForce GTX 1070 Gaming ja massiivinen EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW.

Nvidian Pascal-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce GTX 1070 ja GeForce GTX 1070 Ti valittiin testiin verrokeiksi nykyisen hinnoittelunsa takia. Nvidia GeForce GTX 1070 -malleja on myynnissä samoihin hintoihin testissä olleen Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti -version kanssa.

GeForce GTX 1070 Ti on noin 70 euroa verrokkejaan hintavampi.

Testikokoonpano rakennettiin Asus ROG Strix Z370-H -emolevylle. Kokoonpanon prosessorina toimi Intel i7-8700K parinaan 16 gigatavua 3600 megahertsin nopeudella toimivaa G.Skill TridentZ -muistia.

Suorituskykymittaukset suoritettiin näytönohjaimen peruskellotaajuuksilla. Ylikellotustestejä varten GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjain ylikellotettiin manuaalisesti MSI Afterburner -ohjelmalla.

3DMark Timespy -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä DirectX12-renderöintirajapintaa käyttäen. Timespy-testikattauksesta ajettiin vain grafiikkatestit.

Timespy-testissä GeForce GTX 1660 Ti sai huomattavasti GeForce GTX 1070 -näytönohjainta paremman tuloksen, peitoten verrokin 3,5 prosentin erolla. GeForce GTX 1070 Ti oli 2,8 prosenttia GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjainta suorituskykyisempi.

3DMark Firestrike -testi mittaa kokoonpanon suorituskykyä edelleen hyvin yleistä DirectX11-rajapintaa käyttäen. Timespy-testin tavoin testiajoon valittiin vain graafista suorituskykyä mittaavat testit.

Hieman yllättäen Firestrike Extreme -testissä GeForce GTX 1660 Ti jää auttamatta GeForce GTX 1070 -mallin jalkoihin. GeForce GTX 1070 on huimat 15,8 prosenttia GeForce GTX 1660 Ti -mallia nopeampi.

Deus Ex: Mankind Divided -pelin suorituskykytesti ajettiin ultra-esiasetuksilla DirectX12-tilassa.

GeForce GTX 1070 ja GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjainten suorituskyky oli melko tasavertaista, eikä GeForce GTX 1070:kään ollut 1440p-resoluutiolla kuin 2,6 prosenttia nopeampi – Full HD -resoluutiolla eron ollessa 3,3 prosenttia. GeForce GTX 1070 Ti teki huomattavasti suuremman pesäeron GeForce GTX 1660 Ti:n kanssa, ollen 13,5 ja 16 prosenttia nopeampi.

Ghost Recon: Wildlandsin suorituskykytestissä GeForce GTX 1660 Ti:n suoriutuminen oli hyvin pitkälti samaa tasoa kuin Deus Ex: Mankind Divided -pelissä. GeForce GTX 1070 oli 1440p-resoluutiolla 4,7 prosenttia ja 1080p-resoluutiolla 3,2 prosenttia GeForce GTX 1660 Ti -versiota nopeampi. GeForce GTX 1070 Ti:n pesäero pysyi samoissa lukemissa, kun eroa GeForce GTX 1660 Ti:n kanssa oli molemmilla resoluutioilla noin 11,5 prosenttia.

Dawn of War 3 on testikattauksemme ensimmäinen DirectX11-rajapintaa käyttävä peli. 3DMark-testien näyttämät suorituskykyerot DX11 ja DX12 -rajapintojen välillä näkyvät selvästi myös pelitesteissä.

GeForce GTX 1070 kasvattaa pesäeroaan erityisesti 1080p-resoluutiolla uuteen GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimeen, ollen 1080p-resoluutiolla hurjat 12,2 prosenttia nopeampi. 1440p-Resoluutiolla GeForce GTX 1070 oli 8,2 prosenttia uutta näytönohjainta nopeampi. GeForce GTX 1070 Ti:n suorituskykylukemat ovat lähes 20 prosenttia GeForce GTX 1660 Ti:n lukemia parempia.

Myös DirectX11-rajapintaa käyttävässä Total War: Warhammer 2 -pelissä suorituskykyerot kasvavat entisestään. GeForce GTX 1070 on 1440p-resoluutiolla 14,8 prosenttia nopeampi, ja 1080p-resoluutiolla ero kasvaa 20 prosenttiin. GeForce GTX 1070 Ti -näytönohjaimen testitulokset ovat jo lähes 30 prosenttia paremmat kuin GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimella.

Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti ylikellotettiin manuaalisesti MSI Afterburner -ohjelmalla. Näytönohjaimen kellotaajuus asettui testeissä ylikellotettuna 2085 megahertsiin ja muistien kellotaajuutta saatiin nostettua 500 megahertsiä ilman graafisia virheitä. Tällöin muistin nopeus oli 6500 megahertsiä.

Ensimmäisenä ylikellotustestinä toimi 3DMark Timespy, jossa tulos nousi varsin miellyttävät 10,3 prosenttia.

Ylikellotuksen vaikutusta pelikäytössä mitattiin Deus Ex: Mankind Dividedin suorituskykytestin avulla. Suorituskyvyn kasvu pelikäytössä oli maltillisempaa kuin synteettisessä testissä, sillä suorituskyky kasvoi 1440p-resoluutiolla 6 prosenttia ja 1080p-resoluutiolla 8,4 prosenttia.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Tuotteen esittely
  3. Suorituskykymittaukset
  4. Lämpötila- ja melumittaukset
  5. Yhteenveto
Keskustelu

outoa…

kyllä ko. näykkärin valtteina täytyy pitää erinomaista fps/watti suhdetta,eli tekokkuutta joka olisi ehdottomasti pitänyt huomioida,vai eikö sillå ole väliä murossa.. ok,vaikka olisi vienyt 235W?

ja koska ko. kortti ei vie kuin pikkasen n. 130W hehkulampun verran yli virtaa ei voi puhua hitaasta vauhdista missään alueella. paitsi ehkä 4K pepelissä mihin sitä ei ole tarkoitettu.

ihmettelen suuresti ettei tehonkulutusta ole mitattu?? tänä päivänä outoa.

rautasivujen toimittajien ja testien kirjoittajien pitäisi mielestäni yhä enemmän antaa painoa ja arvoa tehokkuudelle tänä päivänä. se on IN ja must tästä eteenpäin.

ainakin näin on suomen ulkopuolen testeissä,ja painavana asiana….

esim. saman pelinopeuden omaavat kilpailijat vievät melkein tupla määrän watteja!
eli korttille ei mielestäni voi antaa muusta negeja kuin..ehkä hinnasta, mutta nvidia ei ole hyväntekeväisyys tehdas.

ja tässä kortteja verrataan esim. 2070 (195w)malleihin?? hetkinen….

arvosana lähellä kymppiä, paitsi jos joku esittää samanhintaisella kortilla samat pelinopeudet ja saman watti syönnin…
ei löydy maailmasta… eikö 10 ole silloin oikea ja kehut?

[​IMG]

Muropaketin uusimmat